A tanévkezdésre élménymegosztással is érdemes hangolódni. Mivel azonban nem mindenki egyformán közlékeny, érdemes néhány YearCompass-ötletet is bevetni. Ezeknek ugyanis számos hasznát ismerjük az ötletek és élmények megosztásán kívül: egyebek mellett információkat adnak a közösség (lelki) állapotáról, csapatépítő hatásuk van – sőt, némi kreativitással az osztályterem díszítését is megoldhatjuk vele.
Ismerjük meg egymás nyári élményeit!
Például úgy, hogy mindenki kap egy azonos méretű és alakú (egyszerű kör, virág, szív, stb.) alakú sablont, s erre leírhatja, lerajzolhatja, hogy
- Melyik volt a legkedvesebb hely, ahol nyáron járt.
- A legfontosabb ember, akivel találkozott (természetesen nemcsak rokon vagy barát lehet – hanem például túravezető, vagy akár egy szembejövő is, aki eligazította egy útkereszteződésnél a vonatindulás előtt).
- A legváratlanabb dolog, ami nyáron történt vele. (Kis- és nagydolog, pozitív vagy negatív élmény egyaránt lehet!)
- Ami nagyon fog hiányozni, ha véget ér a nyár.
A sablonokat
- Feltűzhetjük csipesszel egy szalagra és szemmagasságban felakaszthatjuk az osztályteremben/csoportszobában.
- Feltűzhetjük a faliújságra/tantermi üzenőfalra.
- A gyerekek kiválaszthatják, hol szeretnék elhelyezni a saját „élménylapjukat” – az osztályterem ilyenkor (várhatóan) megtelik a nyár emlékét őrző szívekkel. (Figyelem! Ezt a megoldást választva érdemes előre rögzítenünk a „játékszabályokat” – elsősorban a választható helyeket illetően.)
A nyári emlékeket közös, egyidejű rajzolással egy hatalmas csomagolópapíron is rögzíthetjük, amelyet szintén „kiállíthatunk”. Ez utóbbi esetben érdemes például úgy megoldani a közös alkotást, hogy egy óriás napocskába/szívbe rajzoljuk bele az ötleteinket. Nem is feltétlenül kell a „leglekhez” ragaszkodnunk: összegyűjthetünk rangsor nélkül is olyan dolgokat, amelyek a nyarat juttatják eszünkbe: fagyit, fürdőruhát, vízipisztolyt, stb.
Használhatunk magazinképeket is, ezekből érdemes montázsokat készíteni, vagy éppenséggel „kiegészíteni” jelenetet az osztály/csoport elgondolásainak megfelelően.
Tervezzük meg közösen az új tanévet!
Hasonló kérdéseket a tanévi tervekkel kapcsolatban is érdemes feltenni. Ezek azonban természetesen más jellegűek lesznek, mint az összegző, „nyárbúcsúztató” szempontok. A kérdésekre a fentiekhez hasonló módokon válaszolhatnak a résztvevők, például a következő kérdések nyomán:
- Ami leginkább hiányzott nyáron az iskolából.
- Amit a legjobban várunk ebben a tanévben.
- Amit mindenképpen szeretnénk elérni/elvégezni ebben a tanévben.
- Ami kihívás lesz számomra idén.
Az összegző és a tervező feladatcsoportot külön-külön és együtt is el lehet végezni. Utóbbi esetben jól érzékelhető a folyamat a gyerekek számára is: „emléket állítunk” annak, ami volt és megtervezzük azt, ami lesz – hogy legközelebb majd ezekről is az előbbiekhez hasonló emlékeket gyűjthessünk.