Amikor a tanárok magabiztosak saját képességeikben az AI tudatos használatában, jobban fel vannak készülve arra is, hogy támogassák a diákokat ezen a területen. Nézzük meg hol, hogyan és mikor lehet helye a mesterséges intelligenciának a tanulási-tanítási folyamatokban.
Generatív AI az iskolában:
- Lehetséges fenyegetésforrások:
- hibás információkhoz való hozzáférés/azok kritika nélküli elfogadása
- hitelesség megkérdőjelezése
- MI mint lehetséges figyelemelterelés az órán és túlzott függés
- a plágium esélyének növekedése
- csökkenti a kreativitást
- az íráskészség csökkenésének kockázata
- adatvédelmi kérdések
- Lehetőségek
- segítség az óratervek kidolgozásában
- adathalmazokban mintázat felismerése a további értelmezés céljából
- visszajelzés hatékonyságának növelése
- segítség a témák mélyebb megismerésében
- egyfajta tutor szerep betöltése a diákok életében
- segítség az információ értékelésében
A mesteréges intelligencia felhasználása az iskolai munka támogatására:
- etikus használat:
- fogalmak magyarázata
- segítség ötleteléshez
- a prezentációs készségek javítására tett javaslatok
- segítség a megfelelő idézésben és formázásban
- források felkutatása
- nem etikus használat:
- Plágium – Az AI által generált munka sajátjaként való bemutatása etikátlan és plágiumnak tekintendő. Ez ugyanolyan lenne, mintha egy meghatározást vettél volna egy Google keresésből.
- Feladatok elvégzéséhez külső igénybevétel – az AI használata feladatok vagy projektek létrehozásához személyes beavatkozás nélkül ugyanolyan lenne, mintha valaki más készítette volna el a munkádat, és te állítanád, hogy saját alkotásod.
- Képességek más színben való feltüntetése: Feladatok teljesítése, amelyek meghaladják a képességeidet, és az eredmények sajátjaként való bemutatása.
- Helytelen hivatkozás-ellenőrzés: Az információk érvényességének és relevanciájának ellenőrzésének elmulasztása.
A MI felhasználási ötletei:
- Kódolás: forrás inspiráció, kód átírása egyik nyelvről a másikra, utasítások beillesztése a kódba
- Kreatív írás: ötletek generálása írási feladatokhoz, cselekményfordulatok javaslása, alternatív szóválasztások, mondatfelépítési javaslatok
- Történetmesélés: lista készítése potenciális cselekményfordulatokról, háttértörténet készítése egy helyszínhez, érzékletes nyelvezet biztosítása az olvasó képzeletének megmozgatásához
- Írásbeliség: bekezdés generálása, majd helyesírásjelek hozzáadása vagy eltávolítása. Valós idejű írásbeli visszajelzés, célzott kiejtési gyakorlatok
- Értékelés: gyakorlati kérdések generálása, célzott visszajelzés biztosítása, egyedi értékelőtábla készítése, átfogalmazáshoz segítségnyújtás, tanulói teljesítményének összehasonlítása, tanulási stílusok mintázatainak azonosítása
Köszönjük az engedély Miriam Scottnak & scottybreaksitdown.com oldalnak az anyagok felhasználásához.
Forrás:
https://scottybreaksitdown.com/ai-pd/ Letöltés dátuma: 2024. január 05.
További cikkeink a témában:
- Best of MI
- Mesterséges intelligencia a pedagógiai munka szolgáltalában
- Az új tanév a mesterséges intellgencia fényében – tanár és diák szemmel, 1. és 2.rész
- „Lehet próbálkozni a tiltással, de a diákok, tanulók általában több lépéssel előttünk járnak” – interjú
- …és még több MI eszköz – az adventi kalendáriumunkban!