Kezdőlap hírmozaik

    A MI használata az iskolában: érvek és ötletek

    A tanárok támogatása a mesterséges intelligenciával való ismerkedésük során, és az idő biztosítása annak megismerésre, az egyik legfontosabb lépés annak érdekében, hogy integráljuk ezt a technológiát a hatékonyabb tanulási-tanítási folyamat érdekében. Tekinthetünk rá fenyegetésként és lehetőségként is. Miriam Scott engedélyével blogbejegyzéseiből válogattunk: hol jelent veszélyt és hol lehetőséget? Mikor beszélünk etikus használatról? Milyen konkrét módon lehet használni tervezéshez, történetmeséléshez vagy éppen értékeléshez?

    Amikor a tanárok magabiztosak saját képességeikben az AI tudatos használatában, jobban fel vannak készülve arra is, hogy támogassák a diákokat ezen a területen. Nézzük meg hol, hogyan és mikor lehet helye a mesterséges intelligenciának a tanulási-tanítási folyamatokban.

    Generatív AI az iskolában:

    • Lehetséges fenyegetésforrások:
      • hibás információkhoz való hozzáférés/azok kritika nélküli elfogadása
      • hitelesség megkérdőjelezése
      • MI mint lehetséges figyelemelterelés az órán és túlzott függés
      • a plágium esélyének növekedése
      • csökkenti a kreativitást
      • az íráskészség csökkenésének kockázata
      • adatvédelmi kérdések
    • Lehetőségek
      • segítség az óratervek kidolgozásában
      • adathalmazokban mintázat felismerése a további értelmezés céljából
      • visszajelzés hatékonyságának növelése
      • segítség a témák mélyebb megismerésében
      • egyfajta tutor szerep betöltése a diákok életében
      • segítség az információ értékelésében
    „A MI használata a tanulási folyamatban” – készült Bing Image Creator

    A mesteréges intelligencia felhasználása az iskolai munka támogatására:

    • etikus használat:
      • fogalmak magyarázata
      • segítség ötleteléshez
      • a prezentációs készségek javítására tett javaslatok
      • segítség a megfelelő idézésben és formázásban
      • források felkutatása
    • nem etikus használat:
      • Plágium – Az AI által generált munka sajátjaként való bemutatása etikátlan és plágiumnak tekintendő. Ez ugyanolyan lenne, mintha egy meghatározást vettél volna egy Google keresésből.
      • Feladatok elvégzéséhez külső igénybevétel – az AI használata feladatok vagy projektek létrehozásához személyes beavatkozás nélkül ugyanolyan lenne, mintha valaki más készítette volna el a munkádat, és te állítanád, hogy saját alkotásod.
      • Képességek más színben való feltüntetése: Feladatok teljesítése, amelyek meghaladják a képességeidet, és az eredmények sajátjaként való bemutatása.
      • Helytelen hivatkozás-ellenőrzés: Az információk érvényességének és relevanciájának ellenőrzésének elmulasztása.

    A MI felhasználási ötletei:

    • Kódolás: forrás inspiráció, kód átírása egyik nyelvről a másikra, utasítások beillesztése a kódba
    • Kreatív írás: ötletek generálása írási feladatokhoz, cselekményfordulatok javaslása, alternatív szóválasztások, mondatfelépítési javaslatok
    • Történetmesélés: lista készítése potenciális cselekményfordulatokról, háttértörténet készítése egy helyszínhez, érzékletes nyelvezet biztosítása az olvasó képzeletének megmozgatásához
    • Írásbeliség: bekezdés generálása, majd helyesírásjelek hozzáadása vagy eltávolítása. Valós idejű írásbeli visszajelzés, célzott kiejtési gyakorlatok
    • Értékelés: gyakorlati kérdések generálása, célzott visszajelzés biztosítása, egyedi értékelőtábla készítése, átfogalmazáshoz segítségnyújtás, tanulói teljesítményének összehasonlítása, tanulási stílusok mintázatainak azonosítása
    „A képzeleterő szabadon engedése” – készült tengr.ai

    Köszönjük az engedély Miriam Scottnak & scottybreaksitdown.com oldalnak az anyagok felhasználásához.

    Forrás:

    https://scottybreaksitdown.com/ai-pd/ Letöltés dátuma: 2024. január 05.

    További cikkeink a témában:

    Előző cikkDiákok által programozott robotok mérik össze tudásukat a ProSuli robotika versenyén
    Következő cikkIdőutazás a magyar kultúra napján