Kezdőlap Digitális eszközök

Tippek a tanévkezdéshez – ötletek az első magyarórára

Tanévkezdő sorozatunk zárásaként a humán tárgyak oktatásához gyűjtöttünk ki hasznos ötleteket. Köszönjük a cikket Németh Mónikának, a Szent János Görögkatolikus Gimnáziumból (Edelény)!

Az új tanévre készülve mindig elgondolkodom azon, mivel is lehetne az első magyarórákat élményszerűbbé tenni úgy, hogy közben a diákok különféle készségeit is fejlesszem. Úgy gondolom, a digitális történetmesélés módszere nagyon alkalmas ezen „probléma” megoldására. 

A digitális történetalkotás rendkívül hatékony tanulásmódszertani eszköz. Használhatják a tanárok bármilyen projektben és bármely tantárgyi tartalomhoz kapcsolódva; a tanulók pedig létrehozhatják a maguk digitális történeteit, amelyeket aztán megoszthatnak egymással. 

Kép: Pixabay

A digitális történetalkotás viszonylag új fogalom. A történetalkotás olyan formái tartoznak ide, amelyek fényképeket, videókat, hangeffekteket, dialógusokat is használnak, továbbá számos összefüggésben alkalmazhatók.  Ezáltal a tanulóknak fejlődik a digitális kompetenciájuk is a különböző eszközök használata révén (digitális kamera, multimediális szoftverek, programnyelvek), valamint gyakorolják az előadást és prezentálást a történetek nyilvános bemutatásával. A tanulók a problémamegoldó és helyzetértékelő gondolkodását ugyancsak fejleszti ez a módszer. A digitális történetalkotás többnyire együttműködésen alapuló munkafolyamat eredménye, sokszor csoportok közti együttműködést is igényel, így a tanulóknak fejlődik a kooperatív kompetenciájuk is.

Milyen eszközöket használhatunk, ha digitális történeteket szeretnék alkotni a diákjainkkal?

Ehhez álljon itt néhány ötlet, amelyet bárki könnyen beépíthet a saját gyakorlatába! 

1.Telegra.ph

  • A diákok készítsenek fotókat a mobiltelefonjaikkal, vagy keressenek megfelelőt a már meglévők közül a választott témához! Használják esetleg a telefonon található Foto-Collage-App-ot , s készítsenek egy  kollázst! 
  • Ezután nyissák meg a www.telegra.ph  oldalt!
  • Ott adják meg a nevüket és adjanak címet a történetüknek! Készítsenek a képek/ kollázs felhasználásával egy blogbejegyzést! 
  • Ha elkészültek, osszák  meg az oldal linkjét  egy közös felületen vagy e-maiben a többi diákkal!

2.Scratch

A Scratch jól használható az alapfokú- és a középfokú oktatásban is, valamint létezik a Sratch Jr verzió is, ami kifejezetten kisgyerekek, illetve még nem olvasó gyerekek számára készült.

Az alábbi felhasználási javaslatot a DIVERSE projekt Tanári kézikönyv alapján készítettem: 

Hekkeld meg az ablakod! 

Cél: digitális történet alkotása az otthoni ablakról készült kép és a Scratch felhasználásával. 

Leírás: Készítsenek a gyerekek egy fényképet az otthoni ablakukról, majd a Scratchbe feltöltve legyen ez a kép a projekt/ történet  kiindulópontja, háttere. A lehetőségek végtelenek, csak a fantázia szabhat határt. 

Ötletekért és segítségért lásd: https://hackart.eduard.cat/2020/03/hack-your-window.html (angolul)

Képernyőkép
  1. lépés: A diákok fotózzák le az ablakukat! 
  2. lépés: Töltsék fel a képet a Scratch-be! A Scratch-ben hozzanak létre új projektet, és a képet adják hozzá új szereplőként!

    Képernyőkép

Ezután a jelmezek funkciót használhatjuk/ használhatják. A képszerkesztővel módosíthatják az eredeti fotót, például kivághatják a kép közepét (az ablaküveg helyét). Aztán küldjék az ablak-szereplőt előre, a legelső réteg helyére, és akkor a többi szereplő mögötte fog látszani. 

  1. Lépés: Adjanak  hozzá a diákok színpadot és új szereplőket! Bármit használhatunk/használhatnak: rajzot, fotót, képet az internetről  Adják hozzá a Scratch-hez színpadként definiálva, és már jöhetnek is a szereplők! 
  2. Lépés: Alkossák meg a történetüket! Ha megvan minden szereplő, kezdődhet a legizgalmasabb rész: fedezzük fel, hogyan tudjuk úgy programozni őket, hogy a projektünkben az történjen, amit szeretnénk! Mozgassuk, beszéltessük, rajzoltassuk a szereplőket!

Ha elkészültünk/ elkészültek a diákok, osszák meg a projektjüket a Scratch oldalán! (Ehhez a studióhoz is hozzáadhatják: Hack your Window, így bárki megnézheti, és inspirálódhat belőle!

Forrás:

DIVERSE projekt Tanári kézikönyv

InSite Drama Nonprofit Kft., Budapest, 2021. www.insite-drama.eu 

A projekttel és a könyvvel kapcsolatos további információ: Kostas Diamantis Balaskas, projektvezető, Action Synergy: euprograms@action.gr – www.diverse-education.eu

A tanévkezdő sorozatot szerkesztette Tóth Éva főszerkesztő, az összes cikk megtalálható az alábbi linken.

Előző cikkTippek a tanévkezdéshez – az első matematika óra
Következő cikkMatekos okoskönyv otthoni használatra (is) – interjú