Kezdőlap heti kitekintő

    Miért NE használjunk MI-t? – interjú

    Mai vendégünk Koren Balázs digitális oktatási szakértő (EduTech Hungary Zrt.), akivel Tóth Éva főszerkesztő készített interjút a MI által szélesedő digitális szakadékról, azokól a szituációkról amikor nem kellene MI-t használni, valamint a MI jelenleg pedagógiában betöltött helyzetéről.

    Kedves Balázs, egy sajnálatos betegség miatt elmaradt előadásodat alkotjuk most újjá interjú formájában. Miért ne használjunk MI-t? – mi adta a téma apropóját?

    A MI óriási népszerűségnek örvend amióta 2022. novemberben megjelent a ChatGPT. De ez nem jelenti azt, hogy a MI mindenható lenne. 2022. év vége attól volt hangos, hogy a MI leváltja a tanárt, az újságírót, a fotóst, stb. Aztán eltelt egy év, s azért még nem kerültek utcára sem az újsgárírók, sem a tanárok. Valóban sok mindent tud a MI, és folyamatosan fejlődik, fejlesztik, de érdemes egy lépést hátralépni, és megnézni mire jó, mire nem. Mivel minden konferencián, eseményen az utóbbi időben arról beszéltem, tartottam képzéseket, mire jó a MI, most gondoltam megfordítom a kérdést és nézzük meg mire, hol nem jó, mikor ne használjuk azt!

    Kép: Koren Balázs, forrás:: EdTech Summit Hungary

    Melyek azok a tanári-tanulói tevékenységek, amelyeket a MI kiválthat és melyeket ne bízzuk rá?

    Az adminisztratív dolgokat szeretném az MI-re bízni. Tanmenet összeállítás, dolgozat javítás, jegyek, pontszámok kezelése. Ezek mind olyan dolgok, amiket nem kell nekünk fejben tartani, kockásfüzetet, excelt vezetni, hanem az MI ezekben fantasztikus segítséget tudhat nyújtani. Ezek ma mégcsak részben valósulnak meg. Ezt fontos tudnunk. A dolgozatok, feladatsorok összeállításában is nagyon sokat tudhat segíteni. Ezt ma már a chatGPT/Google Gemini pl. remekül meg tudják oldani, de fontos megjegyezni, hogy ez nem fog egy „állítsd össze a dolgozatot” prompt-tal megtörténni. Ezekhez hosszabb betanítás, prompt írás, javítás, tökéletesítgetés szükséges, hogy elérjük a kívánt célt.

    Készült: Copilot

    A nehéz kérdés a diákok adatainak kezelése. Az MI sokat tudna segíteni abban is, hogy a diákok személyreszabott  előmenetelét kövesse, pontosan kezelje ki mit tud, hogy halad. Viszont ebben az esetben olyan adatokat bízunk az MI-re, amikkel az MI-t üzemeltető cégek birtokába kerülő személyes adatok kezelése rengeteg kérdést vet fel.

    Az MI nem fogja tudni helyettesíteni a tanárt. Az emberek kezelését ne bízzuk gépekre. Bármennyire is sokat tud az MI, folyamatosan tanul, azok az emberi folyamatok, kezelés, pszichével való foglalkozás, amiket csak mi tudunk, nem szabad, hogy a gépek kezébe kerüljön. Nem egy Terminator filmet vizionálok, nem a gépek öntudatra ébredése miatt aggódom, hanem egyszerűen arról van szó, hogy emberek vagyunk, akiknek emberi kapcsolatokra van szükségünk. És ezeket nem szabad gépekkel, egyebekkel helyettesíteni.

    Hogy látod,mennyire használják a pedagógusok jelenleg pedagógiailag megalapozottan, a megfelelő helyen eszközként az MI-t?

    Mindenki tett kisérleteket arra, hogy megoldjon feladatokat, érettségi, felvételi sorokat, kipróbálta, tud-e dolgozatot összeállítani. De ezekben nem volt tökéletes, így a kezdeti óriási lelkesedés, mostanra teljesen alábbhagyott. Ez egyébként teljesen normális. Minden új technológia esetén így működik. Van egy felfutás, amikor mindenki mindent azzal akar megoldani, aztán jön a csalódás. Most valahol itt vagyunk.

    Ami ezután jön, hogy a helyére kerül az adott technológiának a használata. Ebben bízom, hogy ez fog most történni. Mindenki elkezdi használni az MI-t, arra, amire való, s nem csak tesztszerűen mindenre egy kicsit.

    Én sosem hittem abban,hogy a diákok digitális bennszülöttek. Hiába születnek bele a digitális világba, nem képesek még értelmesebb célokra használni az MI-t. Te hogy látod ezt?

    Pont így. 🙂 A diákok sajnos ezzel a digitális bennszülött bélyeggel többet veszítenek, mint nyernek. Egy fals önbizalom alakul ki bennük, amit utána idő leépíteni, hogy eljussanak oda, hogy nekik is szükséges tanulni a technológiák használatát. A tudatos haszálat, tudatos Internet használat pl. egy állandó visszatérő probléma. Azzal, hogy ők beleszülettek, azzal bélyegezzük meg őket, hogy értik és tudják használni, pedig ez nem így van. Ha azonban azzal a stigmával indulnak a digitális világba, hogy ezt tudniuk kellene használni, ismerni, nem fognak merni/akarni kérdezni. Cikinek érzik, ha valamit nem tudnak, emiatt inkább esetlen kisérleteket tesznek csak és sokkal lassabb a tanulásuk.

    Az MI használatában is néhányan kisérletezgetnek, de csak a leglelkesebbek azok, akik veszik a fáradtságot és tanulnak meg rendesen promptokat írni és tényleg ki tudják használni a MI lehetőségeit.

    Mennyire mélyíti, mélyítheti majd tovább a MI a digitális szakadékot?

    Az MI-re mindig úgy hivatkoztam az elején, hogy egy szuper lehetőség, ami kiegyenlítheti a különbségeket. Hiszen eddig akinek a szülei értettek a matematikához, történelemhez, azok a diákok előnyt élveztek a többiekkel szemben, hiszen tudtak otthon kérdezni. Most mindenkinek lett egy ilyen „virtuális szülője”, amitől tud kérdezni. De sajnos ez kicsit túl utópisztikus.

    1) meg kell mindenkit tanítani jól kérdezni.

    2) sajnos egyre többször nyílik a szakadék, mert az igazán jó szolgáltatások kezdenek csak fizetős verziókban elérhetővé válni. Így aki nem tudja megegedni magának, hogy havonta egy kisebb vagyont elköltsön MI előfizetésekre, az nem fogja tudni a legújabb, legjobb funkciókat kihasználni. Ezzel lemarad a tehetősebb társaiktól sajnos.


    Köszönjük az interjút!

    Előző cikk„Maga a projektproduktum célja és következménye a különbség” – interjú
    Következő cikkTavaszváró mondókák