Kezdőlap Jeles Napok

A magyar dal napja

Presser Gábor ötlete nyomán 2009-től minden év szeptemberének második vasárnapján (tehát szeptember 8. és szeptember 14. között) rendezik meg a magyar dal napját. Idén (nem is olyan régen) ünnepelte 80. születésnapját Adamis Anna – aki szövegíróként számos magyar dal születésében vett részt. Írásunkban ezekhez igyekszünk kulcsot adni – néhány tipp segítségével, melyet nagyobbaknak ajánlunk.

Forrás: Pixabay

1973-ban mutatták be a Déry Tibor azonos című kisregénye nyomán készült Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című kisregényének musicalváltozatát. A mű dalai szinte „önálló életre keltek”, hiszen számos alkalommal ismerkedhetett meg velük a közönség a darabtól függetlenül is. A feldolgozáshoz kapcsolódó ötleteink ezúttal a dalszövegekhez kapcsolódnak. Természetesen érdemes meghallgatni ezeket az eredeti kontextusban is!

Beszéljük meg! Érveljünk! Gyűjtsünk szempontokat!

… a következő dalszövegrészek nyomán:

„Valaki mondja meg, milyen az élet,
Valaki mondja meg, miért ilyen,
Valaki mondja meg, miért szép az élet,
Valaki mondja meg, miért nem,
Valaki mondja meg, miért jó az ember,
Valaki mondja meg, miért nem,
Valaki mondja meg, miért lesz gonosszá,
Valaki mondja meg, miért nem.”

„Valaki mondja meg, kinek kell hinnem,
Valaki mondja meg, kinek nem
Valaki mondja meg, ki hova érhet,
Milyen az íze az élet vizének,
Valaki mondja meg, a hosszú évek
Miért tűnnek úgy, mint egy pillanat,
Valaki mondja meg, mi az, hogy elmúlt,
Valaki mondja meg, hol maradt.”

Bár főként költői kérdésekről van szó, próbájunk rájuk választ keresni. (Ebben az esetben a közös keresés a lényeg, nem az „egyetlen helyes válasz” megtalálása!) Gyűjtsünk érveket (ellenérveket) és jegyezzük fel ezeket. Melyikből van több?

Választhatunk olyan kérdéskört is, amely nem eldönthető, közösen kell megválaszolnunk:

Milyen az élet vize? Milyen lehet? Kik keresték már a világirodalomban? Milyen eredménnyel?

Plakát

Hallgassuk meg a musical utolsó dalát! (Arra születtünk…) Válasszuk ki együtt azt a mondatot, amelyiket a legfontosabbnak érezzük. Felajánlhatjuk a választást is, akár csoportmunkában, például a következőképpen: három „alapformát” készítünk, amelyekre felírunk egy-egy idézetet az alábbiak közül. Az osztály (csoport) tagjai kiválasztják azt a plakátot, melynek leendő üzeneteivel leginkább egyetértenek – és közösen fejezik be a plakátot (rajzolnak rá, kidíszítik a szöveget, további fogalmakat írnak fel rá, stb.)

„Arra születtünk, hogy mindig menjünk, meg ne álljunk,
induljunk tovább, induljunk tovább.”

„Arra születtünk, hogy tiszta szívvel szerethessünk,
boldogok legyünk, boldogok legyünk.”

„Arra születtünk, hogy mégse dobjuk el hitünket,
hogyha szenvedünk, hogyha szenvedünk.”

Közös mozgás

Keressük meg azokat a mozgásformákat, amelyek szerepelnek a következő dalszövegben. Hogyan jeleníthetnénk meg ezeket? Érdemes megbeszélni, kipróbálni (akár csukott szemmel is). (Vagy akár másik szenét is kereshetünk hozzá: ezúttal a dalszöveg tartalmára fókuszálunk és nem a dallamára.)

„menni kéne, ringatózni
hópehelyként szállingózni”

„menni kéne, lökdösődni”

„lábnyomodban lépegetni”

„Szállni kéne szárnyak nélkül”

Előző cikkIdén is több mint 300, Debrecen környéki gyermek jövőjét építik robotokkal
Következő cikk„A közös kódolás mindannnyiunkat magával ragad” – interjú