Kezdőlap jó példák

MInspiráció – Összegzés és tervezés a tanév elején

Ha új dologba kezdünk, érdemes terveket kovácsolnunk. Sokszorosan így van ez, ha közösségben (osztályban, csoportban) tesszük mindezt. Ha évkezdésről van szó, érdemes lezárni az előző időszakot és megtervezni az újat. Igaz ez az a tanév elkezdésére is – annál is inkább, mivel a megelőző időszakban a gyerekek nem (feltétlenül) találkoztak egymással és a pedagógusokkal.

Forrás: Pixabay

A tanévkezdésre élménymegosztással is érdemes hangolódni. Mivel azonban nem mindenki egyformán közlékeny, érdemes néhány YearCompass-ötletet is bevetni. Ezeknek ugyanis számos hasznát ismerjük az ötletek és élmények megosztásán kívül: egyebek mellett információkat adnak a közösség (lelki) állapotáról, csapatépítő hatásuk van – sőt, némi kreativitással az osztályterem díszítését is megoldhatjuk vele.

Ismerjük meg egymás nyári élményeit!

Például úgy, hogy mindenki kap egy azonos méretű és alakú (egyszerű kör, virág, szív, stb.) alakú sablont, s erre leírhatja, lerajzolhatja, hogy

  • Melyik volt a legkedvesebb hely, ahol nyáron járt.
  • A legfontosabb ember, akivel találkozott (természetesen nemcsak rokon vagy barát lehet – hanem például túravezető, vagy akár egy szembejövő is, aki eligazította egy útkereszteződésnél a vonatindulás előtt).
  • A legváratlanabb dolog, ami nyáron történt vele. (Kis- és nagydolog, pozitív vagy negatív élmény egyaránt lehet!)
  • Ami nagyon fog hiányozni, ha véget ér a nyár.

A sablonokat

  • Feltűzhetjük csipesszel egy szalagra és szemmagasságban felakaszthatjuk az osztályteremben/csoportszobában.
  • Feltűzhetjük a faliújságra/tantermi üzenőfalra.
  • A gyerekek kiválaszthatják, hol szeretnék elhelyezni a saját „élménylapjukat” – az osztályterem ilyenkor (várhatóan) megtelik a nyár emlékét őrző szívekkel. (Figyelem! Ezt a megoldást választva érdemes előre rögzítenünk a „játékszabályokat” – elsősorban a választható helyeket illetően.)

A nyári emlékeket közös, egyidejű rajzolással egy hatalmas csomagolópapíron is rögzíthetjük, amelyet szintén „kiállíthatunk”. Ez utóbbi esetben érdemes például úgy megoldani a közös alkotást, hogy egy óriás napocskába/szívbe rajzoljuk bele az ötleteinket. Nem is feltétlenül kell a „leglekhez” ragaszkodnunk: összegyűjthetünk rangsor nélkül is olyan dolgokat, amelyek a nyarat juttatják eszünkbe: fagyit, fürdőruhát, vízipisztolyt, stb.

Használhatunk magazinképeket is, ezekből érdemes montázsokat készíteni, vagy éppenséggel „kiegészíteni” jelenetet az osztály/csoport elgondolásainak megfelelően.

Tervezzük meg közösen az új tanévet!

Hasonló kérdéseket a tanévi tervekkel kapcsolatban is érdemes feltenni. Ezek azonban természetesen más jellegűek lesznek, mint az összegző, „nyárbúcsúztató” szempontok. A kérdésekre a fentiekhez hasonló módokon válaszolhatnak a résztvevők, például a következő kérdések nyomán:

  • Ami leginkább hiányzott nyáron az iskolából.
  • Amit a legjobban várunk ebben a tanévben.
  • Amit mindenképpen szeretnénk elérni/elvégezni ebben a tanévben.
  • Ami kihívás lesz számomra idén.

Az összegző és a tervező feladatcsoportot külön-külön és együtt is el lehet végezni. Utóbbi esetben jól érzékelhető a folyamat a gyerekek számára is: „emléket állítunk” annak, ami volt és megtervezzük azt, ami lesz – hogy legközelebb majd ezekről is az előbbiekhez hasonló emlékeket gyűjthessünk.

 

Előző cikkPostarablók – másként
Következő cikkMInspiráció: 7+1 tipp az első (nem csak osztályfőnöki) tanórákra