Kezdőlap heti kitekintő

    Digitális eszközök és robotikai kompetenciafejlesztés a szakképzésben

    2023. június 29-én az EdTech Magyarország az EDU&FUN Élményközpontban megrendezett szakképzési workshopján jártunk. Hogyan nyer egyre nagyobb teret a robotika már bármelyik ágazatban és hogyan változtak meg a kompetenciaelvárások? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

    Horváth Ádám digitális oktatási szakértő és Major Gábor, a Maker’s Red Box ügyvezető igazgatója, az EdTech Magyarország képviseletében a workshop első felében megtartott prezentációjában felvázolta a jelen munkaerőpiaci kihívásait.

    Forrás: Horváth Ádám és Major Gábor prezentációja, EdTech

    Milyen trendek hatnak jelenleg a szakképzésre?

    A munkaerőpiacon egyre inkább előtérbe kerülnek a  digitális kompetenciák, a monoton és például sorozatgyártáson alapuló területeken a mesterséges intelligencia és a robotika hamarosan átveszi majd a főszerepet. Kijelenthető, hogy a különböző munkakörök kompetenciaelvárásai átalakulnak és a szakmai kompetenciák illeszkedéséhez szükséges lesz a képzések tartalmának frissítése. Minél fejlettebbek a digitális megoldások, annál kevésbé kellenek majd például programozási készségek a robotika és a mesterséges intelligencia térnyerésével, de a szabályok megalkotásához egyre elkezd nőni az alapkompetenciák mint például az értő olvasás jelentősége.

    A készség-elvárások megváltoznak a robotika és a MI fejlődésével: a kreativitás és a technológiai írástudás iránti igény nő, míg a szenzoros és manuális készségeké csökken.

    Szakképzés 4.0 irányai:

    • Digitális kompetenciafejlesztés
    • Tárgyalkotás, szerszámhasználat
    • Komplex, interdiszciplináris projektek

    Az előadás következő részében szó volt az új tanulási terek használatáról, mint például: a magyarországi  STEAM oktatási terek

    • Városi élményközpontok
      • Székesfehérvár, Mohács
      • 3 Digitális élményközpont
      • 6 Digitális tudásközpont
    • Szakképzés
      • Digitális Közösségi Alkotóműhelyek
    • Köznevelés
      • HighTechSuli program – 34 tanterem
      • Tankerületi pilot: Dunakeszi, Baja, Kóspallag, Fehérgyarmat
      • KK fejlesztés 180 kistelepülésen
      • Székesfehérvári Okos Iskola program

    És mi a helyzet a robotika szerepével a szakképzésben?

    Miben lehetünk jobbak a robotoknál? A robotok ismert problémákra létező megoldásokat kínálnak, ezáltal széles használati körben képesek komplex rutinfeladatokat végrehajtani, amíg az ember képes egy nem létező megoldást taláni egy új problémra is, komplex problémamegoldást és  a kreativitását alkalmazva.

    A robotika és a munkaerőpiac esetében elmondható, hogy a robotok száma gyorsabban nő, mint azoké, akik kezelni tudják őket. Miközben a robotok munkahelyeket szüntetnek meg számos új, magasabb képzettséget igénylő munkahelyet teremtenek. Az új munkakörök ezáltal új  szakmákat és szakmai képzést igényelnek.

    Milyen munkaerőpiaci ranglétrát alakíthat ki a robotok megjelenése? Erre adhat a magyarázatot a munkaerőpiaci robot-szendvics:

    Forrás: Horváth Ádám és Major Gábor prezentációja, EdTech

    A workshop kezdetén elhangzott előadás egyértelmű üzenet volt, hogy a termelékenység növeléséhez minden ágazatban alkalmazni kell a robotikát és a MI-t. Ennek a folyamatnak az első lépése lehetne a KKK-k, PTT-k kiegészítése, valamint a robotika és MI tananyag beépítése a szakmai  képzésekbe.

    A műhelymunka további részében a meghívott résztvevők testközelből megismerkedhettek a FANUC robotok működésével és ízelítőt kaptak a 3D nyomtatás gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban is.

    FANUC R-2000iB robot használat közben, forrás: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:FANUC_R-2000iB_series_robot_133.jpg

    Köszönjük a gondolatébresztő workshopon való részvétel lehetőségét!

    Az EDU&FUN központról további információt itt találunk: https://www.edufunbudapest.hu/

    Előző cikkMesterséges intelligencia a pedagógiai munka szolgáltalában
    Következő cikkJáték és önbizalom