Kezdőlap heti kitekintő

    eTrend Konferencia 2023 – Beszámoló

    Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) 2023. november 24-25-én ‒ immár hatodik alkalommal ‒ rendezte meg az eTrend Konferenciát, idén Budapesten - a köznevelésben és szakképzésben tanító pedagógusoknak, oktatóknak. A konferencia témája: Oktatás és innováció ‒ az eTwinning kreatív alkalmazása. A konferenciáról készült összefoglalót cikkünkben olvashatják.

    Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont szervezésében megvalósuló rendezvény célja, hogy a program nyújtotta lehetőségek segítségével támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését és gyakorlati tapasztalatszerzését.

    A VI. eTrend Konferenciát az eTwinning Program éves témájának: „Oktatás és innováció” alábbi alappilléreire építettük fel előadások és workshopok formájában:

    • Közösségi innováció az iskolában
    • A mentális és érzelmi jóllét az iskolákban
    • Pedagógiai innováció
    • Kapcsolódás az innovációhoz

    A konferenciára magyarországi köznevelési vagy szakképző intézményben (óvoda, általános és középiskola, szakgimnázium, technikum) dolgozó aktív pedagógusok és oktatók jelentkezhettek. A rendezvényen a részvétel ingyenes volt. Az eTwinning program egyik kiemelt célja, hogy támogassa a kistelepüléseken élő pedagógusok szakmai fejlődési lehetőségét, ezért a vidéki résztvevőknek szállást (kétágyas elhelyezéssel) és vacsorát biztosított az eTwinning Program keretében az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal).

    A konferencia programja >>

    A VI. eTrend Konferencia háziasszonya Merklné Kálvin Mária főosztályvezető volt, (Oktatási Hivatal Pedagógiai-szakmai Szolgáltatások Koordinációs Főosztály) aki mindkét nap során moderátorként segítette az esemény sikeres lebonyolítását.

    Merklné Kálvin Mária, kép: eTwinning Magyarország

    A konferenciát a Belügyminisztérium nevében Rózsa Gábor osztályvezető (Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály, Digitális Módszertani és Fejlesztési Osztály) nyitotta meg, aki az esemény témájához és az eTwinning következő évi témájához is kapcsolódva kifejtette, hogy milyen fontos az oktatásban a tanárok és a diákok mentális és érzelmi jólléte.

    Az Oktatási Hivatal nevében Merklné Kálvin Mária köszöntötte a konferencia előadóit és a megjelent vendégeket. Köszöntőjében üdvözölte az ország minden részéből és az oktatás minden szintjéről érkezett pedagógusokat, röviden bemutatta az eTwinning Programot, az Oktatási Hivatal keretein belül működő eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont tevékenységét és munkatársait, valamint az eTwinning nagyköveteket.

    A megnyitót követően került sor a plenáris előadásokra.

    A meghívott előadók: Bereczki Enikő, a Rejtélyes Z generáció – Együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel című könyv szerzője és Dr. Baracsi Katalin LL.M családjogi szakjogász, LL.M infokommunikációs szakjogász, internetjogász, közösségi média tréner a fenti témákhoz kapcsolódó, gondolatébresztő előadásokkal nyitották a konferenciát.

    Bereczki Enikő, kép: eTwinning Magyarország

    Bereczki Enikő, generációkutató, tréner, pedagógus A Z generáció legnagyobb kihívásai című előadásában beszélt a generációkutatásról, „A bezzeg az én időmben…” jelenségről és arról, hogy mekkora is valójában és áthidalható-e a szakadék a különböző generációk között? Kifejtette, hogy milyen fontos a kritikai gondolkodás fejlesztése, melyek az ifjúság legégetőbb problémái, milyen pszichológiai nyomás nehezedik a fiatalokra, kitért a különböző függőségekre, kiderült, hogy beszélhetünk-e Covid-generációról és hogy milyen fontos a digitális szülői felelősségvállalás. Előadása befejező részében hasznos és gyakorlati tanácsokkal szolgált azzal kapcsolatban, hogyan lehet elősegíteni a generációs különbségek leküzdését az iskolában, hogyan lehet jól szeretni, kiemelte az aktív hallgatás és az értő figyelem fontosságát.

    A konferencia második plenáris előadója Dr. Baracsi Katalin – LL. M családjogi és infokommunikációs szakjogász, internetjogász, közösségi média tréner Internetbiztonság Sangoval című előadásában bemutatta Sangot, a robotnindzsát, az új digitális szuperhőst és a munkafüzetet, melyben található kreatív, kalandos feladatok segítségével a legkisebbek is értékes és pozitív élményeket szerezheznek a biztonságos internetezés világából. A Nemzetközi Távközlési Egyesület (International Telecommunication Union, ITU), mint a távközlésről és az információs technológiákról felelősen gondolkodó és aktívan tevékenykedő ENSZ szakosított szervezet 2020 nyarán adta ki új, az 5-12 éves korosztályt célzó Online Gyermekvédelmi Útmutatóit, amelyek alkalmazkodva a világjárvány nyomán bekövetkezett megváltozott helyzethez gyerekjogi szemlélettel és SANGO nevű kabalafigurával hívják fel a figyelmet a biztonságos, pozitív és értékes internethasználatra. Az 5-12 éves korosztályt megszólító kiadványok a játszva tanítás jegyében fektetik le a digitális alapokat. A kiadványok magyar nyelvű fordítása dr. Baracsi Katalin az internetjogász, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Digitális Jólét Program – Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája szakmai együttműködése révén valósult meg. Az Online Sangoval mesekönyv és az Útmutató többi része is ingyenesen elérhető és letölthető: dr. Baracsi Katalin, az internetjogász blog oldaláról, és a weboldalról.

    Dr. Baracsi Katalin, kép: eTwinning Magyarország

    A plenáris előadásokat és rövid szünetet követően került sor az Innováció a köznevelésben – a mesterséges intelligencia az oktatásban témájú kerekasztal beszélgetésre, melynek moderátora Tóth Éva eTwinning nagykövet volt.

    Résztvevők:

    Bognár Amália, mesteroktató – Pannon Egyetem Humántudományi Kar, Digitális Módszertani Intézet

    Dr. Bolgár Bence óraadó – Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – Villamosmérnöki és Informatikai Kar Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Mesterséges Intelligencia Csoport

    Dr. Horváth László – egyetemi adjunktus, ELTE Neveléstudományi Intézet, felsőoktatás- és Innovációkutató csoport

    eTwinning nagykövetek: Benedek Judit, Kiss Mónika, Skultéty Katalin

    A résztvevők bemutatása után mindenki elmondta, hogyan kapcsolódik mindennapi munkájához a mesterséges intelligencia. Érdekes volt végigtekinteni mind a felsőoktatási mind a köznevelési palettán, hiszen a meghívott vendégek munkájukból fakadóan különböző irányból közelítették meg a témát. A beszélgetés során kitértek arra, milyen új kutatási irányok határozhatóak meg a mesterséges intelligencia fejlesztése és felhasználása során, hogyan jelenik meg az AI az iskolákban, milyen lehetőségeket kínál a mesterséges intelligencia a személyre szabott oktatás és a projektpedagógia terén. Fontos kérdés volt az is, hogyan lehet a tanárokat felkészíteni a MI által kínált lehetőségek és kihívások kezelésére? Az eTwinning nagykövetek, akik maguk is gyakorló pedagógusok elmondták, konkrét példákon bemutatva, hogyan használják a MI-t a tanórákon. A beszélgetés zárásaként foglalkoztak a mesterséges intelligencia biztonságos felhasználásának szempontjaival, irányelveivel, a szabályozás kérdésével. A rendelkezésre álló időben nagyon sok gondolatébresztő kérdést vetettek fel a résztvevők, melyek továbbgondolása, kifejtése az előttünk álló hónapok, évek feladata lesz az oktatásban.

    Kerekasztal, kép: eTwinning Magyarország

    A konferencia második napján került sor a párhuzamos workshopokra, két szekcióban.

    Az eTwinning nagykövetek és az eTwinningben gyakorlott, meghívott pedagógusok saját projektjeik és tapasztalataik bemutatásával szemléltették az eTwinning és Erasmus+ projektekben rejlő lehetőségeket, melyeket felhasználva egyszerűen, a tanítási és tanulási folyamatot színesebbé téve, valamint a 21-ik századi kompetenciákat folyamatosan fejlesztve tudnak majd a résztvevők projekteket indítani hazai és európai kollégákkal.

    A workshopokon az alábbi programokon vehettek részt az érdeklődők:

    • Erasmus 2023-as nívódíjas projektek (köznevelés) bemutatása
    • Nemzeti Minősített eTwinning Projekt 2023 címet elnyert projektek bemutatói
    • A pedagógiai innováció témájában különböző korosztályoknak szóló projektbemutatók
    • Megismerkedhettek az eTwinning Programmal, az ESEP felülettel és gyakorlati tanácsokat kaptak a partnerkereséssel, projektindítással kapcsolatban, kezdő és haladó szinten egyaránt

    A eTwinning eTrend konferencia remek alkalmat nyújtott az érdeklődőknek arra, hogy új, a mindennapi oktatás során is könnyen feldolgozható szakmai tartalmakat ismerjenek meg. Az eTwinning Program továbbra is fontosnak tartja a pedagógusok és szakképzésben oktatók szakmai fejlesztését és az eTwinning együttműködések népszerűsítését. Reméljük, találkozunk Önökkel a következő rendezvényünkön!

    Workshop, kép: eTwinning Magyarország

     Az előadások és workshopok során bemutatott prezentációk alább találhatók.

    Plenáris előadások anyaga

    Workshopok

    1. szekció

    Workshop I/1. Közösségi innováció az iskolában

    Projektbemutatók: Erasmus+ nívódíjasok 2023 – díjazott projektek (köznevelés)

    Workshop I/2. Wellbeing az iskolában

    Projektbemutatók: Nemzeti Minősített eTwinning Projekt 2023 címet elnyert projektek

     Workshop I/3. Pedagógiai innováció

    eTwinning projektek különböző korosztályoknak

    • Fükő Judit, az Észak-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanító – Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája – eTwins Reflections >>
    • Kiss Mónika, a Dél-alföldi régió eTwinning nagykövete, tanító – Szegedi Orczy István Általános Iskola – A Train to Europe >>
    • Kissné Sinka Éva, Észak-alföldi régió nagykövete, tanár – Nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium – Business without Borders >>

    2. szekció

    Workshop II/1. eTwinning

    Hogyan készül a jó eTwinning projekt?

    • Benedek Judit, a Közép-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanár – Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium
    • Fekete Zsuzsa, a Közép-dunántúli régió eTwinning nagykövete, tanár – Győri Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda AMI és Kollégium
    • Hegedűs Beáta, a Dél-dunántúli régió eTwinning nagykövete, tanár, igazgatóhelyettes, szaktanácsadó – Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium
    • Wölferné Bugovics Magdolna, a Nyugat-dunántúli régió eTwinning nagykövete, tanár – a Rumi Rajki István Általános Iskola
      Hogyan készül a jó eTwinning projekt? >>

     Workshop II/2.  Pedagógiai innováció

    eTwinning projektek különböző korosztályoknak

    • Fükő Judit, az Észak-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanító – Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája – eTwins Reflections >>
    • Kiss Mónika, a Dél-alföldi régió eTwinning nagykövete, tanító – Szegedi Orczy István Általános Iskola – A Train to Europe >>
    • Kissné Sinka Éva, Észak-alföldi régió nagykövete, tanár – Nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium – Business without Borders >>

     Workshop II/3. ESEP

    European School Education Platform (ESEP) bemutatása

     


    A cikk forrása: https://www.etwinning.hu/post/etrend-konferencia-2023-beszamolo                     

    Köszönjük az engedélyt az eTwinning Magyarországi Szoltálgató Pontnak az anyag felhasználáshoz!                                                                     

    Előző cikkA MI (MI) adventi kalendáriumunk
    Következő cikkPapírhajók – mikulásra?