Kezdőlap jó példák

Vírus után, vakáció előtt – tanácsok pedagógusoknak

Június 4-én adott hírt az UNICEF Magyarország „COVID-19: Visszatérés az iskolába” című kiadványáról, mellyel a szervezet a tanárok és az iskolai vezetők munkáját kívánta segíteni. Ennek segítségével ugyanis hatékonyabban válaszolhatnak a gyermekvédelmi kihívásokra.

Forrás: Pixabay

A COVID-19: Visszatérés az iskolába című összeállítás fő célja annak elősegítése, hogy a szakemberek időben felismerjék azokat a jeleket, amelyek gyermekbántalmazásra vagy mentális problémákra utalnak – és minél hatékonyabban válaszolhassanak a gyermekvédelmi kihívásokra. A kiadvány természetesen nemcsak a járvány utáni időszakban jelent hatékony segítséget, hiszen a jelzett problémákat (sajnos) nem hagyhattuk el a járvány visszaszorulásával. S mivel közeleg a szünidő, sajnos az sem lehetetlen, hogy bizonyos problémák újra aktuálissá válnak. Számtalan probléma pedig független a rendkívüli helyzetektől – járványtól, szünidőtől függetlenül orvoslást, vagy megoldásra tett kísérletet igényel.

Ilyen például félelem a kortárs bántalmazástól, a családon belüli erőszak, a család anyagi nehézségei, vagy akár az elmélyülő iskolai kudarctól ( ennek különös aktualitása, hogy a digitális oktatás során egyes diákok olyan hátrányokat szerezhettek, amelyeket nehezen tudnak bepótolni).

A dokumentum általános javaslatokat ad a pedagógusoknak és az iskola vezetésének a járványhelyzet (vége) kapcsán, a következő területeken:

  • gyermekvédelmi aggályok, ügyek beazonosítása és kezelése,
  • mentális egészséggel kapcsolatos aggályok, problémák beazonosítása és kezelése,
  • pedagógusok mentális egészségének és pszichológiai jóllétének támogatása.

Az elektronikus kisokos összeállítói problémakörök mentén építették fel az anyagot: az olvasók részletes tájékoztatást kaphatnak arról, hogy milyen testi és magatartásbeli jelei vannak, ha egy gyereket erőszak ért. Emellett a pedagógusok, valamint az iskolai vezetők gyakorlati tippeket, tanácsokat kapnak az ilyen típusú helyzetek kezeléséhez is. A kiadvány igen szerencsés módon pontosan és átláthatóan jelzi, mi az, amit meg kell tennie egy pedagógusnak az adott helyzetben és mi az, amelyben másokat bevonva, a problémát delegálva, más hatáskörbe utalva juthat eredményre.

Forrás: Pixabay

Az összeállított anyagban megtalálhatók azon szervezetek, hivatalok elérhetőségei is, amelyek további támogatást tudnak nyújtani a szakembereknek, a gyerekeknek, valamint a családoknak.

Az útmutató igen fontos része a tanárok mentális egészségének megőrzéséről szól, hiszen az elmúlt időszak „valószínűleg nagyon feszült és stresszes lehetett minden pedagógus és családjaik számára. Lehetséges, hogy a saját szorongásaikkal, és veszteségeikkel foglalkoztak, vagy anyagi problémák miatt aggódtak, vagy a járvánnyal, megbetegedéssel kapcsolatos félelmeik voltak.”

Összességében tehát a kiadvány hatékony „gyorssegély”, „kapaszkodó” lehet az iskolát is érintő válsághelyzetekben.

A kiadvány elérhető: itt.

Forrás: https://unicef.hu/mentalis-egeszseg/tanacsok-pedagogusoknak

 

 

Előző cikkItt a 2021/2022-es tanév rendje: letölthető naptárral!
Következő cikkHamupipőke-játékok