- A sikeres tanárok képesek azonnali visszajelzés nélkül is élni
Nincs is annál rosszabb, mint egy óraterv miatt stresszelni, pláne ha a tanulók egy mosoly vagy egy „Köszönjük az órát” nélkül mennek ki a teremből. Nehéz a maximumot adni, ha nem látni azonnali eredményt. Azok a tanárok, akik erre az azonnali visszajelzésre támaszkodnának, könnyebben kiábrándulnak és kiégnek. A tanulás, a kapcsolatok és az oktatás egy szövevényes vállalkozás, kicsit olyan, mint a kert ápolása: időt és törődést igényel.
- A sikeres tanárok tudják, mikor kell hallgatniuk a tanulókra, és mikor kell figyelmen kívül hagyniuk őket
A fenti tipp mögött az áll, hogyan tudjuk megítélni és megkülönböztetni a tanulói visszajelzéseket. Az a tanár, aki soha nem hallgat tanítványaira, végül megbukik. Az a tanár, aki mindig hallgat tanítványaira, nem fog sikerrel járni. Nem egyszerű dolog tudni, mikor kell alkalmazkodni, és mikor kell azt mondani: „Nem – erre megyünk, mert én vagyok a tanár, és látom a távlati képet.”
- A sikeres tanároknak van humorérzékük
A humor, a szellemesség olyan benyomást kelt, ami sokáig megmarad a tanulókban. Csökkenti a stresszt és a frusztrációt, és lehetőséget ad az embereknek, hogy más nézőpontból lássák a körülményeket.
- A sikeres tanárok következetesek
A következetesség nem tévesztendő össze a „leragadással”. A következetesség azt jelenti, hogy azt teszünk, amit mondunk, nem változtatunk a szabályokon a hangulatunk alapján, és a tanulók számíthatnak ránk, amikor szükségük van ránk.
- A sikeres tanárok reflektálnak
A sikeres oktatóknak időt kell fordítaniuk arra, hogy átgondolják módszereiket, azok megvalósítását és a diákjaikkal való kapcsolattartás módját. Reflexióra van szükség ahhoz, hogy feltárjuk azokat a gyengeségeket, amelyeket egy kis elszántsággal és megértéssel meg lehet erősíteni.
- A sikeres tanárok saját mentorokat keresnek
A reflektív tanárok könnyen elkeseredhetnek, ha nincs valaki, aki egy kicsit idősebb és bölcsebb, hasonlóan gondolkozik, mint ők, aki támogatást nyújtana. Soha nem vagy túl öreg vagy bölcs mentornak. A mentorok lehetnek azok a hangok, akik azt mondják: „Igen, jó ötlet”, vagy „Nem, nem, mert…” és más perspektívából láttatják a helyzetet.
- A sikeres tanárok kommunikálnak a szülőkkel
A szülők és a tanárok közötti együttműködés elengedhetetlen a tanuló sikeréhez. Ha létrehozunk egy nyitott kommunikációs utat, lehetőségünk lesz arra, hogy a szülők hozzánk forduljanak segítségért és fordítva. Ha egy tanár és a szülők egységes nézőponton vannak, kisebb az esélye annak, hogy a diák a kommunikációs résekbe esik.
- A sikeres tanárok soha nem hagyják abba a tanulást
A jó tanárok találnak, muszáj találniuk időt arra, hogy tanuljanak. Nem csak abban segít ez, hogy egy adott témában frissítsük a tudásunkat, de abban is, hogy a tanulói szerepbe helyezzük magunkat. Ez olyan perspektívát ad a tanulási folyamatról, amelyről tanárként hajlamosak vagyunk elfeledkezni.
- A sikeres tanárok kitörnek a dobozból
Lehet, hogy azt a dobozt saját magunk készítettük. „Ó, én ezt soha nem tudnám megtenni” – mondjuk gyakran magunkban. Néha a növekedés legnagyobb akadálya mi magunk vagyunk. Úgy érezzük, hogy tanítási módszereink köré falakat húztunk? A jó tanárok tudják, mikor és hogyan kell kitörniük belőle.
- A sikeres tanárok vidámságot hoznak az osztályterembe
Ne vegyük magunkat mindig túl komolyan. Néhány napon bizony a „szórakozás” legyen a cél. Amikor a tanulók érzik és látják emberi mivoltunkat, az a bizalom és a tisztelet alapját építi. A szórakozás és az oktatás sem zárja ki egymást. A humor használatával még a leghétköznapibb témát is érdekesebbé tehetjük.
Forrás:
- Julie DuNeen, Sketch Note Via Janet Hamilton, TeachThought