A Digitális Témahét projektjei révén a tanulók olyan versenyképes tudást szerezhetnek a csatlakozó partnerek és a résztvevő tanárok segítségével, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a jövőben keletkező vagy megváltozó munkaköröket be tudják tölteni – mondta el Solymár Károly, az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára egy csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón.
Hozzátette: arra biztat minden olyan szervezetet, céget, szakembert, amelyek és akik programjukkal hozzá tudnak járulni a diákok digitális kompetenciafejlesztéséhez, hogy csatlakozzanak a Digitális Témahéthez.
A Digitális Témahét térhódítása az elmúlt években
Az immár ötödik évébe lépett Digitális Témahét a digitális pedagógia legnagyobb hazai eseménye. 2016-ban közel 2000 digitális oktatási projekt valósult meg több mint 5 ezer pedagógus közreműködésével és mintegy 80 ezer diák részvételével. A további években folyamatosan nőtt a résztvevők száma, 2017 óta a szervezett projektek száma mindig meghaladta a 3 ezret és immár a hazai tanulók több mint 10%-a vett részt a Digitális Témahét foglalkozásaiban.A digitális írástudás nem a távoli jövő, hanem a mindennapjaink szerves része. A mai 18 évesek fiatalabbak a világhálónál, az Intel Pentium processzornál, a Google-nál, de a Bluetooth-nál és az első iMac-nél is.Az Emberi Erőforrások Minisztériuma elkötelezett a digitális pedagógia elterjesztése és a digitális készségek fejlesztése mellett, ezért az idei tanév rendjében negyedszer, de valójában már ötödször kerül megszervezésre az iskolákban a Digitális Témahét 2020. március 23-27. között. A Digitális Témahéthez csatlakozó köznevelési intézményeknek az elmúlt években lehetőségük nyílt az általuk választott témákat digitális eszközökkel és módszerekkel feldolgozni. A részt vevő pedagógusok szakmai tapasztalatokkal, a tanulók élményekkel, az intézmények pedig értékes eszközökkel gazdagodtak.
Az EMMI a Témahét koordinálására a Digitális Pedagógiai Módszertani Központot (DPMK) kérte fel. A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának (DOS) szakmai implementációját támogató szervezet. Feladata az oktatás digitális átalakításának módszertani támogatása, szakmai hátterének biztosítása, valamint a DOS megvalósításához kapcsolódó pályázatok és kiemelt projektek szakmai felügyelete.
A Digitális Témahétről
A Digitális Témahét fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a köznevelésben. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikaórán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A részt vevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során.
Az idei tanévben kiemelt szempontjaink:
- a multidiszciplináris megközelítésre: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítésére;
- a digitális technológia alkotó használatára és az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére;
- a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztésére és bevonására;
- a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítésére;
- a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonására;
- a digitális biztonságra a mindennapi pénzügyeinkben;
- az intézményen belül történő pedagógus közötti együttműködés élénkítésére, a projektmódszer alkalmazásának kiterjesztésére olyan kollégákra, akik még nem ismerik;
- ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelemre, a médiatudatosságra, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenésére. (…)
A tanárok felkészülését a Tudásbázisban elérhető kész mintaprojekt-csomagok és számtalan pedagógiai segédlet segíti.
Az iskolai csoportok a Témahét partnerei által biztosított ingyenes programokon vehetnek részt, melyek elérhetőségét szintén a honlapon lehet majd megtalálni. A programtérképen minden regisztrált intézmény és partnerprogram megjelenik.
Az iskolák 2019. november 5-től regisztrálhatnak, a partnerek jelentkezését pedig folyamatosan várjuk.
KÉSZÜLJÜNK EGYÜTT A DIGITÁLIS TÉMAHÉTRE!
Várják szeretettel a Digitális Témahét szakmai műhelyek valamelyikén! Budapest – március 3. és 4., Székesfehérvár – március 10.
Folytatódik a Digitális Témahét webinárium-sorozata
Projektötletek a Digitális témahétre
Előadó: Klacsákné Tóth Ágota
A résztvevők ötleteket láthatnak témaválasztásra, tanulói tevékenységekre, alkalmazott digitális eszközökre az elmúlt években megvalósított természettudományos projektek kapcsán.
Időpont: 2020. március 3. 19 óra
A webináriumra az űrlapra kattintva regisztrálhat.
Médiatudatosság – projektek a Digitális Témahéten
Előadó: Tímár Borbála
Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája keretében 2019-ben készült el a Digitális Káprázatok című, 12 témakörben 36 tanórányi anyagot magába foglaló, újmédia-oktatást segítő tananyagcsomag. A Digitális Témahétre a tanyanyagcsomaghoz kapcsolódva négy projektjavaslat készült el, az internetfüggőségek, a testképzavar, az információ hitelessége és a több forrásból való tájékozódás témakörében, középiskolások számára; a webinárium ezeket mutatja be.
Időpont: 2020. március 4. 19 óra
A webináriumra az űrlapra kattintva regisztrálhat.
Blogok és podcastok a témahéten
A részt vevő tanárok a blogok és podcastok Témahéten való alkamazásához kapnak segítséget gyakorlati példákon (saját és nemzetközi) keresztül. Igyekszem olyan ötleteket, tippek és trükköket megosztani, amelyek hozzájárulnak, ahhoz, hogy motiváló és eredményes legyen a tanulói blogolás és podcastolás.
Előadó: Bereczki Enikő Orsolya
Időpont: 2020. március 5. 19 óra
A webináriumra az űrlapra kattintva regisztrálhat.
Seholország: hét világ, egy projekt
A projekt során tizedikes diákok csoportjai államokat álmodtak és alkottak: utópiákat vagy disztópiákat. Elképzeléseiket wikiszócikkekben, képekben és videókban, valamint érdekes fiktív források szerepeltetésével valósították meg.
Előadó: Kerek Roland
Időpont: 2020. március 9. 19 óra
A webináriumra az űrlapra kattintva regisztrálhat.
Digitális témaheti jógyakorlatok iskolámban
Kicsi és nagyprojektek a Csokonaiban.
Előadó: Tarné Éder Marianna
Időpont: 2020. március 11. 19 óra
A webináriumra az űrlapra kattintva regisztrálhat.
Még több naprakész információt találunk a Digitális Témahét Facebook oldalán, valamint a Digitális Témahét Tanári Fórumban.
Forrás:
MTI
www.digitalistemahet.hu