Kezdőlap jó példák

Emlékfoltozók

Máté Angi mesés történeteinek emlékfoltozói (két „tündérrigólány” az írónő megfogalmazása szerint) egyebek mellett emlékek megőrzésében segítenek. Írásunkban ezek nyomán állítottuk össze tanév végi, nyárkezdő tippjeinket. Használhatjuk saját célra, megoszthatjuk tanítványainkkal. Használhatjuk összegzésre tanév végén és ráhangolódásra tanév elején

Forrás: Pixabay

Máté Angi írása nyomán járjuk körbe az élmények rögzítésének és megosztásának lehetőségeit.

Merre jártam?

„Én egy öreg, kék roller vagyok, és bárhogyan próbálom, mégsem emlékszem arra az utcára, ahol először gurultak a kerekeim. Lyukas az emlékem. Foltozzátok meg, kérve kérlek, hadd juthasson eszembe a régi utca, a régi forgás.”

  • rajzos térképpel
  • rövid videóval
  • rajzzal
  • képeslappal

Hol vagyok? Milyen a táj körülöttem?

„Kedves emlékfoltozók! Én egy tölgyfa vagyok. Jó ideje próbálok visszaemlékezni arra, milyen volt körülöttem a fű, a föld, amikor még csemete voltam, és nem jut eszembe, semmi módon. Megnőttem, kiment a fejemből, üres, lyukas ott az emlékem, kérlek, segítsetek, foltozzátok meg!”

Hogyan rögzíthetem?

  • fényképpel
  • rövid videóval
  • rajzzal
  • képeslappal

Kikkel találkoztam?

„Kedves emlékfoltozók! Én egy fiú vagyok, keresem az emlékeimben a nagymamámat, de nem találom. Nem emlékszem arra, hogy milyen volt, amikor énekelt nekem kisfiú koromban. Kérlek, foltozzátok meg az emlékeimet.”

Hogyan rögzíthetem?

  • fényképpel
  • rövid videóval
  • hangfelvétellel
  • rövid naplófeljegyzéssel

Hogyan végezték az emlékőrzést (emlékfoltozást) a mese szereplői?

„Akkor felmentek a padlásra, s elővették a három lyukas kendőt, amelyeket a postás hozott.

Az öreg rollertől érkező lyukas kéket, a tölgyfától kapott üres közepű zöldet és a nagy lyukú színeset, a fiúét. Kiterítették valamennyit a földre, elővették tűiket, cérnáikat, majd a fazékból a poros földdarabot, a fuvintásnyi színeket, amiket a régi utcából és házairól összegyűjtöttek, s rátették az első kendő lyukas részére. Odaöltögették, megfoltozták a kék roller emlékét, emlékezhetett immár, milyen volt az utca és a házak, ahol először forogtak a kerekei.

Aztán elővették a fazékból a hangyabolyt, rátették a zöld kendő lyukas közepére, odaöltögették azt is, megfoltozták a tölgyfa emlékét, immár eszébe juthatott a hangyaboly, ami még csemete korában terült el alatta.

Végül elővették a nagymama énekének hangjait, a melegséget, a puhaságot, rávarrták azokat a harmadik, a színes kendő lyukas részére, megfoltozták a fiú emlékét, eszébe juthatott így a nagymamája éneke, melege, puhasága.”

Hogyan végezhetjük mi?

  • beszélgetéssel
  • képeslapküldéssel
  • közösségi oldalon
  • nyári „emlékkiállítással”, alkalmi kirakodással
  • Emlék- és élményfelidézés csukott szemmel – belső képalkotással fontos, kedves emlékek keresése irányítással + emlékmegosztás párokban a felidézett emlékek elmesélésével

Megbeszélhetjük még azt is, hogy…

  • Könnyű vagy nehéz volt felidézni ezeket az emlékeket? – Miért?
  • Miért maradhat meg belőlük, ami megmarad?
  • Miért akar(hat)juk visszaszerezni őket?

Forrás: Máté Angi: Az emlékfoltozók (Magvető, 2012)

Előző cikk” A szülők attitűdjei önbeteljesítő jóslatként működnek”- interjú
Következő cikkPetőfi-előkészületek