Kezdőlap heti kitekintő

    „A digitális kultúra órákon egyre többször csillan fel a lány tanulók szeme a programozási feladatok megoldása során”- interjú

    Mai cikkünkben vendégünk Tarczal-Márta Edit, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium matematika és informatika szakos tanára, akivel a World Robot Olympiad versenyre való felkészülésről, a kódolás és robotika alkalmazásáról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

    Kedves Edit, mesélnél a WRO versenyről? 

    Iskolánk KarDoird nevű csapata második éve vesz részt a World Robot Olympiad-on. A WRO céljai között szerepel, hogy a tanulókkal megismertesse és megszerettesse a STEM tantárgyakat. A csapatoknak nem elég csak a kódolásban jónak lenniük, hanem stratégiát kell kialakítaniuk, általános mérnöki készségek kell rendelkezniük. A verseny során előre megadott pályán kell a robotnak autonóm módom feladatokat megoldani, a cél minél több pont gyűjtése 120 másodperc alatt.

    Tarczal-Márta Edit

    A verseny izgalmát fokozza, hogy minden kör előtt randomizációra kerül sor, melynek során bizonyos pályaelemek véletlenszerűen kerülnek fel a verseny asztalra. A csapat legfeljebb három főből állhat. A feladatok megoldása során fejlődik a diákok probléma megoldó képessége, gondolkodása, hiszen folyamatosan terveznek, építenek, programoznak, tesztelnek, következtetéseket vonnak le, majd újra terveznek. Megtanulnak csapatban dolgozni, együttműködni. Ha jól végig gondoljuk, akkor minden a munkaadók által elvárt 21. századi készségükre szükségük van, ahhoz, hogy sikeresek legyenek a versenyen. Mivel ez a verseny a programozáson túl egy technikai, technológia verseny is, bizony a sok pozitív benyomáson túl, előfordulnak rossz körök is, melyek után újra oda kell állni a versenyasztalhoz egy újabb körben és jól teljesíteni. A verseny saját etikai kódexel rendelkezik, amelyet minden résztvevőnek el kell fogadni és betartani. 

    Honnan jött az ötlet a jelentkezésre?

    A versenyzés ötletét egy Prosulis (volt Hipersuli) pályázat adta 3 éve, melyben lehetőség volt elindulni a First Lego League versenyen, majd következő tanévben a WRO versenyen. Hát így csöppentünk bele tavaly ebben a WRO verseny sorozatba. Azonnal magával ragadott bennünket a verseny hangulata, az idén már nem is volt kérdés az indulás.

    Hogyan zajlik a felkészülés a versenyre?

    A versenyre való jelentkezés után áttanulmányozzuk a verseny szabályzatot, a versenyzői kisokost. Már a pálya megérkezése előtt elkezdődik a tervezési szakasz, a stratégia kidolgozása. A gyerekeknek teret és időt kell biztosítani, hogy maguk próbálkozzanak a feladatok megoldásával, mert a versenyen csak egymásra számíthatnak.

    A regionális fordulói közül mi a szegedi fordulóban indultunk, Robomission kategóriában, Junior korosztályban. Nagy örömünkre szolgált, hogy a kategóriánkban induló 13 csapat közül az első helyett szereztük meg. Maga a verseny gyakorlási szakaszokból, coach időkből és verseny körökből áll és egész nap zajlik. a hangulata rendkívül oldott, a csapatok tagjai egymástól is sokat tanulnak. A csapatok között kapcsolatok alakulnak ki, segítik egymást, akár egy-egy ötlettel, bátorító szóval, vagy hiányzó alkatrész kölcsönadásával. A verseny asztalok mellett egymásnak szurkolnak a csapatok. A három versenykör közül a két legjobb számít bele a végeredménybe, pont egyenlőség esetén, aki a rövidebb idő alatt teljesítette a feladatokat az végez előrébb. Ki kell emelni a bírók szerepét, ami ezen a versenyen kicsit több, mint a hagyományos bírói szerep. Mivel a coach-ok kivannak zárva a verseny területről, ezért a bírók bátorítják a versenyzőket. 

    Kép: Tarczal-Márta Edit

    Mióta foglalkozol robotikával? 

    2019-ben egy pályázat keretében kezdtem el a Lego robotokkal foglalkozni. Micro:bit programozásából, már voltak előzetes ismereteim, de ez a fajta konstrukció, amit a Lego kínál újdonságot jelentett számomra. 

    A tanórai keretekbe sikerül azt beépíteni vagy inkább tanórák utáni foglalkozásokba?

    A programozás jelen van a digitális kultúra órákon. Minden évben a robotok programozására is szánok órákat. A versenyzést, versenyre való felkészítést tanórák utáni foglalkozás keretében valósítom meg. Iskolánkban robotika szakkört indítottam, ahol kötetlenebb idő keretek között tartjuk a foglalkozásokat. Heti rendszerességgel találkozunk, kihívásokat oldanak meg a gyerekek, amelyek építési, programozási feladatokat is tartalmaznak. Verseny időszakban a versenyzők plusz délutánokat is eltöltenek velem az informatika teremben.

    Ha jól tudom, nőuralom van a csapatodban. Mennyire él még a sztereotípia, hogy a kódolás a fiúknak és inkább az informatikusoknak való?

    Ha a szakkör összetételét nézem, akkor valóban igaz az, hogy még mindig több a fiú résztvevő, mint a lány, de ha a tendenciát nézem, akkor évről évre több a lány érdeklődő van. Első két évben nem is volt lány a szakkörön, mára a szakkörünk harmada lány. A digitális kultúra órákon is egyre többször csillan fel a lány tanulók szeme a programozási feladatok megoldása során. A csapatunk a WRO versenyen is úgy alakult, hogy két lány és egy fiú kapott benne helyett. A lányok bevonásában segít a nagyon népszerű a lányok napja rendezvény sorozat is, amit egyre több cég rendez meg.

    Mi a következő lépés a döntő felé vezető úton?

    A csapat már elkezdte az ötletelést, hogy hogyan tudjuk még jobban feltornázni a pontokat döntőre. A döntő két napos, melynek első napja hasonló a regionális fordulóhoz, de kiegészül egy meglepetés szabállyal, amit csak a verseny megkezdése előtt ismertetnek. Második nap pedig egy teljesen új kihívást kell a csapatoknak megoldani. Ennek megoldásában a gyerekek akár teljesen új konstrukciót készíthetnek, programozhatnak. A két verseny nap összesítése adja meg a végeredményt.

    Kép: Tarczal-Márta Edit

    És mi az, ami téged hajt előre? 

    Én is szeretem a kihívásokat. Akár napokig is el tudok gondolkodni egy-egy problémán. Szeretek a gyerekekkel együtt dolgozni, az ő lelkesedésük visz engem sokszor tovább. 

    Hogyan vagy képes szakmailag megújulni és töltődni?

    Ha sikerül egy-egy probléma megoldása, az hatalmas flow élményt ad nekem is. A gyerekek lelkesedése mindig átragad rám is. Nagy segítséget jelentenek számomra a szakmai közösségek is. Itt mindig segítséget kapok, ha valahol elakadok. A Prosulitól nagyon sok támogatást kaptam, az általuk évente megrendezett robotverseny, illetve az azokra való felkészítés is töltekezést jelent.

    Előző cikkA magyar sport napjára
    Következő cikkJáték és készségfejlesztés