Kezdőlap heti kitekintő

    „Az algoritmusok valójában az emberiséggel egyidősek” – interjú

    A jubileumi Kódolás Hete alkalmából dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt nagykövetekkel beszélgettünk a kódolás fontosságáról és arról, hogyan és hol érdemes annak bevezetését elkezdeni.

    • Kedves Attila és Zsolt, mesélnétek arról, hogyan jött létre a Kódolás Hete kezdeményezés?

    Az EU Code Week 2013-ban jött létre Neelie Kroes akkori EU biztos javaslatára néhány önkéntes szakértő és oktató részvételével. Már a kezdet kezdetén fontos volt, hogy minden európai országban terjedjen el a kezdeményezés önkéntesen dolgozó pedagógusok, IT szakemberek, könyvtárosok, stb. részvételével, akiket nagykövetek segítenek a szervezésben. Így van ez a mai napig is, amikor már a 10. EU Code Weekre készülünk, amelynek most már társ kezdeményezései is vannak világszerte. Magyarországon ketten vagyunk nagykövetek.

    • Gyakori tévhit a pedagógusok körében, hogy a kódolás valami olyasmi, amihez csak az informatikusok értenek. Mennyire képes erre évről-évre rácáfolni a Kódolás Hete?

    Miként a digitális kompetencia is, a digitális állampolgárság is mindenkit érint, nem csak az IT szektort, így az iskolákban sem egy tantárgy ügye ez. Évről-évre egyre több nem informatika szakos vagy nem digitális kultúra tantárgyat tanító kolléga vesz részt a Code Week eseményein, illetve szervez saját eseményt. Kiemelnénk az óvodáskorúaknak szervezett ún. unplugged tevékenységeket, melyek tulajdonképpen az algoritmikus gondolkodás alapozását segítő játékok. A kódoláshoz, programozáshoz kiváló lehetőséget teremtenek a természettudományos tantárgyak. Számos kísérlet és mérés végezhető el digitális eszközök használatával, és ezek használata során már óhatatlanul előkerül a programozás is. Ne higgyük azonban azt, hogy a humán tantárgyak esetén nincs lehetősége a pedagógusnak a programozható eszközök használatára. Legyen az akár digitális történetmesélés, egy harcjelent vagy történelmi esemény robotokkal történő megjelenítése, esetleg egy kiállításhoz készített okoseszközökön használható app megírása, a programozás eszközként történő használata nem ismer határokat és tantárgyi korlátokat. A Code Week keretén belül éppen ezekre tevékenységekre szerveznek izgalmas és inspiráló programokat a kollégák.

    • Joggal merülhet fel a kérdés, miért pont kódolás, programozás?

    Gondoljunk csak arra, hogy a hétköznapi életben is rengeteg programozható eszköz vesz bennünket körül: okoseszközök, robotporszívó, termosztátok, konyhai eszközök, mosó-, illetve szárítógépek hogy csak a leggyakrabban előfordulókat említsük. Az algoritmusok valójában az emberiséggel egyidősek. Az informatikai gondolkodásnak, a programozásnak helye van az iskolai tevékenységek között is, hiszen szerencsés esetben az iskolában tanultak szorosan kapcsolódnak a nagybetűs élethez. Arról már nem is beszélve, hogy a hétköznapokban és a munka területén egyre több helyen jelennek meg programozható eszközök.

    • Az európai programozási hét egy alulról szerveződő kezdeményezés, amelynek célja a programozás és a digitális jártasság szórakoztató és érdekes módon történő bemutatása. Hogy látjátok, mennyire van jelen Magyarországon ez a hét a pedagógiai gyakorlatban és milyen változások történtek a folyamatban az elmúlt években?

    Az EU Code Week és a Digitális Témahét is nagyjából azonos időben indultak el Magyarországon. A két program hasonló célokat is tartalmaz és itthon a szervezők a kezdetek óta nagyon fontosnak tartották a pedagógusok támogatását ötletekkel, webináriumokkal és pályázatokkal. A digitális pedagógiai kultúra egyre színesebb és egyre innovatívabban mutatkozik meg hazánkban, ezért büszkén mondhatjuk, hogy a Code Weeken aktívak a hazai iskolák, pedagógusok. A Code Week kiemelt időszaka mindig két hét októberben, de egész évben lehet a célokhoz kapcsolódó tevékenységeket szervezni. Az igazi cél persze az lenne, ha minden hét Code Week lenne 🙂 

    • Mit ajánlotok, hogyan vágjanak bele azon Olvasóink a kódolásba, akik még csak most ismerkednek vele?

    Vegyenek részt a Code Week magyarországi csapata által szervezett webináriumokon, látogassanak el az október 8-án szervezett konferenciánkra, gyűjtsenek jó gyakorlatokat a Code Week honlapján (codeweek.eu) és a Code Week Hungary YouTube-csatornán, de sokat tanulhatnunk kollégáinktól is. Érdemes követni az EU Code Week Magyarország Facebook oldalt is.

      • Ha egy intézmény úgy dönt, részt vesz a Kódolás Hetében, mi a következő lépés számukra?

      Tervezzenek kódolással kapcsolatos eseményeket, regisztrálják az eseményeket a Code Week honlapján, valósítsák meg ezeket az eseményeket, végül jelentsék az események megvalósulását. A Code Week események megjelennek egy közös térképen, és az országok közötti nemes versengés mindenkori állása is nyomon követhető a honlapon. Az események szervezői és a résztvevők is oklevelet kaphatnak. Ajánljuk megtekintésre az idei Code Week webináriumunkat, ahol az idei újdonságokat is elmondtuk. Keltsük életre ötleteinket, ahogy a Code Week egyik jelmondata mondja!

       


      Az interjút készítette Tóth Éva főszerkesztő.

      Előző cikkEgy nemzetközi projekt a klímaváltozás csökkentéséért
      Következő cikkGyorsabb ügyintézés – hatékonyabb működés: szintet lépett az Oktatási Hivatal