Kezdőlap heti kitekintő

    Digitális Pedagógusok díjnyertes projektjei 1.

    A 9 éve útjára indított Digitális Módszertár arra hivatott, hogy az IKT eszközöket és digitális pedagógiai módszereket kreatív és innovatív módon alkalmazó tanárok ötlettára legyen. A felhívásra jelentkező, kiemelkedő ötletek feltöltőinek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismeritek el, mai írásunkban díjazott projektek mutatkoznak be.

    Csikó Szilvia (Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolája) -Dénesné Szak Andrea (Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola) : A mi kis okos falunk

    Az ötlet születése

    A mi kis okos falunk egy tantárgyközi projekt, amelyben két intézmény, a kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola, valamint a Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolájának felső tagozatos diákjai vettek részt.  Ebben az évben megfogalmazódott bennünk a gondolat, hogy az online térben földrajzi értelemben egymástól távol lévő intézmények tanulói is eredményesen dolgozhatnak, ötletelhetnek együtt. Ez az új munkakapcsolat mindannyiunk számára nagy örömet jelentet, és szívesen ajánljuk minden vállalkozó kedvű pedagógus munkaközösségnek. A projekt során számos jó ötlettel álltak elő a gyerekek és mindenki számára örömteli volt a közös munka. Véleményünk szerint jól adaptálható bármely általános iskola felső tagozatában akár az országos  témaheteken is.

    A projekt bemutatása, érzelmi érintettség

    Magyarország egyik kezelendő kihívása az elöregedő társadalom, A népességfogyás szempontjából különösen nehéz helyzetben vannak a falvak, ahol a fiatal lakosság százalékos aránya nem éri el a 15 %-ot. Ezek nagy számban találhatóak az ország északkeleti részén és a Balaton keleti részén, vagyis éppen abban a térségben, ahol a mi iskoláink is vannak és ahol talán a résztvevő gyerek nagyszülei éltek vagy szüleik felnőttek. A Mi kis falunk résztvevői arra a kérdésre keresték a választ, hogy a mesterséges intelligencia hogyan segítheti az elöregedő falvakban élő emberek életét. Erre utal a címben szereplő MI szó.

    Fotó: Csikó Szilvia

    Másrészt azt vizsgáltuk , hogy egy elöregedő falu hogyan indulhat el abba az irányba, hogy okos településsé vagy öko-településsé váljon. Szó esett a lakosság életminőségének javításáról – például az egészségügyi, rekreációs szolgáltatások fejlesztésével a települések hatékony irányításáról, a zöld és megújuló energiák hasznosításáról az energiaellátásban, a közlekedés és a közbiztonság fejlesztéséről. A harmadik egységben azzal foglalkoztunk, hogyan tehetjük vonzóvá ezeket a településeket a fiatalabb nemzedék számára. Az ehhez kapcsolódó projektmunka egy helyi értékeket felmutató, a fiatal családok számára is vonzó fesztivál programtervének összeállítása és a logójának a megtervezése volt.

    A közös munkafelület, önálló kutató munka

    A projektet megvalósításához első lépésként egy Padlet felületet hoztunk létre. Itt helyeztük el az infotéglákat (a videók linkjeit, az online forrásokat), kollaboratív munkához szükséges közösen szerkeszthető gondolattérképet és az ellenőrzőlistát a csapatok számára. A gyerekek által készített alkotásokról is ide töltöttük fel a fotókat. Az önálló kutatómunka részeként a következő feladat egy jó gyakorlatot bemutató videó megkeresése volt, ahol részben vagy egészben már foglalkoztak a probléma megoldásával.

    Projektmunkák

    A tevékenységek és a projektmunka során megjelent a választhatóság. Az első szakaszhoz kapcsolódóan az alábbi lehetőségek közül kettőt kellett kipörgetni és a projekthét zárásáig feltölteni a projekttérbe:

    • az okos faluról készült makett szabadon választott anyag felhasználásával(pl. gyurma,újrahasznosított anyag)
    • a mi kis falunk megépítése a Minecraft felhasználásával
    • robot megtervezése, amely segíti az elöregedő falvakban élő emberek életét
    • mobilapplikáció fejlesztése mi kis falunk számára
    • Geocaching- a szunnyadó vidék felfedezése és annak dokumentálása.

    A Canva alkalmazásával elkészült egy rövid kisfilm.

    Czeglédi Ildikó (Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola): Cool-túra, azaz How I learnt your culture

    2022 januárjától négy hónapon át török, lengyel és spanyol iskolákkal közösen valósítottunk meg egy nemzetközi eTwinning projektet How I learnt your culture címmel – összesen 12 oktatási intézményből – több mint száz 10-14 éves tanuló bevonásával. Magyarországról a mi intézményünk, a Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola 13 diákja vett részt. A projekt elsődleges céljaként egymás kultúrájának – az érintett országok főbb sajátosságai, a lakóhely látnivalói, speciális ételek, italok, híres emberek, stb. – megismerését, a hasonlóságok és a különbségek felfedezését tűztük ki különböző, változatos tevékenységek által. Mi Törökország fővárosa? Melyik nép találmánya a Rubik kocka? Ki a leghíresebb lengyel focista? Kik fogyasztják a paellát? Ilyen és hasonló kérdésekre kerestek és kaptak választ a tanulók. A lexikális ismeretek gazdagítása mellett a különböző nemzetiségű diákok együttműködésére épülő, kooperatív gyakorlati feladatokat is megoldottak, például a projekt logójának megtervezése, nemzetközi kulturális naptár összeállítása. Továbbá lehetőséget kaptak egymás megismerésére és angol nyelvtudásuk aktív használatára is az eTwinning csetszobája, illetve a tanulók számára szervezett ZOOM meetingek révén.

    A projekt valamennyi produktumát egy e-könyvben gyűjtöttük össze:

    A nemzetközi együttműködés egy angol nyelvű pályázat eredményeképpen elnyerte a Nemzeti Minősített eTwinning Projekt címet. Az Oktatási Hivatal eTwinning versenyén, ahol a tanulók bemutatták a 4 hónapos munka produktumait, tapasztalatait, kategóriánkban első helyezést értünk el. A diákok visszajelzései azt mutatják ’cool’ volt ez a túra, s már alig várják, hogy részt vehessenek egy újabb projektben.

    Kasné Havas Erika
    (Corvin Mátyás Gimnázium): We are the champions – A sport témakör körüljárása B2 szinten (angol nyelv)

    és A friend in need is a friend indeed óraterv

    Több mint 30 éve a pályán dolgozó pedagógusként folyamatosan keresem a kihívásokat. Próbálok kilépni a komfortzónámból, új és új területeket megismerni. Digitális eszközökkel, illetve azok mindennapos használatával körülbelül tíz éve foglalkozom intenzíven.  A kamaszok egész máshogy tanulnak, mint az én korosztályom tette ezt több évtizede. Az agyuk máshogy rögzíti az információt, máshogy figyelnek, mások az igényeik. A digitális eszközök – megfelelő módszertani háttérrel – motivációt jelentenek számukra. 

    Mindkét pályázatom erre épült: olyan módszertani ötleteket gyűjtöttem össze, melyeket nem csak egy adott órán tudok használni, hanem különálló elemenként bármilyen tantárgy tanítási órájába be lehet építeni. Alapja az együttműködés, a közös gondolkodás, a tudásmegosztás, illetve az ön- és társértékelés. Olyan – komolyabb IKT kompetenciát nem igénylő, ingyenesen elérhető – felületeket építettem be a tanítási óráimba, melyek a hatékony tanulás mellett az élményt is biztosítják a tanulók számára. Fontos szempont számomra az újbóli felhasználhatóság, hiszen ezzel nagyon sok idő takarítható meg, illetve az eredmények áttekinthetősége. A projekt és az óraterv felépítésében nagyon sok közös elem van: tantárgyaktól független módszerek, motiváció (pl. élmény, verseny, játszva tanulni), kreativitás (ld. prezentációk), tanulói autonómia fejlesztése – pl. időbeosztás, játékosítás elemei, együttműködés online és offline, tudásmegosztás, a tankönyvön kívüli világ, ön- és társértékelés (folyamatos feedback – vizsgakritériumok), vegyes munkaszervezési módok, minél több készség fejlesztése, valamint kompetenciák és kulcskompetenciák megjelenése. 

    A játékosítás ezekben az esetekben elsősorban a tanulói autonómia fejlesztését és a motiválást szolgálta. Kötelezően választani kellett, tehát olyan feladaton dolgozhattak a csoport tagjai, amivel szívesen foglalkozhattak és lehetőséget kaptak a szabad időbeosztásra is. A prezentációk értékelésénél két szempont volt a legfontosabb: a fantázia és a kreativitás. Várakozásomnak megfelelően több kiemelkedő alkotás is született. 

    A két pályázat két fontos témát járt körül. A projekt a sport témakörét, az óraterv a kapcsolatokról, barátságokról szól. A diákok rendelkeznek előzetes tudással, erre nagyon jól lehet építeni. A képen az órákon alkalmazott felületek láthatók, mindegyiket tudatosan, az adott feladathoz választottam.

    Tudásmegosztás a google classroom és a padlet felületén történt.  A projekt során a tanulóknak egy választott témából előadást kellett tartaniuk. Az előadás közben a hallgatóság azonnali kérdéseket tett fel a padlet felületén keresztül, melyekre az előadónak azonnal válaszolnia kellett. A felületet a projekt során végig együtt szerkesztettük, a lezárás utáni számonkérésben nagyon nagy segítséget jelentett. Az órákat a flippity felületével próbáltam még izgalmasabbá tenni. Ez a felület szinte bármire használható: kvízeket lehet összeállítani, társasjáték szerkeszthető vele. Számomra a legvonzóbb, hogy egy egyszerű excel táblázat felhasználásával bármit meg lehet valósítani. A projektünk során a táblázatot is a csoport közösen szerkesztette, tehát a feladatok is közös munka eredményeként jöttek létre.

    Flippity társasjáték

    Természetesen egy ilyen hosszú folyamat értékelés, visszacsatolás nélkül szinte értelmetlen. Mindkét esetben az értékelés különböző módjait alkalmaztam. A tanári visszajelzés a google classroom-ban történt, az ön- és társértékelés pedig a mentimeter segítségével. Az értékeléshez a vizsgákhoz hasonló kritériumokat használunk, ami további segítséget nyújt a felkészüléshez. A módszer szintén alkalmazható bármilyen tantárgy esetében, akár általános iskolában is, közösen kialakított szempontok alapján.

    Összefoglalva: bármilyen régen is vagyunk a pályán, időnként érdemes kilépni a saját komfortzónánkból és valami mást és máshogy csinálni. ha ki tudunk lépni a mókuskerékből, mi is élvezni tudjuk azt, amit csinálunk, munkánk még hatékonyabb és eredményesebb lesz. Érdemes kipróbálni ☺ 

    Fotó: Tempus Közalapítvány

    Jövő héten újabb dijazottak mutatkoznak majd be. A cikket szerkesztette és tördelte Tóth Éva főszerkesztő. Köszönjük a díjazott kollégák segítségét és gratulálunk a munkájukhoz!

    Előző cikk„A jó gyerekvers olyan,mint a mesebeli hamuba sült pogácsa” – interjú
    Következő cikk“Térkép a jövőről” – 2023-as ICA térképrajz-verseny