Kezdőlap hírmozaik

Fényképalbum-játék

A következő, fényképekre épülő játékcsokor egyaránt lehet szabadidős tevékenység nyári táborok esős napjain, tanév végén összegzésként, évkezdéskor „bemelegítésként” – sőt, a későbbiekben egy-egy nemzeti ünnepen is jól hasznosítható. A játékgyűjtemény rajzos feladatai kisebbek számára is örömet okozhatnak.

A játék lényegében nagyon egyszerű – csupán néhány fényképre van szükség hozzá. Ezek lehetnek otthoni fényképalbumból (ideiglenesen) kölcsönzött képek, osztályfényképek, újságkivágások vagy akár festményreprodukciók is. Érdemes kisebb csoportokban dolgozni – ez lehetőséget ad arra is, hogy az egyes csoportok a „munka” befejeztével részletesen bemutathassák a többieknek alkotásaikat.

  • A „műtárgyak” kiválasztása önmagában is számos játékötletet (és megannyi pedagógiai szempontot) jelent: ha arra kérjük a csoport tagjait, hozzanak magukról otthoni fényképeket, lehetőségünk van arra, hogy jobban megismerjük egymás családját, ismeretségi körét. Érdemes ilyen esetben hosszabban beszélgetni arról, kiket, milyen helyzetben ábrázolnak valójában a fényképek.
  • Egy-egy tanév lezárása idején érdemes összegyűjteni és kinyomtatni olyan képeket, amelyek az osztály (tanulócsoport) vagy egy emlékezetes esemény pillanatait rögzítik: érdemes ezeket is felidézni.
  • Reprodukciókat főleg akkor érdemes választani, ha egy konkrét (például történelmi) esemény jobb megismertetését tűzzük célul.
  • Ha ismeretleneket ábrázoló képeket választunk, szinte korlátlanok a lehetőségeink

A fényképek kiválasztását követő lépésként „keretet” készítünk a képnek: felerősítjük egy nagyobb lap közepére. (Amennyiben a későbbiekben vissza szeretnénk adni jogos tulajdonosának, érdemes ragasztógyurmát használni.) Fontos, hogy a lapon bőven jusson hely a kép kiegészítésére!

Kicsiknek

Kisebbek számára a rajzos feladatok ajánlottak – ebben az esetben azonban reprodukciókkal, újságkivágásokkal érdemes dolgozni. Talán nem is gondolnánk, de rajzos feladatok esetében érdemes arcképeket keresni. Ezek a legkevésbé mozgalmasak, de jól kiegészíthetők. Például a következőképpen, az alábbi példa nyomán:

Forrás: Fortepan/GGAABBOO
  • Varázsoljunk téli képet! („Adjunk” sapkát, sálat, kabátot a gyerekekre! … sőt, hópihékkel is kiegészíthetjük a képet!)
  • „Rajzoljuk le” őket anyák napján! (Rajzoljunk virágot a kezükbe!)
  • Egészítsük ki a képet a gyerekek anyukájával, apukájával!
  • Rajzoljuk le a gyerekek macskáját, kutyáját a képre!
  • Milyenek lehetnek a gyerekek felnőttként? (Bajusszal, konttyal, kalappal, kendővel, szemüveggel…)

 

Nagyobbaknak

Nagyobbak számára inkább írásos feladatokat érdemes adni. Olyan képeket célszerű választani, amelyek egy-egy izgalmas, sokféleképpen értelmezhető jelenetet ábrázolnak: csoportképeket, mozgalmasabb témákat.

A kiválasztott képeket a következő szempontok szerint egészíthetjük ki:

  • Mi lehet a kép címe?
  • Mikor készülhetett?
  • Kik szerepelhetnek rajta?
  • Mire gondolhatnak éppen?

 

A feladat akkor igazán érdekes, ha konkrét, képhez kapcsolódó feladatokat adunk. Az alábbi képhez kapcsolódóan például a következőket:

Kép forrása: Fortepan / Chuckyeager Tumblr

A kép címe: Az első osztálykirándulás

  • Egészítsétek ki a képeket! Vajon mire gondolhatnak a fiúk?
  • Mit látott a szőke lány?
Előző cikkRajzgyűjtések „újrahasznosítása”
Következő cikkSzabadulószoba – szokatlan szerepben