Sokat panaszkodtunk arra a karanténoktatás alatt, hogy mennyire hiányzik a személyes találkozó, mennyire más távolságtartással tanítani, tanulni, hogyan lehetne interaktívabb egy bejelentkezés, valamint arra is kerestük a választ, hogy hogyan lehetne szociális és érzelmi szinten is támogatni tanítványainkat ilyen helyzetben.
A következő ötletek bármilyen videókonferenciára, online bejelentkezésre alkalmas felületen (Zoom, Google Meet, Discord, Flipgrip, Skype, Teams) működnek..
A kincsvadászat játék feladatai online és offline módon is megvalósíthatóak, hasznos, szórakoztató játékként, és tananyaghoz kapcsolódó formában is.
A Kincsvadászat lényege, hogy a diákok megadott szempontok és szabályok alapján a saját terükben keresnek különböző dolgokat időre, ezután pedig megosztják eredményeiket egymással.
Játék menete:
1. Feladat ismertetése (lehet előre, vagy valós időben).
2. Időzítő elindítása.
3. Keresés.
4. Az időzítő jelzésére mindenkinek újra el kell foglalnia a helyét a monitor előtt.
5. Megbeszélés.
Alapszabályok:
1. Mindenki csak az időzítő elindítása után hagyhatja el a helyét.
2. Az időzítő hangjára (pl. https://www.online-stopwatch.com/classroom-timers/ https://www.timer.net/hu/; https://www.online-timers.com) mindenkinek vissza kell térnie a képernyő elé.
3. Otthoni, biztonságos keresés szabályait meg kell beszélnünk, pl. csak a szobádban keresgélhetsz…
FELADATOK
Matematika
Keress:
– egy olyan csészét, amiben elfér 2 dl folyadék
– olyan tárgyat, ami háromszög, ötszög, négyzet alakú
– ugyanabból a tárgyból páros számú (pl. 16 db), páratlan számú (pl. 7 db) darabot
– annyi kanalat, amelynek darabszáma osztható 2-vel, 5-tel stb…, vagy darabszáma prímszám
Irodalom, nyelvtan
Keress:
– szókincsbővítés, olvasástechnika: egy szót (pl. szemüveg, fa stb…) a hozzád legközelebbi könyvben. (hányat találsz?)
– szóképek gyakorlása: egy olyan tárgyat, amelyhez egy hasonlatot vagy metaforát tudsz kapcsolni.
– rímek: mondok egy szót, keress egy olyan tárgyat, amelynek neve rímel rá
– szófajok gyakorlása: legyen a kezedben egy tárgy, de ne mutasd meg, jellemezd úgy, hogy a többiek ki tudják találni, mi van nálad. Szófajok gyakorlásakor: pl. csak igékkel, csak fokozott melléknevekkel.
– helyesírás gyakorlása: keress olyan tárgyakat, amelyeknek kezdőbetűje kiadja a különbség szót.
Kémia
Keress:
– 2 db tárgyat, amelynek anyaga egyszerű anyag
– olyan tárgyat, amelynek nevében benne van az oxigén vegyjele
Osztályfőnöki óra
Keress 3 tárgyat (bármilyet, véletlenszerűen).
Kérdések:
– Marsra utazol, melyiket vinnéd magaddal, miért?
– Elvesztetted a fogkefédet, melyiket használhatnád helyette?
– Online boltot nyitnál, melyik lenne a fő terméked? Miért?
– Szülinapom van, melyiket adnád nekem ajándékba?
Ez egy pár perces játék, akár a bejelentkezés elején ráhangolódásnak, akár bejelentkezés végén levezető játékként jól alkalmazható.
Offline megoldásnál egy lista adható a gyerekeknek, lehet osztálytermi tárgyak között keresgélni, lehet otthonról is hozni. Alkalmazható tanulmányi kirándulás, tábor esetén is.
Például:
– tanulmányi kirándulás – túra: kinyomtatható lapon jelöld be, hogy találkoztál-e a lapon lévő dolgokkal pl. hernyó, tölgyfa, furcsa alakú kavics, állat lábnyoma
– jócselekedet-keresése: teljesíts ma, a lapon lévő jócselekedetek közül 3-t. pl. megöntöztem egy virágot, rendet raktam a szobámban stb…
Amália blogja az alábbi linken érhető el.
Számos külföldi, tanári blog foglalkozik a témával:
– https://vestals21stcenturyclassroom.com/zoom-scavenger-hunt-ideas-for-teachers/
– https://www.messylittlemonster.com/2020/05/scavenger-hunts-for-kids.html
– https://www.myboysandtheirtoys.com/virtual-scavenger-hunt-printable/