Egy-egy kérdéssel nemcsak kérdezni, hanem közölni, felszólítani, töprengeni, meggyőzni, magyarázni is lehet. Az érthető tanításnak meghatározó komponense a megfelelő tanári kérdés. Különösen olyan „soktényezős” válaszok esetében, mint egy-egy nyári élmény utáni érdeklődés. A jó kérdés számos szempontból lehet értékes. Nemcsak a tudásszint felmérésére, vagy a hiányosságok felderítésére tesz képessé, hanem aktivizál is, segítségével fejlődik a nyelvi kultúra – s ami különösen lényeges: egy-egy jó kérdése erősíti a személyes kapcsolatot. Egy-egy oktatási intézményben természetesen segíti a közösségi életet és a tudatos kommunikáció elsajátítását is.
A jó kérdezés jellemzőit általában a következőképpen határozzák meg egy-egy közösséget érintően:
- „A kérdezés legyen pontos, világos, rövid és egyértelmű!
- Feleljen meg a résztvevők előzetes ismereteinek, élettapasztalataiknak!
- A kérdések az egész hallgatóságnak szóljanak, legyenek gondolkodtató jellegűek és csak ritkán, alapos okkal tegyünk fel emlékeztető, fogalmak, szabályok felidézésére vonatkozó kérdéseket.
- Adjon elég időt a gondolkodásra, a válaszmegadással várja meg, amíg a résztvevők többségének van már válasza.
- A válaszok elhangzásakor legyen tapintatos, bátorító, emelje ki a pozitív elemeket, a továbbfejlesztő válaszmegoldásokat, a nem megfelelő válaszok esetén rávezető kérdésekkel segítsen. A negatív értékelés minden formája kerülendő (elmarasztalás, cinikus megjegyzések, inszinuáció stb.).”
A kérdezés konkrétumait illetően első lépésként érdemes tudatosítani és elkülöníteni a nyitott és az árt kérdés jellemzőit. (Nem ritkán hallunk a „zárt kérdés” hátrányairól – holott a maga idején és helyén megvan a maga szerepe ennek is a kommunikációban.)
Zárt kérdés
Olyan kérdéstípus, melyre röviden, egy szóval, általában igennel vagy nemmel felelhetünk. Ezt akkor alkalmazzuk, ha olyan kérdésünk van, melyre rövid, egyértelmű választ akarunk kapni. Célirányos kérdés.
Előnyei:
- konkrét információkra kérdez rá,
- alkalmas tényszerű információk ellenőrzésére,
- alkalmas a feleslegesen fecsegők „leállítására”, a beszéd témájának mederben tartására és a hatékony időgazdálkodásra.
Nyitott kérdés
A mindennapi életben egyik leggyakrabban alkalmazott kérdéstípus. Olyan kérdés, melyre bőven, kifejtően kell/lehet válaszolni. (Ezért alkalmazható sikeresebben egy-egy történet elmesélésére.)
A válaszadásban nem szab meg semmilyen irányvonalat. Pl. „Mi a véleménye…?” „Mit tud mondani a …-ról?”
Előnyei:
- beindít egy beszélgetést,
- beszélteti, „megnyitja” a megkérdezettet,
- sok információt hoz a felszínre.
Forrás: Kraiciné Dr. Szokoly Mária: Felnőttképzési módszertár