Kezdőlap heti kitekintő

Tapintható kémia – interjú

„A kémiatanárok egyik nagy kihívása, hogy hogyan segítsenek tanulóiknak olyan kémiai jelenségek elképzelésében, olyan fogalmak megértésében, amelyek nem szemléltethetőek, nem láthatóak és kézzel sem foghatóak meg. „ Hogyan lehet kézzel fogható közelségbe hozni a kémia világát, láttásérült vagy ép tanulók számára? Mai vendégünk dr. Szombati Zsigmondné Panni, kitüntetett pedagógus, matematikát és kémiát oktató tanár, valamint az AtoMol feltalálója, a Vakok Általános Iskolájának látássérült gyógypedagógusa.

A kémiatanárok egyik nagy kihívása, hogy hogyan segítsenek tanulóiknak olyan kémiai jelenségek elképzelésében, olyan fogalmak megértésében, amelyek nem szemléltethetőek, nem láthatóak és kézzel sem foghatóak meg. Gyakori probléma annak megértése, hogy hogyan változik az atom szerkezete, és az elektronok száma a különböző atomok esetében. Elkészült egy olyan modellező taneszköz, mely érthetővé teszi, hogy az atomok hogyan épülnek fel, valamint érzékletesen mutatja a molekulát és annak kötését a tapintás útján.” (forrás) Dr Szombati Zsigmondné Pannival beszélgettünk.

  • Kedves Panni, mesélsz egy kicsit, honnan jött az AtoMol projekt ötlete?

Láttássérült vagyok jómagam is, az osztályomban egyszer beteg lett a kémiatanár és én mentem be helyettesíteni. Ott szembesültem azzal, hogy a gyerekek egyszerűen nem értik az atomszerkezetet, a molekulák kötéseit. Ekkor jött az AtoMol ötlete, először kézzel valósítottam meg és azt láttam, hogy működik a gyerekeknél. Kb másfél évet teszteltem a gyerekekkel, és 2015-ben szabadalmazták. Kitaláltam azt, hogy kb 1,5 m x 1,2 m-es vászonból készült táblára zsebeket helyezzek, melyekben az atomokat tárolhatjuk a periódusos rendszerben elfoglalt helyüknek megfelelően. 

  • Az ajánlás alapján minden általános iskolában használható a modell, nem csak a láttássérült tanulók számára?

Igen, használható, mégpedig azért mert a vizualitáson túl a tanuló kezeit is használja, amikor a gyakorlatban megépíti a különböző molekulákat és így láthatóvá válik számára a kötések közti különbség is. A színeknek jelentősége a vegyérték elektronoknál van, mivel a páratlan és a páros elektronokat így tudják megkülönböztetni egymástól. Amikor a gyerekek tanulják például az atom szerkezetét, látják az atommagot, a protonokat. Tapintással és látással is beazonosíthatóak az elemek, a zsinórok, az elektronok például gombbal vannak ábrázolva.

„Ez az eszköz egyaránt alkalmas az iskolákban tanuló összes
gyermeknek, fogyatékosságtól függetlenül. A látássérült fiatalok is együtt tudnak dolgozni látó társaikkal, így az AtoMol egyetemesnek mondható.” (forrás)

Az AtoMol „készlet  két kiszerelésben létezik. Az egyik a 81 atomot és a periódusos tárolót, míg a másik 101 atomot és a tárolót is tartalmazza. A készlet alapanyaga filc, az atommagot, illetve az elektron-pályákat vékony zsinór választja el egymástól. Az atommagban levő protonokat gyöngy helyettesíti, az elektronokat gomb, míg a szabad elektron helyeket gomblyuk szemlélteti. Az atomok molekulává válását a gombok és gomblyukak összekapcsolásával lehet modellezni. A kötések így valamennyi tanuló számára értelmezhetővé válnak.
Az atomokat tároló egység a periódusos rendszernek megfelelően van ellátva zsebekkel, melyeken sík- és Braille-írással van jelölve a csoportok és az atomok neve. Ez a megoldás biztosítja a periódusos rendszer ismeretét is.” (Forrás)

Kép: https://www.vakisk.hu/?page_id=1189#
  • Hogyan használható az AtoMol a mindennapi gyakorlatban?

Az iskolánkban ez az egyetlen szemléltetési lehetőség. Az AtoMollal már a kezdetekben megismerkednek a fiatalok. Ennek segítségével tanulják meg az atomok szerkezetét, majd a kötéseket. Az alapok megismerése után a rögzítést segíti a barkóba. Ki kell találniuk, hogy mi van a másik kezében. Miközben a gyerekek játszanak, a fogalmak rögzülnek.

Kép: Szombati Zsigmondné
Kép: Szombati Zsigmondné
Kép: Szombati Zsigmondné
  • Milyenek a diákok eddigi visszajelzései?

A gimnáziumokba került diákjaink tanáritól a visszajelzés pozitív. Gyakran teszik fel nekem a kérdést, hogy hogyan sikerült ezt elérnem velük. Most például van egy kisfiú diákom, akinek elküldtem az atomokat és online tanítottam magyarázattal. Nagyon tetszett neki, olyan aranyosan elmondott mindent az atomról! Sokan, akik az AtoMolt látják, azt mondják, hú hátha én azzal tanultam volna…

  • Milyen a projekt nemzetközi visszhangja?

Németországban és Izlandon is használják már. Volt már, hogy levelemet kaptam továbbfejlesztési ötletre: próbáljam megoldani a vegyérték-elektronok megkülönböztetését és sikerült is teljesíteni a kérést.

  • Melyek a további terveid?

Most a szerves kémián dolgozom, végignézem milyen atomokra van szükség, bővíteni szeretném az általános iskolai repertoárt. Ha megakadok egy problémán, elkezdek azon gondolkozni, mit kellene tennem ahhoz, hogy a diákok jobban megértsék az anyagot. Aztán mindig a gyakorlat szüli meg ezeket a megoldásokat.

Kép: Szombati Zsigmondné

Nagyon köszönjük az interjút, további sikereket kívánunk!

További információ és kapcsolat itt.

Forrás:

Előző cikkInteraktív osztálykirándulás
Következő cikkIngyen letölthető prevenciós filmek osztályfőnöki órára (is)