Kezdőlap Digitális eszközök

Esetversenyek a diákok készségfejlesztéséért

A tudás- és kompetencia alapú oktatás dilemmája és a hozzá kapcsolódó szakmai vita több évtizedes. Eltérő vélemények alakultak ki azzal kapcsolatban, hogy hova is érdemes helyezni a hangsúlyt amikor a közoktatásról és oktatáspolitikáról van szó. Az egyik oldal a tudás és a műveltség elsődleges voltáról beszél, hiszen mégiscsak az oktatáspolitika egyik kiemelt célja, hogy kiművelt emberfők sokaságát képezze ki. Mások a munkaerőpiaci igényekkel és a gyakorlatban is hasznosítható készségekkel, kompetenciák fontosságával érvelnek, mivel a középiskola célja hogy a gyakorlati, nagybetűs életre neveljen. Ahogy ez lenni szokott, mindkét oldalnak meg van a maga igazsága. Ábrahám Zsoltnak, a Case Solvers ügyvezetőjének írása következik.

Cogito ergo sum

Az oktatási célkitűzések tengerében keletkező gordiuszi csomó megoldását az esetmódszer és az esettanulmány-versenyek jelentik. Az esetmódszer gyökerei az angolszász jogrendszerhez nyúlnak vissza, de módszer a Harvard egyetem üzleti iskolájának az 1908-as alapításával kapott új lendületet, amikor az induló iskolában a tankönyvek hiánya miatt vállalat vezetőkkel készített interjúk, esetek alapján kezdték meg a tanítást.

A módszer sajátossága, hogy valós példákon, helyzeteken, úgynevezett esettanulmányokon keresztül egyszerre tanítja meg a diákokat gondolkodni és adja át az adott esethez kapcsolódó legfontosabb tárgyi ismereteket, mindezt játékosítva tantermi és otthoni körülmények között egyaránt. 

Forrás: Case Solvers

Esettanulmány-versenyek középiskolásoknak

A Case Solvers 2018 nyarán indította el a középiskolásokat megcélzó GimiMore (www.gimimore.hu) oldalát, melynek célja, hogy a hazai középiskolások csoportos problémamegoldó készségét fejlessze. Az esetmódszerre épülő képzések mellett hazánkban is egyre elterjedtebbek az úgynevezett esettanulmány-versenyek melyek célja, hogy a diákok időnyomás alatt oldjanak meg egy-egy problémát felhasználva és megtanulva az esettanulmányban és az interneten található, az esethez kapcsolódó tárgyi ismereteket. A hagyományos értelemben vett tanulás mellett csapatban fejlesztik a strukturáló, analitikus gondolkodásukat, a kommunikációs és prezentációs készségüket.

A középiskolásoknak szóló Országos Középiskolai Problémamegoldó Verseny (www.okpv.hu) célja, hogy a történelmi döntéshozók bőrébe bújva a diákok újragondolják, alakítsák a történelmet! Egyszerre játszanak, gondolkodnak és tanulnak a diákok Szapolyai János, vagy akár VIII Henrik tanácsadójának a szerepében. A hagyományos üzleti esetversenyekkel szemben itt üzleti döntések helyett a történelmi pillanatot kell megragadni, átlátni és az arra hozott stratégiai javaslatot elmondani. A 2020/21-es tanévben immár 8. alkalommal megszervezett OKPV-re a weboldalon lehet jelentkezni november 3-tól.

Forrás: Case Solvers

A hagyományos üzleti versenyek is megrendezésre kerülnek az idei tanévben. A Cégre Fel! verseny (www.cegrefel.hu) célja, hogy fejlessze a középiskolások vállalkozási képességét. A korábbi évekhez hasonlóan a középiskolai csapatoknak egy vállalkozási ötletet kell kidolgoznia egy adott területről. A versenyen a diákok megtanulják, hogy hogyan kell összerakni egy üzleti tervet és hogyan kell előadni azt potenciális befeketők, cápák előtt.

Az idei évben először nyitott a MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége) és a Case Solvers által szervezett Biztosítsd Be Magad verseny középiskolások számára, ahol a diákok a hazai biztosítói szektor kihívásait tekintik át. A versenyen nem számít a kor és a szakmai végzettség, az esettanulmányban megfogalmazott kérdésre adott válaszokat pedig a szakmai zsűri bruttó 1 millió Ft értékben díjazza. A versenyre az alábbi linken lehet jelentkezni.

Forrás: Case Solvers

 

Előző cikkKlímaversek óvodásoknak – itt a Fenntarthatósági Témahét
Következő cikkHogyan fejleszthető a pénzügyi tudatosság már kisiskolás korban?