Kezdőlap Sorozataink Pedagógiai Innováció a gyakorlatban

„A matematika az élet minden területét átszövi” – interjú

Sorozatunk utolsó részének vendége Tarczal-Márta Edit (Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium), akivel a Code Weekről, a karácsonyvárásról és a programozható vonatokról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Edit, egy pillantás és itt is vannak az ünnepek. Hogyan jelenik meg nálad a Karácsony a matematika órán?

Iskolánk küldetése a teljes személyiség fejlesztése és nevelése. A tehetséggondozás és a felzárkóztatás egyaránt nagy hangsúlyt kap. Külön foglalkozunk azokkal, akik mélyebben érdeklődnek valamilyen téma iránt, és azokkal is, akiknek nehézségeik vannak egy tárgy elsajátításával. Nevelési alapelvünk az odafigyelő nevelés. Az oktatás-nevelés harmóniájára törekszünk. Emiatt egész adventben már a karácsonyra készülünk. 

De már a Mikulás is a közösségépítés jegyében zajlik, így a Mikulás  hozzánk a testvér osztállyal közösen érkezik. Ilyenkor a mi osztályunk és a másik osztály is kis műsorral készül egymásnak. Mi a Mikulás napjára egy Genialyt készítettünk, ami a Mikulás neveit mutatja be a különböző országokban. A nevek megismerése után nem maradhatott el a Mikulás Quiz sem. Ehhez egy Genialy és egy Quizizz feladatunk volt. A feladatokat a diákok vegyes csoportokban oldották meg együtt játszottak kicsik és nagyok.

 

A karácsonyi matematika órákra mindig valamilyen digitális feladattal készülök a gyerekeknek, lehet ez egy Kahoot! teszt, egy szabadulószoba vagy csak egy kincskeresés qr kódokkal. A feladatok a karácsonyhoz és matematikához kapcsolódnak. Könnyű helyzetben vagyok, mert a matematika az élet minden területét átszövi, nincs a tanévnek olyan napja, amihez ne lehetne kapcsolódni általa.

A tavalyi szabadulószoba feladatai:

 

Az idén a feladatokat a MI segítségével készítem: a Modern Iskola egyik nyári cikkében bemutatott Magic School alkalmazás segítségével generálom a szöveges feladatokat. A feladatszövegeket a Tengr.ai alkalmazásba betöltve generálok képet hozzájuk. A szöveges feladatokból egyből tudok űrlapot gyártani, amibe a generált képet is betudom illeszteni. 

Például egy 5. osztályos, könnyű bevezető feladat így néz ki.

Karcsi szombat délután úgy dönt, hogy elsétál a 6 háztömbnyire lévő  könyvtárig. A könyvtárban megnézi a hőmérsékletet a telefonján, és azt látja, hogy -3°C van odakinn. Miután átolvasta kedvenc képregényét a könyvtárban, úgy dönt, hogy hazasétál. Telefonjára pillantva megállapítja, hogy sajnos 5 fokkal csökkent a hőmérséklet, azóta, hogy utoljára megnézte. Mennyi a most a kinti hőmérséklet?

A feladathoz a Tengr.Ai segítségével generált kép

Ha jól értesültem, bevett adventi gyakorlat intézményetekben az angyalkázás. Mit jelent ez és milyen hatással van a gyerekekre?

Nekem most 5. osztályom van. A gyerekek 3 osztályból és még négy különböző iskolából kerültek az osztályba szeptemberben. Az idei tanév legfontosabb feladata a közösségépítés, ennek része az angyalkázás is. Az adventi időszak kezdetén csoportokban el kezdjük díszíteni az osztálytermet. A gyerekek 3-4 fős csapatokban „örökbefogadják” a terem egy részét lehet ez egy ablak, egy ajtó, faliújság vagy falfelület és annak díszítése az ő feladatuk.

Egy örökbefogadott ablak, fotó: Tarczal-Márta Edit

De nem csak a termet öltöztetjük szép ruhába, hanem a lelkünket is készítjük a karácsony ünnepére. Az angyalkázás azt jelenti, hogy nagyobb figyelemmel fordulunk egymás felé. Advent első vasárnapján kezdődik és az osztály karácsonyig tart. Először kihúzzuk egymás nevét, így mindenkinek lesz egy angyalkája, akinek a feladata, hogy a másikat meglepje ebben az időszakban, azzal, hogy figyel rá. Nem csokoládét vagy cukrot, ajándékot ad, hanem odafordulást, odafigyelést. Ha szomorú odalép megvigasztalja, segít a lecke elkészítésében, ha egyedül van bevonja a társaságba, pozitív gondolatokat ír neki és csúsztat oda, amikor nem látja. A gyerekek végtelenül leleményesek ezek a téren. Ajándékokat is adhatnak, de ezek kézzel készülnek, személyre szabottak. Például egy saját képeslap jó kívánságokkal, vagy a kedvenc csapat lógoja, a kedvenc mesefigura rajza és még sorolhatnám. Az osztálykarácsonykor lepleződnek le az angyalkák, méghozzá úgy, hogy egy verset kell írniuk arról, akit pártfogoltak az adventi időszakban, a vers felolvasása után az emberkének magára kell ismernie. Miért is fontos ez? Ha valakit eddig nem ismertek az osztályból és az angyalkája lettek, akkor jobban megismerik, hiszen verset kell róla írniuk. Ha figyelem, hogy ki lehet az angyalkám, akkor jobban figyelek a mindenkire.

Osztályfőnökként te mivel szoktál készülni az osztálykarácsonyra?

Nekünk a készület, a várakozás ez az egész adventi időszakot jelenti. Először is adventi naptárat készítek az osztályomnak, amit a Teams-ben megosztok velük. 

Iskolánkban a napunk ráhangolódással, reggeli körrel kezdődik, ilyenkor elolvassuk az aznapi evangéliumot, kiválasztjuk a nap mondatát, amit felírunk a táblára és egész nap próbálunk ezen a mondaton gondolkodni vagy aszerint cselekedni. Az adventi naptár 1-1 ablakát is ilyenkor szoktuk kinyitni. A szép gondolatokat felolvassuk, a képeket megnézzük és hagyjuk, hogy hassanak ránk.

Mi is az osztályfőnök helyettesemmel részt veszünk az angyalkázásban. Próbálunk így is példát mutatni a diákoknak, hogy mit jelent, ha nem tárgyi dolgokkal ajándékozzuk meg egymást. 

Az osztálykarácsonyra mindenki hoz valamilyen személyes ajándékot a Kis Jézusnak. Lehet ez egy mese, egy vers, egy hangszeres produkció, vagy egy közös játék levezetése. Én általában egy történettel vagy játékkal készülök. A játékok, mindig egymás jobb megismerését segítik. Pl. 

  1. „Írd fel egy lapra a különleges képességed, amit a többiek nem tudnak”. A lapokat összegyűjtjük egy kalapban, kihúzunk egyet, felolvassuk, megpróbáljuk kitalálni, hogy ki lehet.
  2. „Ki az az ember, akit felkérnél, hogy rendezze meg az életedről szóló filmet?” (Azaz ki ismer a legjobban?)

Ezt szolgálja az Igen nevű társasjáték játszása csoportokban. Ebben a társasjátékban kérdésekre kell megválaszolni, hogy igaz-e rád egy-egy tulajdonság, majd meg kell tippelned, hogy összesen hányan válaszoltatok igennel. Mi ezt úgy játsszuk, hogy a csoportban többségi döntés születik, amit megelőz egy megbeszélés, esetleg vita, amelyben jobban megismerik egymásszokásait a gyerekek, és azt kell kitalálni, hogy hány csoport válaszolt igennel az adott kérdésre.

A Code Week alkalmából a képernyő nélküli kódolással ismerkedtünkk a tanulókkal. Hogyan lehet képernyő nélkül programozni, és milyen módon lehet ezt bevezetni a mindennapi gyakorlatban?

A Covid óta még jobban előtérbe került az ikt eszközök használata, sok tanulónál megnőtt a képernyő idő. Mindig is hittem abban, hogy matematika és digitális kultúra tanárként a diákok problémamegoldó gondolkodásának fejlesztése az egyik legfontosabb feladatom. Az idei Code Week-en azt tűztem ki célul, hogy a képernyő nélküli kódolással ismertetem meg a tanulókat. Ehhez kétféle eszközt választottam az Intellino smart train vonatot és az sphero indi car autót. Mindkettő használatával az Abacusan Stúdió nyári táborában ismerkedtem meg. Mindkét eszközre a Meet And Code sikeres pályázatán tettem szert. Mindkét eszköz színkódolással foglalkozik, azaz színes lapok felett áthaladva, azokat beolvasva vált irányt a jármű. A spero indi car a beépített színérzékelőjének segítségével a diákok úgy adhatnak utasításokat, hogy színes lapokat helyeznek el a padlón, amelyek megmondják neki, mit tegyen, hová menjen és milyen gyorsan. 

A kiadott feladatokat mindenképpen a hétköznapokhoz kötöttem. Az Indi esetében az osztályfőnöki munkámmal kapcsoltam össze. Iskolánkban a diákok felsőtagozatba lépését könnyítő céllal tanulásmódszertani foglalkozásokat tartunk. Ebbe vontam be az Indit. A diákok feladata az volt, hogy az otthoni tanulás lépéseit követve menjenek végig a pályán. A feladat megoldása közben megbeszélték, hogy ki hogyan tanul otthon, vitáztak, érveltek a tanulási sorrend mellett. Majd a foglalkozás második részében saját maguk írtak algoritmust egy hétköznapi tevékenységre.

Házi feladat írás lépései sphero indi car segítségével, fotó: Tarczal-Márta Edit

Nagyon tetszett az Intelino okosvonatos posztod. Mesélnél erről az eszközről és hogy milyen módon lehet beintegrálni a tanulási folyamatokba?

Az Intelino smart train egy programozható robotvonat. Ezzel látványosan és nagyon szórakoztató módon tanulhatnak kicsik és nagyok. A nyári táborban tapasztaltam meg, hogy nemcsak a gyerekek, de a felnőttek figyelmét is leköti. Önfeledt játék közben képernyő nélkül kódolhatunk a segítségével. Rendkívül jól fejleszti a problémamegoldó gondolkodást. Jelentős szerepet kap benne a vizualizáció. 

Négyféleképpen programozható: 

  • színkódokkal (akcioblokkokkal)
  • applikációban (andorid és iOS)
  • Scratchben saját bővítménnyel
  • Pythonban

A Code Week- en a programozási szakmákat ismertük meg a segítségével a „A Lányok a Pályán!” projektben. A diákok csapatokban dolgoztak, feladatuk volt a pálya megépítése utasítások alapján, majd a pályán való végighaladás egy előre megadott sorrendben. minden állomáson egy IT szakma leírásával ismerkedhettek meg. A végén természetesen egy quizzel zárult a feladat, amit Kahoot!-ban oldottak meg a csapatok. 

Az intellino smart train alkalmas arra, hogy a diákok segítségével megismerjék a STEM alapokat, alapvető programozási fogalmakat. Használata már egészsen kiskortól a felnőttekig mindenkinek örömet okoz. Használata hozzájárul ahhoz, hogy a tanítási órák még izgalmasabbak legyenek. Ezzel is erősítve azt a gondolatot, ami iskolánk mottója: „Több, mint iskola!”

Szeretném megköszönni Tóth Éva főszerkesztőnek a felkérést, hogy ebben a cikk sorozatban, zárótagként együtt szerepelhettem olyanokkal, akiknek a munkája engem is inspirál. „Minden jó kicsiben kezdődik!” vallotta Boldog M. Terézia Gerhardinger, rendünk alapítója az ő szavaival szeretnék minden Modern Iskola olvasó számára Kellemes Ünnepeket kívánni!


A sorozatot szerkesztette és tördelte Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken tekinthetők meg.

Előző cikk„A fenntarthatóság elérése csak összefogással lehetséges” – interjú
Következő cikkMézeskalács házikó