Kezdőlap Sorozataink Emberek és helyek

„Igyekszem a saját erősségüket felhasználni” – interjú

Sorozatunk mai vendége Katona Andrásné Judit (Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium) tanító és fejlesztőpedagógus, akivel a fejlesztés és pedagógiai asszisztensi feladatok mellett végzett napközis teendőkről beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Hogyan segítesz a tanulóknak a hatékony tanulási technikák elsajátításában és alkalmazásában a napközis foglalkozások során?

A tanítási órákon segítem a délelőttös kollégám munkáját a fejlesztésre szoruló gyermekek irányításával, hatékonyan alkalmazva a kéttanáros módszert. Ez nagyon megkönnyíti a délutáni tanulást, hiszen minden gyereknek személyes, egyéni segítséget tudok adni.

Fontos, hogy a délelőtti és délutáni foglalkozások egymásra épüljenek.

Minden alkalommal felelevenítjük az órán elhangzottakat, a motivációt fenntartva a tanuláshoz (lehetőleg játékos módon), igyekszem a saját erősségüket felhasználni.

Mivel már 2. osztályosok, így jól működik az önellenőrzés, a tanulópár, illetve a csoportmunka is. 

Milyen módszereket alkalmazol a tanulók tanulási szokásainak rögzítésére és fejlesztésére a napközis programok keretein belül?

A szokásrend kialakítása fontos már az első osztályban, a napirend a gyermekek igényeihez, elfoglaltságához igazodik. Az önálló tanulás feltétele a lecke füzet vezetése (először csak piktogramok használatával), a tanulási sorrend, az időbeosztás, önellenőrzés. Természetesen ezeket az első időben közösen beszéljük meg, de később egyéni tervezés is lehetséges. Később csoportos ellenőrzést vezetek be felelős segítségével.

Így lehetőségem nyílik az egyéni, differenciált foglalkozásra, korrepetálásra.

Hogyan építed be a digitális pedagógiai eszközöket és módszereket a napközis tevékenységekbe annak érdekében, hogy támogasd a tanulók tanulási folyamatát?

A tantermünkben van digitális tábla és a tabletek is elérhetőek. Olyan feladatokat, fejlesztő játékokat tudunk egyénileg és csoportosan megoldani, ami fejleszti a figyelmet, emlékezetet, gondolkodást. Ezeknek nagy sikere van, így motivációra is nagyon alkalmas.

Kép: Katona Andrásné Judit

Milyen szerepet játszik a napközis program a tanulók szabadidejének kulturált eltöltésére nevelésben, és hogyan tudod ezt hatékonyan megvalósítani?

Az osztálytanító kollégával közösen dolgozunk projekteken, e köré szervezve a délutáni szabadidős tevékenységeket. Itt is rengeteg lehetőség van az egyéni fejlesztésre, differenciálásra és a változatos tevékenységformák alkalmazására a gyerekek ötleteit is felhasználva. (Puzzle, mozaik képek, árnyékok, kontúrok, anagrammák, keresztrejtvények,szókeresők, kódolós feladatok, pixel színezők, mozgásos feladatok, versek, énekek, mesék, mondókák   stb..)

Kép: Katona Andrásné Judit

Hogyan segítesz a tanulóknak az időmenedzsment és az önálló feladatmegoldás képességeinek fejlesztésében a napközis tevékenység során?

1.osztályban megtanuljuk az önálló tanulás lépéseit. Először irányítással: időbeosztás, sorrend meghatározásával (időméréssel), majd a későbbiekben egyre nagyobb önállóságot adok az időbeosztás, sorrend megválasztásához. Az ellenőrzés után logikai vagy egyéb feladatokkal töltik a tanulási idő fennmaradó részét a tanulók, mindig van választási lehetőségük. Ez nagyon motiváló számukra.

Természetesen időnként megbeszéljük a választásuk tapasztalatait, elmondják egymásnak a jó és a kevésbé sikeres döntéseiket.

Kép: Katona Andrásné Judit

Milyen lehetőségeik vannak a tanulóknak a kreatív kifejezőkészség fejlesztésére és az önálló kezdeményezésre ösztönzésre a napközis kereteken belül?

A projekteken belül számos tehetőség van a kreatív kifejezőkészség fejlesztésére, a tehetség kibontakozására. Választhatnak a felkínált lehetőségek közül, illetve egy témán belül ők is javasolnak tevékenységeket, segítenek egymásnak. Minden évben részt veszünk a nemzetközi Code Week- en, a projektekkel kapcsolatban ötletbörzét tartunk. Tanévenként rendezünk digitális témahetet, pályázatokon, levelezős versenyeken indulunk. Évek óta megrendezzük a Kódold át az éjszakát! programot. Itt az alsósoktól a gimnazistákig rengeteg gyerek vesz részt a programon, melyet korosztályonként idősávokra és nekik illő sokféle feladatra bontunk. Külsős szakértők és volt diákjaink színesítik a programkínálatot. Ezekben a tevékenységekben a napközinek is nagy szerepe van.

Kép: Katona Andrásné Judit

Milyen módon támogatja a napközis tevékenységekben szerzett tapasztalat és készségek a tanulók teljesítményét és személyes fejlődését az iskolai tanulásban és az élet más területein?

A legfontosabb napközis tevékenységek a közösségi nevelés, minta adással, a közösség alakítása, az együtt tevékenykedés, az alkalmazkodás, az ötletelés, egymás meghallgatása, tisztelete, segítségnyújtás és elfogadás.

Emellett a saját, egyéni kompetenciák, az önbizalom és a tolerancia, kudarctűrés fejlesztése is a cél. Ha ezeket hatékonyan fejlesztjük, akkor az iskolai tanulásban és az élet más területén is megállja a helyét a gyermek.

Kép: Katona Andrásné Judit

A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. Az összes rész ezen a linken tekinthető meg.

Előző cikk„Süsü” 90
Következő cikkA hétvégén Anyák napja!