Kezdőlap hírmozaik

Jeles napok kicsit másként – a víz világnapja

A Debreceni Egyetemmel közös új sorozatunkban a hallgatók óraterveket készítenek jeles napok alkalmából, de kicsit másként – olyan tantárgyakkal összefüggésben, melyeket tradicionálisan nem szoktunk az adott naphoz kapcsolni. Az első írásban Baji Eszter és Hajdu Tímea ötleteit olvashatjuk a víz világnapja (március 22) kapcsán.

Baji Eszter:

A víz világnapja történelem órán

A szerzőről:

Baji Eszter másodéves történelem és etika tanár szakos hallgató vagyok, a Debreceni Egyetemre járok.

Baji Eszter

Általános iskolai tanulmányaimat a debreceni Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskolában végeztem, majd a debreceni Szent József Gimnáziumban érettségiztem, emelt szinten történelem tantárgyból. Édesapám kosárfonó népi iparművész, édesanyám pedig mestertanár: magyar szakos tanár és könyvtáros. Édesanyám mintájára szerettem volna tanítani, mindig jó példakép volt számomra.

Esztert az óravázlat megszületésének hátteréről is kérdeztük:

A víz világnapjának az a célja, hogy felhívja mindenki figyelmét a víz fontos szerepére életünkben. Cél, hogy óvjuk, védjük környezetünket, s ezen belül a Föld vízkészletét. Tanárszakos hallgatóként fontosnak tartom, hogy a tanulók felelősen gondolkodjanak erről. Motivált az is, hogy a jövőbeli óráim változatosak legyenek, valamint történelem szakosként be tudtam illeszteni a tantervbe ezt a jeles napot. Olyan módszereket próbáltam alkalmazni, amelyek a tanulást élvezetesebbé, élményszerűbbé teszik, valamint ismereteik bővülését is szolgálják. A történelemben számos tananyag kapcsolható a vízi kereskedelemhez, vagy a földrajzi felfedezésekhez, így ezek miatt kézenfekvő volt ezt a jeles napot választanom.

A másik szakom az etika. Úgy gondolom a víz elengedhetetlen az emberi élet számára, és meg kell ismernünk a víz tudatos használatát, a takarékos felhasználást, ami minden embernek a kötelessége. Beemelhetőnek tartom ezt a témát etika órán is, mivel a túlzott vízfogyasztás miatt egyre nagyobb az emberiség ökológiai lábnyoma, amiről ezen óra keretén belül is beszélni kell.

Tanulóként is találkoztam már digitális megoldásokkal, mint például a kahoot. De itt most a mentimetert, a szabadulószobát, illetve a coggle alkalmazást használtam. Mind a három alkalmazással az egyetemen találkoztam először. Az IKT az oktatásban című kurzuson ismertem meg ezeket az alkalmazásokat, amit Kocsis Zsófia tanárnő tanít. Az ő segítségével tudtam elsajátítani ezeket a módszereket. A mentimetert azért tartom nagyon jó alkalmazásnak, mivel digitális formában lehet bevonni a diákokat a tanórába, és minden diák tud válaszolni egy feltett kérdésre, ami egy időtakarékos megoldás. A coggle alkalmazás véleményem szerint összefoglalásnak nagyon hatékony és gyors megoldásnak bizonyul.

Az óraterve 7. osztályosok számára készült történelem óra keretében.

Tanítandó ismeretek: a víz az ókorban-vízvezetékek; tájékozódás a vízen a vikingek korában; a víz a földrajzi felfedezések korában-Kolumbusz Kristóf és hajói; az 1838-as pesti árvíz- az árvízi hajós; Vízi járművek az ipari forradalomban-gőzhajó.

Az óra egyik legizgalmasabb része egy digitális szabadulószoba a témakörben:

A teljes óraterv ezen a linken érhető el.

 

Hajdu Tímea:

World Water Day – A víz világnapja angol órán

A szerzőről:

Hajdu Tímea vagyok, másodéves angol-magyar szakos hallgató a Debreceni Egyetemen. Az óratervemet a víz világnapjára készítettem. Azért választottam ezt a jeles napot, mert szívügyem a környezetvédelem, és ezt másokkal is szeretném megosztani. Tiszta víz nélkül nincs élet, ezért is olyan fontos figyelnünk arra, hogy ne szennyezzük, illetve hogy minél kevésbé pazaroljuk. Mindemellett a téma nagyon jó szókincsbővítési lehetőséget kínál bármilyen nyelvórán, de akár egy magyarórába is beépíthetőnek találom. Abban az esetben valószínűleg vízzel kapcsolatos verseket elemeznénk közösen.

Hajdu Tímea

Sem általános, sem középiskolában nem volt túl jellemző, hogy a tanáraim digitális módszereket alkalmaztak volna, maximum videókat néztünk. A digitális szabadulószobáról először az idei félévben hallottam az IKT az oktatásban elnevezésű kurzuson a tanárnőmtől, Kocsis Zsófiától. Így számomra ez az óra nagyon hasznosnak bizonyul, Zsófi rengeteg olyan alkalmazást, módszert mutat nekünk az órákon, melyeket később tanárként is fogunk tudni használni.

Az óra cél- és feladatrendszere: szókincsbővítés, beszédkészség, beszédértés, digitális kompetenciák fejlesztése, ismeretbővítés

Nevelési cél: környezetvédelemre nevelés, víz világnapjának fontossága

Az óra didaktikai feladatai: bevezetés, új ismeretszerző óra

Tantárgyi kapcsolatok: biológia, földrajz, környezetismeret, informatika

Osztály: 12. emelt óraszámú osztály

Szabadulószoba alaptörténet: 2 lány projektet készítene, de nem tudják mikor van a víz világnapja, viszont ha a gyerekek válaszolnak a kérdésekre, akkor kiderülhet.

A teljes óraterv ezen a linken érhető el.


A Jeles napok a tanórán- kicsit másként sorozat a Debreceni Egyetem és a Modern Iskola együttműködésének eredménye. Az összes cikk ezen a linken érhető majd el.

Köszönjük dr. Buda Andrásnak a közreműködést és a munkáját!

A sorozatot tördeli és szerkeszti Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikkNemzetközi óvodanap
Következő cikkFöld napja logopédus szemmel