Kezdőlap hírmozaik

Gyertek haza, ludaim! Játékötletek Márton-napra

A Márton-napi népszokások jelentős része ahhoz a legendához kapcsolódik, amely szerint Szent Márton egy libaólban próbált elrejtőzni, amikor püspökké akarták megválasztani, de az állatok gágogása elárulta hollétét. Írásunkban ezért egy „ludas” játék több változatát mutatjuk be. Segítségével „felfrissíthetjük”, új színekkel gazdagíthatunk akár egy másik, általunk ismert formát is. Játszhatjuk érintésmentes formában is!

Forrás: Pixabay

 

A Gyertek haza, ludaim! A magyar néphagyományból is ismert, de Európa-szerte játszották. Szerepjátszó, párbeszédes fogó játék: egyaránt alkalmat ad a szereplésre és a mozgásra. Sokan játszhatják. Játékosok: egy gazdasszony (libapásztor), egy (vagy több) farkas és a libák.

A gazdasszony és a libák egymással szemben állnak, közöttük, de tőlük oldalra áll a farkas. Párbeszéd a gazdasszony és a libák között:

– Gyertek haza, ludaim!
– Nem megyünk!
– Miért?
– Farkas van a híd alatt!
– Mit csinál?
– Mosdik!
– Mibe törülközik?
– Arany kiskendőbe!
– Hova teszi az arany kiskendőt?
– Arany kisládába!
– Hova teszi az arany kisládát?
– Arany nagyládába!
– Hova teszi az arany nagyládát?
– Tűz alá, víz alá, bokor alá!
– Gyertek haza, ludaim!

Erre a libák a gazdasszonyhoz futnak, a farkas eközben megpróbálja megfogni őket, akit elkap, kiáll. A játék addig tart, amíg minden libát meg nem fogott.

Más szövegváltozatban:

– Gyertek haza, ludaim!
– Nem megyünk.
– Miért?
– Félünk.
– Mitől féltek?
– Farkastól.
– Hol lakik?
– Bokorban.
– Mit eszik?
– Lúdhúst.
– Mit iszik?
– Lúdvért.
– Mibe mosdik?
– Aranymedencébe.
– Mibe kendőzik?
– Kiscica farkába.
– Gyertek haza, ludaim!

Játékosok: libapásztor, a libapásztor anyja, farkas, libák. A libákat egy libapásztor tereli, ő vált szót az anyával. (A játék menete megegyezik az előzőekkel.) Ismeretes olyan változat is, melyben akit a farkas megfog, az nem áll ki, hanem szerepet cserél a farkassal, vagy ő is farkas lesz, vagyis gyarapodik a farkasok száma.

– Anyám, anyám, ehetném!
– Gyere be!
– Nem merek.
– Mitől félsz?
– Fias farkas van az erdőben.
– Mit eszik?
– Kosfejet!
– Mibe mosdik?
– Aranycsészébe!
– Mibe törülközik?
– Loncos kutya farkába!

– Gyere be tisztára, búzára!

Játékosok: gazdasszony, farkas, libák. A libák és a gazdasszony megbeszélik, hogy a libák milyen ételre mennek haza, ennek megfelelően a párbeszéd a következőképpen zajlik:

– Gyertek haza, ludaim!
– Nem megyünk!
– Miért?
– Félünk!
– Mitől?
– Farkastól!
– Hol a farkas?
– Bokorban!
– Mit csinál?
– Mosdik!
– Mibe’ mosdik?
– Arany medencébe’!
– Mibe törülközik?
– Kiscica farkába!
– Gyertek haza zöld fűre!
– Nem megyünk! Gyertek haza kukoricára!
– Nem megyünk!
– Gyertek haza sárgarépára!
– Nem megyünk!
– Gyertek haza friss salátára!

„Távolságtartós” változatok:

  •  csak a felelgetős részt használjuk fel (akár új szövegváltozatot tanítva) – dramatikus, felelgetős játékként játsszuk
  • versenyjátékként játsszuk: a farkas háttal áll, amikor a libák hazaindulnak hirtelen visszafordul: amelyik liba még „nem ért haza”, kiesik, vagy farkassá változik
  • ugyanez más változatban: a libák lassan indulnak el, figyelik a háttal álló farkast. Ha az megfordul, a libák is mozdulatlanná merevednek. Aki megmozdul kiesik, farkassá válik, vagy meg kell várnia, míg egy társa „kiszabadítja”
Előző cikkDigitális bejelentkezés interaktív játékokkal
Következő cikkÁbrándozás az osztályteremben