Kezdőlap Sorozataink Női portrék egy digitális világban

„Az ötletek körülvesznek minket, „csak” észre kell venni őket” – interjú

Sorozatunk mai vendége Klacsákné Tóth Ágota, a Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium matematika-fizika-informatika szakos tanára, akinek neve széles körben ismert a digitális eszközökkel támogatott pedagógia terén - ma a kódolásról és kedvenc eszközeiről beszélgetett vele Tóth Éva főszerkesztő.

  • Kedves Ágota, a digitális pedagógiával foglalkozó kollégák körében téged mindenki ismer, de azért bemutatkoznál az Olvasóknak?

Sok-sok éve tanítok matematikát, fizikát és informatikát/digitális kultúrát a Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnáziumban. Eltökélt híve vagyok a projektpedagógia alkalmazásának, amely során már természetes a digitális eszközök alkalmazása is. Projektjeim témái átfogóak, több tudományterületet érintenek, tanulóközpontú tevékenységei a kísérletezésre, a modellépítésre, a kódolás alapjainak megismerésére épülnek. Az EU CodeWeek hazai vezető tanáraként régóta munkálkodom azon, hogy a programozás tanulásának lehetősége minél több gyerekhez eljusson, minél több tanár építhessen be algoritmikus gondolkodást fejlesztő tevékenységeket módszertani eszköztárába. Hiszem, hogy a programozás tanulásával jobban el lehet igazodni a gyorsan változó digitális világban, a kódolás segít megérteni a különböző technológiák működését, készség- és képességfejlesztő hatásának köszönhetően pedig új ötletekre inspirál.

  • Mindig csodálattal néztem a kreatív ötleteidre, neved garancia a minőségi tartalmakra, mindig élen jársz a digitális eszközhasználatban. Honnan jönnek ezek az ötletek, hogyan inspirálódsz?

Az ötletek körülvesznek minket, „csak” észre kell venni őket. A világ működése elképzelhetetlen a természettudományos alapelvek nélkül, azok megértése mindenkinek fontos. Gyakran szerzek inspirációt látogatható vagy virtuális kiállítások anyagából, ilyenek voltak pl. korábban a Nemzetközi Űrkiállítás, a közelmúltban az Álmok álmodói kiállítás vagy nemrég a Magyar Zene Háza tárlatai, de múzeumaink gazdag állandó bemutatói is mindig tartogatnak felfedezni valót. Ha lehetséges, akkor rendkívül hasznos, ha a kiállítás élményét a diákok is átélhetik, így az a projekt része lehet. A látogatás során tudatosulhat bennük, hogy tanulni nem csak az iskola falai között lehet, hogy a tanult ismeretanyag ténylegesen része mindennapi életünknek. A digitalizáció mindenhol jelen van világunkban, senki nem tudja magát függetleníteni tőle. Ahhoz, hogy megértsük a digitális világ működését és alkotó részeseivé váljunk, meg kell ismernünk az igen gyorsan változó eszközöket, technológiákat. Tanárként igencsak kötelességemnek érzem ezt, hiszen a tanulási folyamatot segítő újdonságokat vétek lenne nem beépíteni a tanítási gyakorlatba, sőt használatukra meg is kell tanítani diákjainkat.

Tanulói produktumok, kép: Klacsákné Tóth Ágota
  • 2023 januárjában a Kódolás Hete első élő díjátadóján az „INNOVATÍV TANÁRI DÍJAT” vehetted át. Mit jelent számodra ez az elismerés?

Nagyon nagy öröm és megtiszteltetés volt számomra a díj, főleg, hogy teljes mértékben meglepetésként ért, hiszen a díj létezéséről sem tudtam. A folyamatosan változó világ hosszú ideje arra sarkall, hogy munkám során a hagyományostól eltérő utat válasszak. Az új módszereket elfogadtatni nem könnyű, hiszen ennek eredménye, hasznossága nem mutatkozik meg azonnal. Az innovatív tevékenység értékét csak a munkámat jól ismerő, a hagyományos oktatás kihívásaival tisztában lévő szakértő pedagógusok tudják felmérni igazán. Hosszú időszak munkájának szakmai elismerése ez ilyen szakemberektől, ami számomra sokat jelent. Remélem, hogy tevékenységem a továbbiakban is méltó lesz az elismeréshez.

  • Élen jársz abban is, hogy milyen sikereket érsz el a STEM és a kódolás becsempészésébe a mindennapi pedagógiai gyakorlatba. Milyen tanácsokkal látnád el a nem természettudományos szakosokat, hol és hogy vágjanak bele?

Ahogyan a való élet sem különül humán és reál világra, az iskolában a jelenségeket a hagyományostól eltérően érdemes komplexen is vizsgálni. Ugyanígy bármely tantárgy tanulása során nagyon fontos az idegen nyelvek használata és célszerű rámutatni a művészetek kapcsolatára is. Közhely, hogy olyan feladatok elvégzésére kell felkészítenünk a diákokat, amilyenek még nem is léteznek. Azt gondolom, hogy az iskolában kapott legjobb útravaló a diáknak, ha megtanulja, hogyan vállalhat felelősséget a saját tanulásáért, hozzászokik, hogy a problémák megoldása hibákhoz vezethet és megtanulja ezeket kezelni. A lexikális ismeretek átadása is lényeges, hiszen alapok nélkül nem lehet tudást építeni. Fontos, hogy a diáknak legyen lehetősége tesztelni milyen területen jó, legyen képes kilépni a komfortzónájából. Legyen nyitott az újra, merje kipróbálni ötleteit, ugyanakkor tisztelje mások elképzeléseit, tudjon együtt dolgozni velük. Ezeknek a készségeknek a fejlesztésére kiválóan alkalmasak a projektek. Rendszeresen választok olyan projekttémát, amely humán és reál területet egyaránt érint. Témája a művészetekkel is kapcsolatban áll, tevékenységeihez idegen nyelv használatára is szükség van. Ilyenek voltak a közelmúltban a Látható láthatatlan, a Felvilágosodás, a Kommunikáció és A zene mindenkié? című projektek. Az ilyen projektek tevékenységei között minden diák talál érdeklődéséhez közel állót, a projekt lebonyolítása közben különböző szakos kollégák megismerhetik egymás munkáját, együtt fejleszthetik diákjaik készségeit.

Azoknak a kollégáknak, akik még járatlanok projektek tervezésében, lebonyolításában érdemes először kész projektbe bekapcsolódni. Ez történhet úgy, hogy egy tapasztaltabb kollégával együtt bonyolítják le a projektet, így belülről láthatják folyamatot, szükség esetén azonnal segítséget kaphatnak. A másik lehetőség egy kész projektterv önálló végrehajtása, ahol a rendelkezésre álló anyag feldolgozása kapcsán tapasztalatra tehetnek szert. Az első projekt megvalósítása után általában mindenkinek jönnek a saját ötletek, amiket ötvözve a szerzett gyakorlattal új projekt születhet. Mindenképpen ajánlatos először kicsiben kezdeni, aztán a növekvő rutinnal nagyobb terveket lehet szőni (projektszerű feladat tanórán, több tanórát érintő projekt, projektnap, témahét). A Digitális Témahét  és a CodeWeek weboldalán rengeteg kész anyagot találunk a projektpedagógiához, tevékenységeket az algoritmikus készségek fejlesztéséhez. Az évek során mindkét rendezvényhez számtalan szakmai webinárium kapcsolódott, amelyeket gyakorló pedagógusok, szakértők tartottak. Ezek felvételei, amik elérhetők a youtube csatornáikon (Digitális Témahét és CodeWeek Hungary) rendkívül inspirálóak, alkalmasak a szakmai továbbfejlődésre.

Tanulói produktumok, kép: Klacsákné Tóth Ágota
  • Megmutatnál nekünk 3 olyan eszközt, appot, amelyek a digitális tolltartódban várják, hogy kipróbáld őket, amikor lesz időd?

Mint azt gondolom sokunknak, nekem is célom, hogy megismerjem a mesterséges intelligencia nyújtotta új lehetőségeket a tanulás és az élet más területén. Ehhez ki kell próbálnom a különböző platformok által nyújtott lehetőségeket, tapasztalatot kell szereznem azok alkalmazásában. Át kell tekintenem a területen fellelhető gyűjteményeket, összefoglalókat, be kell kapcsolódnom online szakmai csoportok munkájába. 

Tanulásszervezésre, illetve egyéni tanulási folyamatot támogató felületként napi szinten használjuk a OneNote, valamint a Teams folyamatosan megújuló felületét. Ígéretesnek tűnik a nemrég megjelent Microsoft Learning Accelerators eszközgyűjtemény, amely a tanulók igényeihez igazodva igyekszik biztosítani a diákok felzárkózását, szinten tartását, előrébb jutását az alapvető, jövőben szükséges készségek fejlesztésben. Fel fogom térképezni ezt a gyűjteményt, és amit lehet beépítek majd a tanítási gyakorlatomba. 

A Teams része az egyre inkább fejlődő, mesterséges intelligenciát is használó Insights applikáció, amely a tanulás során összegyűjtött adatokat bocsát a tanár rendelkezésére. Ki szeretném használni ezt az adatelemzést, kíváncsi vagyok, hogyan lehet igénybe venni azt az egyéni tanulási folyamat tervezésében.


Köszönjük! Az interjúkat készíti, a sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. Az összes megjelent rész ezen a linken érhető el.

Előző cikkEmpátiagyakorlatok
Következő cikkKérdezni – de hogyan?