Kezdőlap jó példák

„Minden alkalmat megragadunk, amivel a gyereket a fenntartható fejlődésre nevelhetjük” – interjú

Mai vendégünk Szunyi Anikó, a Kiskunfélegyházi Platán Utcai Általános Iskola intézményvezetője, akivel az Energiahatékony Iskola cím elnyeréséről, az iskolában működő energiakommandóról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

  • Kedves Anikó, az  országban mindössze két intézmény, közülük az Ön által vezetett Kiskunfélegyházi Platán Utcai Általános Iskola nyerte el az Energiahatékony Iskola címet a Virtuális Erőmű Program keretében. Mesélne arról, mi ebben a programban történő aktivitásuk háttere?

A Platán iskola közössége a megalakulás pillanata óta nagy hangsúlyt fektet a környezettudatosságra. Gyönyörű zöld övezetben helyezkedik el intézményünk, amely 40 évvel ezelőtt épült. Alapító igazgatónk természetszeretete nemzedékeken át öröklődött és a mai napig mélyen él bennünk. Minden alkalmat megragadunk, amivel a gyereket a fenntartható fejlődésre nevelhetjük. A takarékosságra való figyelemfelhívás iskolánkban már jóval korábbra vezethető vissza, mint az energiaválság kezdete, az elhivatottságunk ezen a téren mindig is megvolt. Mindent megteszünk azért, hogy a lehető legkevesabb energiát használjuk fel, a takarékosság  a lételemünk. A cím elnyeréséért folyamatosan dolgozunk. Az iskola lapos tetőjén 110 db napelem található, melyet az önkormányzatnak köszönhetünk. A nyílászárók teljes cseréje is megtörtént az évek alatt, akárcsak a tetőszigetelés, ezeket pályázati pénzekből, szülői támogatásból és legnagyobb részt Tankerületi támogatásból tudtuk megvalósítani.

Fotó: Szunyi Anikó
  • Mit kell tenni ahhoz, hogy egy iskola elnyerje az Energiahatékony Iskola díjat?

Az el nem használt és így meg sem termelt energia egységekből egy „virtuális erőmű” épül, mely mára az ország 2. legnagyobb villamos erőművévé vált. Mi ennek az erőműnek a növekedéséhez teszünk hozzá. A pályázat során be kell mutatnunk, hogy milyen intézkedéseket teszünk az energiafogyasztás csökkentése érdekében. Pl.: napelemek, kazán karbantartás, nyílászáró csere, tetőszigetelés, energiakommandó működtetése. Pontos kimutatást vezetünk arról, hogy mennyi energiát spórolunk meg havonta. Diákjaink és kollégáim örömmel használják ezeket az adatokat játékos feladatokhoz.

  • Bevezették az energiakommandót, mit jelent ez pontosan?

Minden emeleten vannak felelősök, a hetesekhez hasonlóan, csak ők nem a táblatörlésért, a hiányzók jelentéséért felelősek, hanem a villany lekapcsolásáért, a csöpögő csapok elzárásáért, a nyitott ajtók, ablakok becsukásáért. A gyerekek nagyon komolyan veszik ezt a feladatot. Feljegyzéseket készítenek, szmájlikkal jelölik, hogy mindent rendben találtak-e.

  • Milyen egyéb gyakorlati lépéseket tesz az iskola a fenntartható fejlődésért?

A Platán iskola számos kitüntető címmel rendelkezik az Energiahatékony Iskola cím mellett. Madárbarát iskola, Ökoiskola, Örökös Boldogiskola, Akkreditált Kiváló Tehetségpont, Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola, Állatbarát iskola.

Fotó: Szunyi Anikó

Kiemelt célunk, a gyerekek fenntarthatóságra való nevelése, a környezettudatosság kialakítása. Rendszeres szervezői, résztvevői vagyunk gyűjtéseknek. Pl.: kupakgyűjtés beteg gyermek számára, PET-palack gyűjtés, papírgyűjtés, telefonkészülék gyűjtés, alumínium doboz gyűjtés, ruhazsák akció, használt olaj gyűjtés, jótékonysági gyűjtések (limonádé árulás stb.). A Félegyházi Cicamentők, valamint a Fidó bácsi Közhasznú Alapítvány számára rendszeresek a gyűjtéseink. Iskolakertet működtetünk, elsősorban virágokat és fűszereket termesztünk. Az állatokról is gondoskodunk jelenleg van 1 cicánk, 2 hörcsögünk és 4 kacsánk.

Fotó: Szunyi Anikó
Fotó: Szunyi Anikó
Fotó: Szunyi Anikó
Fotó: Szunyi Anikó
  • Mennyire sikerül ezekbe a folyamatokba bevonni az intézmény szűkebb és tágabb környezetét?

A Platán iskola vezetőjeként fontos számomra, hogy aktívan részt vegyünk a lehető legtöbb kulturális és társadalmi rendezvényen. Gyűjtéseinkbe a szülők mellett a város lakóit is bevonjuk, különös tekintettel a Móraváros lakóit, amely körzetben iskolánk található.

Családbarát iskolaként igyekszünk a gyermekek és szüleik számára barátságos környezetet kialakítani, számos közös programot szervezünk pl. Családi nap, szülők akadémiája. 

Fotó: Szunyi Anikó

A gyerekek nagyon fogékonyak, mint a szivacs szívják magukba az Őket körülvevő ingereket. Szokták a szülők mesélni, hogy milyen tapasztalásaik vannak. Például szóba hozzák a vászontáska használatát, vagy a szelektívgyűjtés fontosságát. De volt olyan tanulónk is, aki azt kérte, hogy egy kis parcellát ássanak fel számára, ahová elültetheti a kis palántáit, természetesen mindezt egy parkosított kertben, ahol csak fű és dísznövények voltak. Rengeteg gyermek tart otthon a kertjében vagy emeletes ház esetén a teraszon vagy az ablakban madáretetőt. Iskolánkban vannak örökbefogadott állatok is, akik megsegítésére pénzt utalunk pl.: a tantestületnek van egy örökbefogadott cicája, Maci cica a Cicamentőknél.

Tudatos szemlélet formálásunknak köszönhetően egyre több gyermek érkezik biciklivel és a gyűjtéseinkben is egyre aktívabbak.  


Köszönjük az interjút!

Előző cikk„A mindennapi pénzügyek bármely tantárgyba integrálhatóak” – interjú
Következő cikkProjektbemutatóval zárult idén is a WATCH az Agórában