A versgyűjtemények az iskolai és óvodai gyakorlatban gyakran kötődnek a naptárhoz, hiszen a különböző ünnepekre és ünnepségekre gyakran keresünk egy-egy szép költeményt. Ezzel ugyanis emeljük az ünnep fényét és a költők gyakran segítenek abban is, hogy a hallgatóság (és az előadó) könnyebben kapcsolódhasson az ünneplendő eseményhez. De vajon csak egy-egy kiemelt alkalommal érdemes elővenni egy-egy verseskötetet? És mit érdemes tenni, ha egyik nap egy lírai, elgondolkodtató vershez érzünk kedvet, máskor meg egy vidámabb, viccesebb alkotásnak örülnénk?
Ilyen esetekben segíthetnek a vegyes antológiák – vagy éppenséggel a „legvegyesebbek”: azok a gyűjtemények, amelyek az év minden napjára szánnak verset. Az alapgondolat – de valóban csak az – a korán elhunyt író-költő-fordító, Végh György hagyatékában maradt fenn először Magyarországon. Ez indította el a később a nagyobbaknak szóló Verses öröknaptár című vállalkozást.
Ezekben a gyűjteményekben természetesen vannak „naprakész” költemények, és vannak olyanok, amelyek csak hangulatukban társíthatók az egy-egy naphoz. (Gondoljunk Babits Mihály Petőfi koszorúi című versére vagy Illyés Gyulától az Egy mondat a zsarnokságról című versére!) Nem is beszélve Kosztolányi szép, karácsonyi hangulatot árasztó verséről (Lásd, kisfiam…). Ugyanakkor nem árt tudni, hogy van vers, amely a nyaralás, a természet örömeit mutatja meg – és olyan is, amely az elmúlással kapcsolatos gondolatainkat önti formába.
Ma már a gyerekek számára is készülnek ilyen válogatások. Természetesen számukra más típusú versek a mindennaposak. A Válogatós című antológia előszavában például a következő kérdéseket teszi fel ennek kapcsán a szerkesztő, Lovász Andrea: „Mit dudorásszon a kis óvodás öltözés vagy buszozás közben? Kellene egy igazán vicces állatos mondóka? Esetleg egy új kiszámolós versike? Mivel várjuk a Mikulást? Mivel köszöntsük az anyukákat?” Vagyis az antológia költeményei ez esetben éppúgy kapcsolódnak az óvodai évkör jeles ünnepeihez, mint a gyerekek hétköznapi tevékenységeihez kapcsolódnak (család, foglalkozások, időjárás, játékok, napirend, fák, kert, fiúk-lányok, utazás, állatok stb.).
A kedvenc versekből, sőt nagyobbaknál a memoriterekből mi magunk is készíthetünk osztály- vagy csoportnaptárt versek nyomán a gyerekek bevonásával. Természetesen nem célszerű az év minden napját „megcélozni”, kezdetnek megteszi az is, ha az egyes évszakokhoz és/vagy ünnepekhez társítható verseket gyűjtjük össze (és akár rajzolunk, vagy képeket gyűjtünk hozzá, naptárat formálva belőle). Biztatónak ehhez Miklya Zsolt versét ajánljuk:
Miklya Zsolt
Ideje
Ideje a télnek,
ideje a nyárnak,
ideje a jégnek,
ideje a sárnak,
ideje a csúfnak,
ideje a szépnek,
ideje a búnak
és a nevetésnek.