Farsangi tematikus hét az oviban
A Mókás Tanítás oldala a finommotorika, nagymozgás fejlesztése, egészséges életmód területeit lefedő tematikus heti tervet készített az óvodás korosztály számára:
Farsangi vidám versenyek (forrás)
– Székfoglaló játék: Zenére körbejárják a székeket, ha elhallgat a zene, le kell arra ülni, amelyik szék előtt vagy. Mindig eggyel kevesebb a szék, mint a gyerek. Aki nem talált helyet, kiesik és egy széket elveszünk. Addig megy a játék, míg egy ember marad.
– Vízhordó játék: egy kanálban vizet vinni kis távolságra.
– Pingvinek a jégtáblán: Jégen utazó pingvinek vagyunk. Igen ám, de a jégtábla olvadni kezd! A játék célja, hogy igyekezzenek a gyerekek minél kisebb lepedőn megállni úgy – akár csak egy pillanatra is – hogy nem ér le a lábuk.
– Seprűtáncoltatás: Szintén saját gyerekkel párban, és a zene indítására rövid tánc után tovább kell adni a seprűt. Akiknél a zene leállításakor van a seprű, kiáll.
Versek jelmezekhez
Hétvári Andrea bájos verseiből válogattunk a farsangi jelmezekkel kapcsolatban:
Farsangi feladatok egy logopédus szemével
A következő feladatlapok, melyeket Domján Zsófia logopédus-tanító, a Fülelős kalandok – Logopédia oldal szerkesztője készített, a gyermekek komplex fejlesztését teszi lehetővé a farsang témakörében.
Mondóka: Érdemes egyszerű mozdulatokkal kísérni a mondókát a szöveg alapján, mert a gyermekek sokkal könnyebben megtanulják. Fejleszti a mozgás-beszéd integrációt, a térérzékelést, a mozgáskoordinációt is.
Varázsigék:
Kérjük meg a gyermekeket, hogy ismételjék el a varázsigéket, majd keressék meg, hogy mely állat neve bújt el benne. Segítségképpen az állat nevét kihangsúlyozhatjuk. Utánozhatjuk az állat mozgását, hangját is. Ezekkel a hangutánzó gyakorlatokkal ügyesíthetjük a beszédszerveket, az értelmetlen hangsorok ismétlésével fejlesztjük a beszédészlelést.
Böngésző:
Egy kép, mégis számtalan módon felhasználható, több terület fejlesztésére alkalmas.
Néhány ötlet:
- Milyen állatnak öltöztek a gyerekek?
- Utánozzátok az állat hangját és mozgását!
- Milyen állatnak öltöznétek be? Miért?
- Hogyan gondoskodnátok arról az állatról?
- Szótagolva tapsoljátok le az állatneveket! Hányat tapsoltatok?
- Csettintsetek annyiszor a nyelvetekkel, ahányszor tapsoltatok!
- Melyik állatra gondolok? – súgom a nevét – találós kérdéseket mondok – az első/ az utolsó szótagot mondom (pl. med -, – nős) – összekeverve mondom a nevét (pl.vinping)
- Hány maskarába bújt gyereket számoltatok meg?
- Elbújtatom a képet.
- Milyen állatjelmezekre emlékeztek?
- Bővülő szólánc játékot is játszhatunk az állatnevekkel.
- Tervezzetek jelmezt!
Farsangolás kicsit másként – egy igazán kreatív osztályfarsang általános iskolában
Szalay Katalin, a Balatonfüredi Református Általános Iskola és Óvoda angoltana tavalyi nagysikerű cikkében részletesen leírta hogyan szervezte meg osztályának kreatív módon a farsangot. Kedvenc ötleteink voltak:
- Farsangi köszöntő “betanulása” majd előadása csoportonként(Lásd: pdf-ek.) – A csapatoknak 2-3 percük lesz megtanulni a szöveget.
- „1perc és nyersz!”- Tornádó-játék: Csapatonként 1 fővel: 8 db műanyag poharat kell lefújni az asztalról egy lufival. A leggyorsabb 3 pontot, a második 2 pontot, a 3. helyezett 1 pontot kap.
- “Szövegértések” a busójárásról, a farsangi fánkról és Igaz-hamis állítások a farsangól. (Lásd: pdf-ek) A feladatlapokat egymásnak javítják a diákok rögtön a beadást követően; az osztályfőnök olvassa a megoldást.
Farsangi hagyományok és népszokások – felsősöknek
Az OFI oldalán az egész napos iskola keretprogram kapcsán találunk segédletet, melynek célja a farsangi ünnepkörhöz tartozó hagyományok és népszokások megismerése. Érdekes része a tananyagnak például Farsang jeles napjainak megbeszélése, majd abból torpedó játékkal próbára tenni a megszerzett ismereteket. A honlapon található anyagban találunk még szókeresőt, videóanyagokat, mindenképpen érdemes megnézni, például arról, hogyan készül a busóálarc vagy éppen a háromykirályjárásról. Ön tudta mi az a mohai tikverőzés?
A cikket összeállította Tóth Éva főszerkesztő.
Források: