Kezdőlap Sorozataink Témahetek bemutatása

Témahetek sorozat: jön a Fenntarthatósági Témahét!

Minisorozatunk harmadik részének vendégei Ütőné Visi Judit és Matolcsy Miklós, a Fenntarthatósági Témahét szakmai és pedagógia vezetői, akikkel Tóth Éva főszerkesztő beszélgetett a közelgő témahét kapcsán.

  • Kedves Judit és Miklós, melyek az első lépések, ha valamelyik iskola csatlakozni szeretne a Fenntarthatósági Témahéthez?

Új, érdeklődő intézményként nagyon fontos, hogy a regisztráció előtt tájékozódjanak a Témahét honlapján. Megnézzék az előző évek programjait szakmai anyagait, elolvassák pl. a legaktívabb iskolák beszámolóit. Így képet kapnak a változatos programokról, lehetőségekről. Ebben az évben már 9. alkalommal kerül megrendezésre a Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét. Sok iskola a kezdetek óta részt vesz a programban. Számukra már szinte természetes, hogy folyamatosan figyelik, a honlapot, várják a hírlevelet, arról, hogy mikor kezdődik a regisztráció. Ebben a tanévben már november közepén megkapták az iskolák a tájékoztató levelet a témahétről, és november közepétől már regisztrálhattak is a honlap regisztrációs felületén 

  • Milyen oktatási segédanyagok állnak a pedagógusok rendelkezésére?

Minden évben készülnek mintaóratervek és mintaprojektek a témahét kiemelt, illetve állandó témáinak tanórai, iskolai feldolgozásához. Ebben az évben a kiemelt témák: a levegő és élővilága, a körforgásos gazdaság, és a szabadidő. A visszatérő, állandó témák pedig a hulladék és a tudatos fogyasztás. Az óratervek minden témában három korcsoport számára készülnek. Ezek közül a programok közül a pedagógusok kiválaszthatják a helyi adottságokhoz igazodó óra- vagy projekttervet. Az felkínált programok egy az egyben megtarthatók, sőt feladatlapokat, prezentációkat, filmeket is találnak bennük a pedagógusok. De ötletet is adhatnak egy saját óraterv elkészítéséhez. Emellett egyéb szakmai anyagok is segítik a pedagógusok munkáját: a Nemzeti Köznevelési Portál kapcsolódó anyagiból, a partner szervezetek szakmai anyagaiból, aminációkból, videofilmekből, rendhagyó tanórák felvételeiből, olvasásra, feldolgozásra javasolt könyvekből, olvasmányokból is válogathatnak a tanárok.

  • Kik az önkénteseitek és milyen szerepet játszanak a programokban?

Az önkéntes programba történő bekapcsolódás a témahét egyik legizgalmasabb lehetősége. Az önkéntesek a fenntarthatóság iránt elkötelezett szakmai szervetek, vállalatok, cégek, intézmények szakemberei, akik vállalják, hogy a témahét ideje alatt előadásokat, foglalkozásokat tartanak a diákok számára. Az iskolák meghívhatnak önkénteseket egy-egy tanóra, előadás, foglalkozás megtartására az adott iskolába, de arra is lehetőség van, hogy a diákok látogassanak el egy önkéntesek által felajánlott helyszínre pl. hulladékfeldolgozóba vagy egy környezetvédelemmel foglalkozó intézménybe. Az önkéntesek kínálta lehetőségek azért is nagyon fontosak, mert új ismereteket, gyakorlati tapasztalatokat adnak, felkelthetik a tanulók érdeklődését a zöld foglalkozások választása iránt. Az önkéntes programban való részvételre szintén a honlapon jelentkezhetnek az iskolák, de itt regisztrálhatnak az önkéntes munkát vállaló szervetek, szakemberek is.

Matolcsy Miklős
  • Milyen pályázattal készültök a legaktívabb résztvevők számára?

A hagyományoknak megfelelően ebben az évben is a legaktívabb résztvevők a Legaktívabb iskola díjra pályázhatnak. Ennek feltétele, hogy a Témahétre regisztrált iskolák a pályázati felhívásnak megfelelően beszámoljanak a témahéthez kapcsolódó tevékenységükről. A díj odaítélésekor olyan szempontok számítanak, hogy az iskola tanárai és diákjai milyen arányban vettek részt a programokban, de fontos az is, hogy az iskola minél több, a Témahét kínálta lehetőségben vegyen részt, pl. tanórák, foglalkozások megtartása, versenyeken, pályázatokon való részvétel, hulladékgyűjtés, bekapcsolódás az önkéntes programba.

  • Mennyire szól ez a témahét csak természettudományos tárgyakat oktatók számára? Például én mint nyelvszakos és projektmunka- tanár hogy tudnék bekapcsolódni?

Bár általában azt gondoljuk, hogy a környezet védelmével való foglalkozás az iskolában a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusok feladata, a valóságban ez nem így van, és nem igaz ez a Témahét esetében sem. A környezeti nevelés elvárásai minden pedagógusra vonatkoznak, mint ahogy a környezeti problémák is mindenkit érintenek. Ha megnézzük a Témahét kiemelt témáit azok természeti, gazdasági és társadalmi kérdésekkel egyaránt foglalkoznak. A levegő és élővilága téma talán közelebb áll a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusokhoz, de egy szép pillangó a művészeti tárgyat tanító vagy a magyarszakos tanár számára is inspiráló téma lehet. A körforgásos gazdasággal akár matematika, akár történelemórán is foglalkozhatunk. A szabadidő eltöltéséről szakoktól függetlenül is tudunk beszélgetni a diákokkal. De ez igaz a fogyasztóvédelem vagy a hulladékprobléma esetében is. Ami fontos az a fenntarthatóság, a környezet védelme iránti elköteleződés.


A három témahétről szóló interjúk ezen a linken tekinthetőek meg. A minisorozat befejező részében mind a három témahetet egyben tekintjük át hamarosan.

Előző cikkKonferencia Móricz Zsigmondról
Következő cikkMind 3 témahét 1 helyen!