Leendő gyógypedagógusként fontosnak tartjuk, hogy a mozgásos cselekvés a mindennapi fejlesztési folyamat része legyen.
Kutatások bizonyítják, hogy a mozgás fejlesztése szerepet játszik a pszichés funkciók javulásában, amely a gondolkodási képességek kialakulásában is megjelenik. A mozgásos cselekvéssel összekapcsolt fogalomtanulás hatékonyabb ismeretelsajátítást eredményez (Király-Szakály, 2011). Testünk és más tárgyak mozgatása szerintünk is elengedhetetlen a kódolási alapismeretek megismeréséhez. Előnye, hogy nincs szükség digitális eszközökre, úgy ismerkedünk meg informatikai kérdésekkel, hogy nem a számítógép előtt ülünk (Pluhár, 2017).
Olyan feladatokat szeretnénk bemutatni, amelyek könnyen kivitelezhetők, és nem kell hozzá nagy tér.
Ki szeret táncolni? A tánclépések sorozata is egy algoritmus, annak lekövetése sorrendben nem könnyű feladat, számtalan képességet fejleszt. A “Just Dance” videósorozat ismert számokra készült koreográfiákat mutat be, úgy, hogy az egyes lépéseket a videó alsó részében egyenként mutatja meg, ezzel megkönnyítve annak megvalósítását.
A lejátszási lista elérhető itt.
A „ha, akkor” és a “ha, akkor, különben” feltétel megértése mozgásos feladattal a legkönnyebb. A feladat a következő: egy diák kiáll a többiekkel szemben, ő lesz a programozó, és mond egy kódsort, ami a programozásban egy feltételvizsgálat is, pl. ha megérintem a vállam, akkor guggoljatok le, különben forogjatok egyet. A vele szemben állóknak, a “robotoknak” ezt az utasítást kell követnie. Fejlesztjük vele a figyelmet, memóriát, orientációs képességeket (tér-irány). Amikor először kipróbáltuk ezt a feladatot, még mi sem tartottuk egyszerűnek, hiszen nem találkoztunk ezelőtt még ehhez hasonló feladattal, a műveleti sorrend követése, a tükörkép “lefordítása”, a kód megjegyzése, és annak folyamatos változtatása nagyfokú koncentrációt igényelt.
Az Irány a labirintus! feladatban a diákok párban állnak, itt is szerepeket választanak (programozó-robot), majd a pár irányító tagja a megbeszélt kódok alapján (fejtető megérintése: egy lépés előre, jobb váll megérintése: 90 fok fordulása jobbra, bal váll megérintése: 90 fok fordulása balra, hát megérintése: egy lépés hátra), irányítja a pár másik tagját, ezáltal jutnak el a kiindulási ponttól a célig. Ezzel a tevékenységgel fejlesztjük a figyelmet, memóriát, a térbeli tájékozódást és az algoritmikus gondolkodást is. Véleményünk szerint ez feladat egyszerűbb, mint az előző, így már akár óvodásokkal is gyakorolható. A páros munka fejleszti a szociális készséget is, játékos módon készteti együttműködésre a diákokat. A kódokat közösen is kitalálhatjuk a tanulókkal, pontosíthatjuk a szabályokat, pl. mekkora egy lépés, vagy biztosíthatjuk 45, 180 fokos fordulást is. A labirintusba bármilyen feladatot elrejthetünk, ami a tananyaghoz, fejlesztési területhez kapcsolódik, vagy akár rendszerezhetik meglévő ismereteiket is. A feladatok során a műveleti sorrend követése fontos, nem felcserélhetők az elemek. A feladattudat, a folyamatos tesztelés szükséges, hiba esetén javítani kell a kódolási folyamatot, szabad hibázni, hiszen ezáltal fejlődünk.
Az informatika és a digitális világ megismerését fontosnak tartjuk, hiszen a gyógypedagógusi lét is megköveteli a fejlődést, elengedhetetlen a felzárkózás a digitális világgal, ezért is tartjuk hasznosnak az informatikai eszközökkel kapcsolatos órákat, mint például az IKT-val támogatott tanítás-tanulás című kurzust, hiszen így lehetőségünk adódott „belekóstolni” a digitális pedagógiába.
Forrás
- Király Tibor – Szakály Zsolt (2011), Mozgásfejlődés és a motorikus képességek fejlesztése gyermekkorban, Dialóg Campus Kiadó, URL: itt (2021. 11. 30.)
- Pluhár Zsuzsa (2017), Robotikáról tanároknak, ELTE Informatikai Kar, Budapest URL: itt (2021. 11. 30.)
A szerzők:
Molnár Petra, Gál Nikolett: A Széchenyi István Egyetem gyógypedagógia szakos hallgatói vagyunk.
—————-
A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az „IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.
A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.