Kezdőlap Jeles Napok

Mi is az a magyar dal napja?

Mit és miért ünneplünk a magyar dal napján? Írásunkban elsősorban erre a kérdésre keressük a választ és néhány tippet is adunk az iskolai ünneplésre.

Forrás: Pixabay

Már 1931-ből ismerünk olyan híradást, mely szerint „az Országos Magyar Dalos Szövetség igazgató választmánya elhatározta, hogy május 3-át országszerte dalosnappá nyilvánítja és ebből az alkalomból mindenütt, ahol a Dalos Szövetség kötelékébe tartozó dalosegyesületek működnek, magyar dalosnapot kell tartani”. Az ötlet tehát nem újszerű, ám tartalmi tekintetben jelentős tartalmi változásokon esett át az évek alatt. Presser Gábor ötlete nyomán 2009-től minden év szeptemberének második vasárnapján (tehát szeptember 8. és szeptember 14. között) rendezik meg.

Mit is ünneplünk ekkor? Az ötletgazda, Presser Gábor szerint „Az eredeti gondolat az volt, hogy jó lenne, ha létezne a magyar dal napja, ugyanúgy, ahogy a színházi szakma és sok más művészet vagy céh is megtiszteli önmagát. Milyen jó lenne, ha ehhez hasonlóan a zenészeknek is lenne egy önmaguk számára fenntartott napjuk.” Miért van szükség erre? „A magyar népdalok, a Rózsavölgyi Mark-dalokon át a XX. század első felének zseniális kupléi, az irodalmi kabarék versmegzenésítései, vagy akár az Ady- Reinitz-dalok, a harmincas évek máig élő filmdalai, a későbbi évtizedek táncdalai, de elsősorban az utolsó öt évtized, és ezen belül is a magyar beatkorszakkal érkező dalok, ott élnek az emberekben. Egy olyan – nemrég még virágzó – dalkultúra részei, amely félő, hogy lassan elsorvad” – fogalmazott Presser.

A kezdeményezés tehát arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen sokszínű, sokműfajú a magyar dalkultúra – s ebben sajátos egységet alkothatnak a különböző stílusok és korszakok.

Néhány ötlet a jeles nap megünneplésére

Készítsünk slágerlistát!

  • …például műfaji megkötésekkel (népdalok, megzenésített versek, magyar klasszikusok, popdalok, stb.)
  • …például szerző/előadó szerinti bontásban (válogathatunk egy együttes/előadó dalaiból éppúgy, mint klasszikus szerzőktől)
  • …például idő szerinti bontásban (egy év/évtized dalai közül)

A gyűjtőmunkát csoportosan is végezhetik a résztvevők. A „győztes” dalokat érdemes közösen is meghallgatni.

Válasszunk különleges előadásmódot!

Tanuljunk meg/ismételjünk át közösen egy magyar dalt, majd

  • Adjuk elő mozgással – akár egyszerű koreográfiát is készíthetünk, de lehet cél a szabad mozgás is! Érdemes kipróbálni a kettő közötti átmenetet is: instrukcióval – pl. lábrázás, integetés, stb. -, de egyéni mozgással.
  • Adjuk elő a tanterem (csoportszoba) különböző részeiben állva. Akár helyet is változtathatunk (például versszakváltásnál).
  • Keressünk „hangszereket” a környezetünkben! Kísérjük ezekkel az előadott dalt.
Forrás: Pixabay

Olvassunk dalszöveget!

Keressünk olyan dalszöveget, amelyben

  • …magyar költő neve szerepel (… ezeket valószínűleg a Petőfi-évfordulón is felhasználhatjuk majd).
  • …magyar város- vagy településnév szerepel.
  • …magyar vers vagy versidézet szerepel.

Forrás: Mihájlovits Klára Magyar Szó, 2008. május 3.

Előző cikkFelkészülés a fogszabályozásra
Következő cikkSportág- és hangszerválasztó