Kezdőlap hírmozaik

„A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” – véget ért a médiakonferencia

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) szeptember 27-28-án tizenegyedik alkalommal rendezte meg „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” című konferenciáját. A két nap alatt 30 szakember tartott előadást, emellett két kerekasztal-beszélgetésre és két workshopra is sor került. A konferenciát online lehetett követni a Gyermekmentő Szolgálat és a Safer Internet Program honlapján és Facebook-oldalain. A következőkben rövid ízelítőt adunk az elhangzottakból: az előadások október közepétől lesznek elérhetők a Gyermekmentő Szolgálat YouTube-oldalán.

Forrás: Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat

A rendezvény leghangsúlyosabb pontja a közösségi média, az adatvédelem, az influenszerek és azok hatása volt. Klausz Melinda a kozossegi-media.com ügyvezetője, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatója az influenszerek manipulációs technikáiról tartott előadást – egyebek mellett arról, hogy miként lehet felismerni az ebben rejlő csapdákat, és hogyan lehet ellenük hatékonyan védekezni megbízóként, illetve felhasználóként.

Guld Ádám, a PTE-BTK Társadalom- és Médiatudományi Intézet Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék adjunktusa előadásában elhangzott, hogy a fiatalok manapság nagyon korán találkoznak pornográf tartalommal, már 9-11 éves korban is, 13 évesen pedig már igen sokan maguk is rákeresnek. A test bemutatásának társadalmi és kulturális szabályrendszere is átalakult, ami a közösségi média és az online véleményvezérek népszerűségének felfutásával párhuzamosan vezetett a pornó-influenszerek megjelenéséhez, akik folyamatos interakciókban vannak, akár személyesen is megkereshetők és a barát élményét adják a fogyasztóknak.

A rendezvény első napján „Hol vannak az online határaink?” címmel kerekasztal-beszélgetést is tartottak, Klausz Melinda, Urbán Anikó cyberbulling-szakértő és Villányi Gergő pszichológus részvételével, a moderátor László Miklós szociológus volt. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a szülő, tanár és az iskola felelőssége is, hogy a gyerekek az online térben hogyan vesznek részt, mit néznek és mennyi időt töltenek ott.

A konferencia témái között hangsúlyosan jelen volt a cybertér hatása a személyiségfejlődésre és az online viselkedésformák a közösségi terekben. Tari Annamária klinikai szakpszichológus „A jól akarom érezni magam! A boldogsághatásról…” című előadásában elmondta, hogy az Instagram és minden olyan platform, ami lehetővé teszi a fotókkal való kommunikálást, akkora erejű csábítást jelent a fiatal generációknak, aminek ellentartásához komoly én-erőre lenne szükség. De úgy tűnik, ez egy paradox helyzet: az én-funkciók gyengülését eredményező közösségi média hatása az a szívóerő, amivel szemben pont azt kellene szembe állítani, aminek éppen hiányában vagyunk.

Krasznay Csaba, az NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézetének vezetőjének előadása a célzott kibertámadásokról, kiberfegyverekről, kiberkémkedésről szólt. Bemutatta a kibernyomozati munka kihívásait, a végpontokat érintő lehallgatások mögötti megoldásokat és azt az ökoszisztémát, mely lehetővé teszi az ilyen szoftverek létrehozását.

Forrás: Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat

Ehhez a témához kapcsolódott egy kerekasztal-beszélgetés, a „Ki kit figyel, avagy mindenki figyel valakit?” címmel, dr. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos, dr. Schiffer András ügyvéd és dr. Salgó László Péter, helyettes államtitkár részvételével. A moderátor dr. Edvi Péter, az NGYSZ elnöke volt.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és a Google az idei konferencián mutatta be a Magyarországon ez év nyarán elindított Legyél az Internet Ásza! elnevezésű közös programját, melynek célja, hogy 7-12 éves gyerekeknek megtanítsa a digitális állampolgárság alapjait, és azt, hogy biztonságosan tudjanak mozogni a világhálón.

Ennek érdekében a Gyermekmentő szakemberei a Legyél az Internet Ásza! Google-tananyag és módszertan alapján az egész ország területén workshopokat tartanak gyerekek, pedagógusok és szülők számára. A partnerség kitűzött célja, hogy 2022 végéig összesen mintegy 44 ezer gyereket érjenek el tanárok, szociális munkások és szülők bevonásával.

Forrás: Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat

Előző cikkKik lesznek az Év Digitális Oktatói?
Következő cikkKódolás Hete: programtippek a győztesektől