Kezdőlap heti kitekintő

Farsangoljunk, mulassunk!

Mai cikkünkben összegyűjtöttünk pár ötletet ovis farsangi versenyekhez, farsangi tematikus hét tervét, verseket jelmezekhez és akár felsőbb évfolyamokon használható anyagokat, hogy minél mozgalmasabban teljenek a napok és sikeresen űzzük el a telet. Minden korosztály számára találunk az írásban akár már másnap használható ötleteket. Ráadás: farsangi feladatok logopédus szemmel!

Farsangi tematikus hét az oviban

A Mókás Tanítás oldala a finommotorika, nagymozgás fejlesztése, egészséges életmód területeit lefedő tematikus heti tervet készített az óvodás korosztály számára:

Kép: Mókás Tanítás

Farsangi vidám versenyek (forrás)

–    Székfoglaló játék: Zenére körbejárják a székeket, ha elhallgat a zene, le kell arra ülni, amelyik szék előtt vagy. Mindig eggyel kevesebb a szék, mint a gyerek. Aki nem talált helyet, kiesik és egy széket elveszünk. Addig megy a játék, míg egy ember marad.

–    Vízhordó játék: egy kanálban vizet vinni kis távolságra.

–    Pingvinek a jégtáblán: Jégen utazó pingvinek vagyunk. Igen ám, de a jégtábla olvadni kezd! A játék célja, hogy igyekezzenek a gyerekek minél kisebb lepedőn megállni úgy – akár csak egy pillanatra is – hogy nem ér le a lábuk.

– Seprűtáncoltatás: Szintén saját gyerekkel párban, és a zene indítására rövid tánc után tovább kell adni a seprűt. Akiknél a zene leállításakor van a seprű, kiáll.

Versek jelmezekhez

Hétvári Andrea bájos verseiből válogattunk a farsangi jelmezekkel kapcsolatban:

Kép: Hétvári Andrea
Kép: Hétvári Andrea
Kép: Hétvári Andrea
Kép: Hétvári Andrea

 

Farsangi feladatok egy logopédus szemével

A következő feladatlapok, melyeket Domján Zsófia logopédus-tanító, a Fülelős kalandok – Logopédia oldal szerkesztője készített, a gyermekek komplex fejlesztését teszi lehetővé a farsang témakörében.

Mondóka: Érdemes egyszerű mozdulatokkal kísérni a mondókát a szöveg alapján, mert a gyermekek sokkal könnyebben megtanulják. Fejleszti a mozgás-beszéd integrációt, a térérzékelést, a mozgáskoordinációt is. 

Kép: Domján Zsófia

Varázsigék:

Kérjük meg a gyermekeket, hogy ismételjék el a varázsigéket, majd keressék meg, hogy mely állat neve bújt el benne. Segítségképpen az állat nevét kihangsúlyozhatjuk. Utánozhatjuk az állat mozgását, hangját is. Ezekkel a hangutánzó gyakorlatokkal ügyesíthetjük a beszédszerveket, az értelmetlen hangsorok ismétlésével fejlesztjük a beszédészlelést. 

Kép: Domján Zsófia

Böngésző:

Egy kép, mégis számtalan módon felhasználható, több terület fejlesztésére alkalmas.

Néhány ötlet:

  • Milyen állatnak öltöztek a gyerekek?
  • Utánozzátok az állat hangját és mozgását!
  • Milyen állatnak öltöznétek be? Miért?
  • Hogyan gondoskodnátok arról az állatról?
  • Szótagolva tapsoljátok le az állatneveket! Hányat tapsoltatok?
  • Csettintsetek annyiszor a nyelvetekkel, ahányszor tapsoltatok!
  • Melyik állatra gondolok? – súgom a nevét – találós kérdéseket mondok – az első/ az utolsó szótagot mondom (pl. med -, – nős) – összekeverve mondom a nevét (pl.vinping)
  • Hány maskarába bújt gyereket számoltatok meg?
  • Elbújtatom a képet.
  • Milyen állatjelmezekre emlékeztek?
  • Bővülő szólánc játékot is játszhatunk az állatnevekkel.
  • Tervezzetek jelmezt!
Kép: Domján Zsófia

Farsangolás kicsit másként – egy igazán kreatív osztályfarsang általános iskolában

Szalay Katalin, a Balatonfüredi Református Általános Iskola és Óvoda angoltana tavalyi nagysikerű cikkében részletesen leírta hogyan szervezte meg osztályának kreatív módon a farsangot. Kedvenc ötleteink voltak:

  • Farsangi köszöntő “betanulása” majd előadása csoportonként(Lásd: pdf-ek.) – A csapatoknak 2-3 percük lesz megtanulni a szöveget.
  • „1perc és nyersz!”- Tornádó-játék: Csapatonként 1 fővel: 8 db műanyag poharat kell lefújni az asztalról egy lufival. A leggyorsabb 3 pontot, a második 2 pontot, a 3. helyezett 1 pontot kap.
Kép forrása: https://rtl.hu/rtlklub/1percesnyersz/videok/343267
  • Szövegértések” a busójárásról, a farsangi fánkról és Igaz-hamis állítások a farsangól. (Lásd: pdf-ek)  A feladatlapokat egymásnak javítják a diákok rögtön a beadást követően; az osztályfőnök olvassa a megoldást.

 

Farsangi hagyományok és népszokások – felsősöknek

Az OFI oldalán az egész napos iskola keretprogram kapcsán találunk segédletet, melynek célja a farsangi ünnepkörhöz tartozó hagyományok és népszokások megismerése. Érdekes része a tananyagnak például Farsang jeles napjainak megbeszélése, majd abból torpedó játékkal próbára tenni a megszerzett ismereteket. A honlapon található anyagban találunk még szókeresőt, videóanyagokat, mindenképpen érdemes megnézni, például arról, hogyan készül a busóálarc vagy éppen a háromykirályjárásról. Ön tudta mi az a mohai tikverőzés?


A cikket összeállította Tóth Éva főszerkesztő.

Források:

Előző cikkJátékok a tehetséggondozás szolgálatában
Következő cikkMentőöv érzelmi viharok esetére