Kezdőlap jó példák

A hiperaktív serdülőkről 1.

Ranschburg Jenő, a közismert pszichológus nyolc tanáccsal látta el a hiperaktív serdülők szüleit. Valószínűleg nem haszontalan ezeket a pedagógusoknak sem megismerni. Írásunk első részében az első négy jótanácsot közöljük – elsősorban a pedagóguskora „szabva”, az iskolai életre is vonatkoztatható tanácsokat előtérbe helyezve

Forrás: Pixabay
  1. „Amennyire lehetséges, támogassák a gyerek autonómiaküzdelmeit!”

 Amennyire lehetséges támogassák a gyerek autonómia küzdelmeit a gyerek ugyanis életkorából adódóan több függetlenséget igényel a felnőtt viszont éppen a serdülő hiperaktivitása miatt arra kényszerül hogy folyamatosan ellenőrizze őt hogyan lehet ezt az ellentmondást feloldani elsősorban a fokozatosság alkalmazásával a felnőtteknek minden fontos magatartás elemet ki kell találni a felkel építenie és ennek révén formálni a gyerek viselkedését lépésről lépésre a következő lépcsőfok csak akkor engedélyezhető az önállóság útján ha az előző szinten a gyerek már elfogadhatóan bizonyította megbízhatóságát

  1. „Folyamatosan ellenőrizzék a gyerek otthoni és otthonon kívüli viselkedését!”

Ez természetesen elsősorban a szülők feladata, felelőssége – ebben a pedagógusnak elsősorban partneri szerep juthat. Fontos azonban megérteni a tanács hátterét a „kívülállónak” is: bár nehéz követni ezt a tanácsot, de számtalan tapasztalat igazolja, hogy „minél gyakrabban sikertelenek a felnőttek abban, hogy a serdülőkorú hiperaktív gyerek hollétére, társaságára aktuális tevékenységére válaszolni tudjanak, annál erősebben nő a deviáns csoporthoz kötődés, az alkohol- és kábítószer-fogyasztás, a bűncselekmény elkövetésének kockázata!” Ezért lehet fontos a pedagógusnak is, hogy előre megtervezze és/vagy a szülőkkel is egyeztesse a várható problematikus helyzetek megoldását (például egy osztálykiránduláson) és ebben támogassa a gyerek gondviselőit is.

  1. Legyenek alapvető, megkérdőjelezhetetlen szabályok!

Egy-egy közösségben természetesek azok a szabályok, amelyek érinthetetlenek, következetesen és folyamatosan érvényben vannak. Ezek (természetesen) nem képezhetik alku tárgyát sem. Ide tartoznak az alapértékek, a civilizált együttélés előírásai – így például az alkohol és a drogfogyasztást tilalma, egymás biztonságának, testi épségének megőrzése…

  1. „Az összes többi szabály alku eredménye lehet!”

Fontos ebben is határokat szabni, de tény, hogy a serdülők szívesebben engedelmeskedek olyan szabályoknak, amelyeknek létrehozásában maguk is részt vettek „egyfajta újító, kreatív perspektíva ez […], melynek hatására gyerekek maguk is új megoldásokon törik a fejüket,  módosító javaslatokat nyújtanak be” – vagyis egyfajta közösségi „kupaktanács” tagjainak érezhetik magukat.

(A következőkben Ranschburg tanár úr további javaslatait is, következő négy pontját is ismertetjük.)

Forrás: Ranschburg Jenő: Tehetség és alkalmazkodás

Előző cikk„Mi vagyunk az egyik legfontosabb közvetítő a művészet és a gyermek között” – interjú
Következő cikkA hiperaktív serdülőkről 2.