Elsőként az eDia és eLea online rendszereket szeretnénk a szakemberek figyelmébe ajánlani. A Szegedi Tudományegyetem, tekintettel a kialakult országos járványra, díjmentesen hozzáférhetővé tette diagnosztikus rendszereit mindenki számára annak érdekében, hogy támogatni tudja a diákok otthoni tanulását. Az eDia és eLea számtalan lehetőséget kínál a gyerekek eltérő fejlődési útjaihoz illeszkedő fejlesztő feladatsorok kialakítására, ajánlásunk elsősorban a sajátos nevelési igényű tanulók támogatásának szemszögéből készült.
Azoknak az intézményeknek, pedagógusoknak, fejlesztő- és gyógypedagógusoknak ajánljuk használatukat, akik kiemelt figyelmet igénylő – közöttük az SNI – gyerekek, tanulók nevelésében oktatásában vesznek részt. A szakemberek a fejlesztő, gyakorló és felmérő feladatok olyan tárházával találkoznak, amely tudományosan megalapozott tartalmi keretekre épül. A feladatok, feladatsorok összeállításánál érvényesíthetők az egyéni fejlődési és tanulási utak támogatásának szempontjai.
Mit kell tudni az eDia és eLea rendszerről?
- a rendszert vészhelyzeti üzemre állították át, így a diagnosztikus feladatok, gyakorló feladatokként is alkalmazhatók
- a feladatok az óvodás korosztály és az általános iskola 1–6. évfolyama számára készültek
- 25.000 innovatív, multimédiás feladatot tartalmaz az olvasás, a matematika és a természettudományok területéről,
- moduljai: tanári tesztek, óvodai tesztek, fejlesztő programok, egérhasználat fejlesztése, főterület-tesztek,
- használata nem igényel speciális hardveres vagy szoftveres környezetet: egy internetes böngésző (Mozilla Firefox vagy Google Chrome, lehetőség szerint a legfrissebb verziószámú) és internetkapcsolat szükséges az alkalmazáshoz.
Bővebb információ: eDia-rendszer
Hogyan segíti az eDia és eLea rendszer az SNI tanulók távtanítását?
A rendszer feladatai használhatók:
- a sajátos nevelési igény típusához illeszkedő egyéni készség-, képességfejlesztő feladatsorok kialakítására,
- az SNI gyerekek óvodai, valamint az óvoda és iskola közti átmenet egyéni szintű készség- és képességfejlesztésének online támogatására,
- iskolai évfolyamokon egyes tantárgyi témákkal összefüggő vagy azokat kiegészítő tartalmak feldolgozására, gyakorlására;
- habilitációs, rehabilitációs célú egyéni fejlesztések támogatására.
Az óvodai és korai iskolai életszakasz feladatainak értelmezését nagymértékben megkönnyíti, hogy a rendszer beszél (az 1–3. évfolyamon meg lehet hallgatni a feladatok utasításait), tehát nem kell hozzá feltétlenül olvasni. SNI tanulók esetében ezek az évfolyami szakaszok/határok kitolhatók a különböző fogyatékossági kategóriák, egyéni tanulási szükségletek, képességek függvényében a felsőbb évfolyamok irányába.
A rendszer feladatait a pedagógusok, gyógypedagógusok tudják úgy szervezni, rendezni, hogy azok a sajátos nevelési igény típusára jellemzői tanulási sajátosságokhoz illeszkedjenek: ld. mozgalmas, fordulatos feladatok, életkornak megfelelő változatos szövegek, képek, hangok, animációk, videók, szimulációk, sokféle válaszadási lehetőség (szövegbevitel, klikkelés, objektumok mozgatása a képernyőn).
A feladatok vizuális megjelenítése, az SNI gyerekek aktív, cselekvő részvétele a megoldási folyamatban felerősítheti a feladatok fejlesztő hatását.
Javaslatok az eDia és eLea rendszer használatához az SNI tanulók távoktatásában
- A regisztrációt követően mindenképpen érdemes megismerni a különböző modulokat, tájékozódni a különféle feladatokról annak érdekében, hogy a szakemberek az SNI típusának, a gyerekek életkorának és az esetleg szükséges specifikus és/vagy digitáliseszköz-szükségletnek megfelelő feladatokat tudják összeállítani.
- Az elmúlt két hét során bizonyára sikerült már feltérképezni, hogy rendelkezésre állnak-e az adott háztartásban azok a feltételek, amelyek lehetővé teszik az SNI gyerekek otthoni online tanulását, jelen esetben az eDia és eLea rendszer használatát:
- szükséges és van-e az SNI tanulónak egyedi, specifikus eszköze az otthonában,
- ha szükséges, azonban nem áll a család rendelkezésére, tudták-e pótolni az iskola digitáliseszköz-készletéből vagy keresik a megoldási lehetőségeket más, segítő szervezetektől való kölcsönzés igénybevételével,
- a családi körülmények lehetővé teszik-e, hogy a gyerekek segítséget kapjanak az otthoni digitális eszközzel történő tanuláshoz (szülő, gondviselő, családtag támogatása a tanulásban, internetelérés, digitális eszközök stb.).
- A tanulók rendelkezésre álló lehetőségeinek ismeretében érdemes több típusú (gyakorló, fejlesztő, felmérő) feladatsort összeállítani, akár több hétre előre tervezni és a feladatokat, feladatsorokat beilleszteni az online tanulást segítő tananyagba, egyéni fejlesztési tervbe.
- Amennyiben bizonyos esetekben hiányoznak azok a digitális feltételek, amelyek az eDia, eLea rendszer használatához szükségesek, a szakemberek ötletet gyűjthetnek a rendszer feladattípusaiból, építkezési struktúrájából, tartalmi, fejlesztési irányaiból és egyénre szabott feladatlapok összeállításával és eljuttatásával segíthetik, hogy a gyerekek továbbra is megkapják a számukra szükséges kiemelt figyelmet.
Az eredeti cikk a DPMK oldalán olvasható, akiknek köszönjük az engedélyt a cikk közléséhez.