Kezdőlap heti kitekintő

    Rajzgyűjtések „újrahasznosítása”

    A rajztanárok óriási munkát végeztek a népi díszítőművészet összegyűjtése területén. Elsők között voltak, akik esztétikailag értelmezték a népi kultúra tárgyait. Foglalkoztak a motívumok közkinccsé tételével és rendszerbe foglalásával is. Ma ezeket a rajzos dokumentációkat feldolgozva kreatívan lehet újra gondolni hagyományos mintákat, díszítményeket. A Néprajzi Múzeum hiteles rajzos gyűjtésein keresztül a népművészeti ismeretekkel nem rendelkező fiatal generációk is szabadon felfedezhetik hazánk díszítőművészetét. Tasnádi Zsuzsanna írása.

    Csete Balázs (1893 – 1958) rajztanár, néprajzkutató-pedagógus, rajzos gyűjtései több magyarországi tájegység díszítőművészetét ölelik fel. A két világháború között, a nyári szünidök alatt Békés megyében rajzolta a házakban látott régi bútordarabokat; ácsolt ládákat, festett ágyvégeket, szekrényeket, székeket így dokumentálva a helyi stílusú festett bútorok darabjait. Békési gyűjtései mellett kiemelkedik 1942-1944 között végzett erdélyi gyűjtése, melynek során rajzban igyekezett dokumentálni Kalotaszeg népművészetét. Gyalog járta be a falvakat, helyszíni rajzokat majd letisztázott tusrajzokat készített elsősorban a bútorokról, hímzésekről, utcakapukról, a temetői fejfákról, népi építészeti alkotásokról. A háború miatt azonban félbe kellett hagynia gyűjtőmunkáját, Erdély elcsatolása után menekülésre kényszerült. Ezt követően több száz kiváló rajzot készített a jászsági terepmunkája során is. Ezek elsősorban szűr- és szűcsmunkákat, bútorokat és népi építészeti alkotásokat ábrázolnak hangsúlyozva a rajtuk található díszítő elemeket is. 

    Így több száz rajzon megmaradtak a bundák, cifraszűrök, bútorok díszítményei, az elkorhadt fejfák, kapuk mintái, mutatva azt a gazdag kézműves hagyományt, amely korábban jellemezte a mindennapi tárgyakat. Csete Balázs rajzgyűjtései a Néprajzi Múzeum gyűjteményében találhatók, és a múzeumi adatbázisban érhetők el. https://gyujtemeny.neprajz.hu/neprajz.06.05.php?bm=1&as=168&kv=347695 

    Festett padok rajzai egyiken felirat „Hovorka Jánoss”, másikon „Roku Banc 1896”, mindkettőnek kiemelve a csokros virágdíszítménye és a karfák tulipános, emberalakos kiképzése, jegyzetekkel a festés színeire vonatkozóan, Csete Balázs helyszíni rajza, 1929, Tótkomlós, 26×39, színes rajz, ltsz R 532
    Festett függönytartó, pad és fogas rajza. A pad 1862-es évszámmal, a függönytartó tulajdonosa özv. Lukácsik Andrásné Horváth utca 2. szám alatti lakos, a fogas tulajdonosa Aradzki Ádám, Gellért utca 21. szám alatti lakos. A rajzon jegyzetek a bútorok díszítményére és színére vonatkozóan, Csete Balázs helyszíni rajza, Békéscsaba, 1929, színes rajz, 28×41, ltsz. R 524
    Díszített, faragott kapurészletek, a motívumok elnevezései, felirat: ‘Gál Potyo István’, ‘Gál János’, ’Ruzsa Gál János’, ’Gál Márton’, ‘Ruzsa G. János’. A motívumok között: cikkes rózsa, horgas rózsa, szilvamagos rózsa, barackmagos rózsa, körte, tulipán, virágcserép, falevél, bimbó megnevezésűek. Zsobok (Kolozs vm.), grafika, tollrajz, 28,8×38,5 cm, 1943., R 323
    Festett tulipános láda rajza, „Nemoda Sándor földmunkás tulajdona (Ősz utca 1.), nagyanyjának Szabó Ángyélnak volt menyasszonyi ládája. Mindig ruhát tartottak benne”, Csete Balázs rajza, Jászárokszállás, 1948, tempera, 26×38 cm, ltsz. R 2018

    Csete Balázs rajztanár példáján láthatjuk azt az óriási munkát, amit a rajztanárok végeztek a népi díszítőművészet összegyűjtése területén. Elsők között voltak, akik esztétikailag értelmezték a népi kultúra tárgyait. A magyar ornamentika összegyűjtésében és kutatásában is úttörő szerepük volt.

    Huszka József (1854-1934) sepsiszentgyörgyi rajztanár a szűcs és szűrhímzések mintáit állította az 1880-as évektől az ornamentika-kutatások középpontjába. Felhívta a figyelmet, hogy a  szűrszabó legények nem vándoroltak külföldre, így a használt mintakincsük a magyar ornamentikát, a magyar ízlést tükrözi. A magyar díszítő styl című 1885-ben megjelent minta albumát minden magyarországi iskolába igyekeztek eljuttatni, és az iskolai tananyagba beépíteni.

    Szinte Gábor (1855-1914) dévai rajztanár szemléletében is a rajzoktatás kapcsolódott a népi kultúra és a nemzeti kultúra területéhez. A motívumok közkinccsé tételét, rendszerbe foglalását tűzte ki a rajztanárok feladatául, ezt tekintette a művészeti nevelés elsődleges céljának. 

    A népi díszítőművészet oktatása a két világháború között is fontos volt, főleg a leányiskolákban, tanítóképzőkben, ahol a kézimunkaoktatással összefüggésben fontos népművészeti ismeretekhez juttatták a növendékeket. Mindezek széles körű ismerete segítette a magyaros ruhamozgalom kibontakozását is. Számtalanszor jelentett a népi díszítőművészet inspirációs forrást a művészetnek is, így az 1950-es években is, amikor animációs filmek és képzőművészeti alkotások születtek magukba építve a népművészet forma-  és mintakincsét. Minden korszak újra meg újra felfedezte ezt a forrást, és láthatjuk az iparművészeti és művészeti oktatásban is a nyomait.

    Cifraszűr hímzésének rajza. A szűr elejének díszei: hímzés, posztócsat és csücsök. Csete Balázs rajza, Jászapáti, 1950, 48×31 cm, tempera, ltsz. 4638

    A Néprajzi Múzeum munkatársai napjainkban újra erre az inspirációs forrásra szeretnék felhívni a figyelmet, hiszen iskolai, akár középiskolai szinten is lehet építeni rá. A rajzoktatásban de más kreatív alkotóműhelyben is érdemes lehet hasznosítani az összegyűjtött díszítőművészeti munkákat. Új lehetőségek állnak a diákok és tanárok előtt, amikor a digitális technikák segítségével, a modern informatikai megoldások, alkalmazások lehetőségével ezeket a rajzos dokumentációkat feldolgozva kreatívan tudnak újra gondolni, újra alkotni hagyományos mintákat, díszítményeket, motívumokat. Nem a rajzos dokumentációk szolgai másolása, hanem teljesen szabad felhasználásuk, „újrahasznosításuk” az izgalmas.  A hiteles rajzos gyűjtéseken keresztül a népművészeti ismeretekkel nem rendelkező fiatal generációk is felfedezhetik szűkebb hazájuk díszítőművészetét. 

    A Néprajzi Múzeum arra törekszik, hogy a kevésbé ismert motívumkincset teljes gazdagságában hozzáférhetővé tegye. Ezért újabban a múzeum adatbázisába vízjel nélkül kerülnek fel a képek, jó felbontásban, hogy aktív használatuknak, alkalmazásuknak mindennapi világunkba való visszakerülését segítse. Számtalan minta elérhető más on-line felületeken, de a múzeumi adatbázis lehetőséget ad egyfajta személyesebb kutatásra: meg lehet tudni, hogy honnan származik az adott minta, milyen tárgyról, ki készítette, esetleg mi a minta megnevezése, stb. Egy díszítmény megkeresése, kikutatása, megismerése majd újratervezése, felhasználása, például mai használati tárgyainkra – maszkra, szatyorra, pólóra nyomtatva kiváló ajándék lehet, ami egyedi értéket képvisel, és maradandó emléket nyújt egyben.

    A Néprajzi Múzeum rajzgyűjteményének adatbázisa itt érhető el:

    https://gyujtemeny.neprajz.hu/neprajz.06.05.php?bm=1

     

    Előző cikk1 év, 100 cikk, 1000-nél több élmény – főszerkesztői visszatekintés az elmúlt évre
    Következő cikkFényképalbum-játék