A játék lényegében nagyon egyszerű – csupán néhány fényképre van szükség hozzá. Ezek lehetnek otthoni fényképalbumból (ideiglenesen) kölcsönzött képek, osztályfényképek, újságkivágások vagy akár festményreprodukciók is. Érdemes kisebb csoportokban dolgozni – ez lehetőséget ad arra is, hogy az egyes csoportok a „munka” befejeztével részletesen bemutathassák a többieknek alkotásaikat.
- A „műtárgyak” kiválasztása önmagában is számos játékötletet (és megannyi pedagógiai szempontot) jelent: ha arra kérjük a csoport tagjait, hozzanak magukról otthoni fényképeket, lehetőségünk van arra, hogy jobban megismerjük egymás családját, ismeretségi körét. Érdemes ilyen esetben hosszabban beszélgetni arról, kiket, milyen helyzetben ábrázolnak valójában a fényképek.
- Egy-egy tanév lezárása idején érdemes összegyűjteni és kinyomtatni olyan képeket, amelyek az osztály (tanulócsoport) vagy egy emlékezetes esemény pillanatait rögzítik: érdemes ezeket is felidézni.
- Reprodukciókat főleg akkor érdemes választani, ha egy konkrét (például történelmi) esemény jobb megismertetését tűzzük célul.
- Ha ismeretleneket ábrázoló képeket választunk, szinte korlátlanok a lehetőségeink
A fényképek kiválasztását követő lépésként „keretet” készítünk a képnek: felerősítjük egy nagyobb lap közepére. (Amennyiben a későbbiekben vissza szeretnénk adni jogos tulajdonosának, érdemes ragasztógyurmát használni.) Fontos, hogy a lapon bőven jusson hely a kép kiegészítésére!
Kicsiknek
Kisebbek számára a rajzos feladatok ajánlottak – ebben az esetben azonban reprodukciókkal, újságkivágásokkal érdemes dolgozni. Talán nem is gondolnánk, de rajzos feladatok esetében érdemes arcképeket keresni. Ezek a legkevésbé mozgalmasak, de jól kiegészíthetők. Például a következőképpen, az alábbi példa nyomán:
- Varázsoljunk téli képet! („Adjunk” sapkát, sálat, kabátot a gyerekekre! … sőt, hópihékkel is kiegészíthetjük a képet!)
- „Rajzoljuk le” őket anyák napján! (Rajzoljunk virágot a kezükbe!)
- Egészítsük ki a képet a gyerekek anyukájával, apukájával!
- Rajzoljuk le a gyerekek macskáját, kutyáját a képre!
- Milyenek lehetnek a gyerekek felnőttként? (Bajusszal, konttyal, kalappal, kendővel, szemüveggel…)
Nagyobbaknak
Nagyobbak számára inkább írásos feladatokat érdemes adni. Olyan képeket célszerű választani, amelyek egy-egy izgalmas, sokféleképpen értelmezhető jelenetet ábrázolnak: csoportképeket, mozgalmasabb témákat.
A kiválasztott képeket a következő szempontok szerint egészíthetjük ki:
- Mi lehet a kép címe?
- Mikor készülhetett?
- Kik szerepelhetnek rajta?
- Mire gondolhatnak éppen?
A feladat akkor igazán érdekes, ha konkrét, képhez kapcsolódó feladatokat adunk. Az alábbi képhez kapcsolódóan például a következőket:
A kép címe: Az első osztálykirándulás
- Egészítsétek ki a képeket! Vajon mire gondolhatnak a fiúk?
- Mit látott a szőke lány?