A gyorsan változó világban rengeteg az információ, amelyet sok esetben a tanulók, sőt a szüleik sem tudnak megfelelően szűrni, így az átalakuló munkaerőpiaci elvárásokról és a szakmákról sincsen árnyalt tudásuk. Ugyanakkor egyre többen ismerik fel, hogy a pályaorientáció egy jól és tudatosan megtervezhető folyamat, amely elvezethet a sikeres pályaválasztáshoz. Ehhez azonban szükséges, hogy a döntés előtt álló fiatal ismerje önmagát, reálisan lássa személyes tulajdonságait, kompetenciáit, és tisztában legyen azzal, hogy képességei birtokában milyen területen érdemes továbbtanulnia. A pályakép megrajzolásának kiváló eszköze lehet a POM, amelynek célja a diákok önismeretének bővítésén túl a szakmák világában való sikeres tájékozódás segítése.
Az OH projektjében a POM két változatát dolgozzák ki a pályaválasztásban érintett két kiemelt korosztálynak: a 13-14 éves tanulóknak és a 16 év feletti fiataloknak. Az eszköz több kérdés- és feladatsoron keresztül méri fel a diákok szándékait és képességeit, hogy a számukra legalkalmasabb szakmákat, foglalkozásokat ajánlja nekik. Először önismereti (az érdeklődést, kompetenciákat, személyes tulajdonságokat felmérő) kérdéssorok, aztán egy MTMI-feladatsor vár az érdeklődőkre (az MTMI mozaikszó: a matematika, a természettudományok, a műszaki területek és az informatika kezdőbetűiből áll össze). Minden kérdés- és feladatsor kitöltése után komplex értékelést, úgynevezett profilt kap magáról a felhasználó. A POM újszerűsége e komplex profil létrehozásában és a pályákról készített kompetenciatérképpel való összevetésében rejlik, így személyre szabott visszajelzést ad a kitöltőnek arról, hogy mely szakmák, foglalkozások, képzések állnak hozzá a legközelebb. Egy felhasználó többször is kitöltheti a teszteket, az eredmények pedig összevethetők, és követhetővé válik a személyes fejlődés. Az eszköz a különböző szakmákról és képzésekről is tájékoztat.
A projekt másik feladata, hogy továbbképzésekkel és módszertani segédanyaggal segítsen a pedagógusoknak iskolai pályaorientációs tevékenységük megvalósításában. A módszertani segédanyag nagy értéke, hogy segítséget, mintákat ad a pályaorientáció iskolai-intézményi tervezéséhez, és tematikus gyakorlatai mindkét korosztályban (13-14 évesek és 16 év felettiek) és iskolatípusban (általános és középiskola) azonnal alkalmazhatók. A továbbképzések célja az is, hogy bemutassák a POM működését és iskolai felhasználásának lehetőségeit, így az eszköz a jövőben az iskolák pályaorientációs tevékenységének fontos részévé válhat.
A pályaorientációs mérő- és támogatóeszköz az EFOP-3.2.13-17-2017-00002: Az alap- és középfokú iskolák pályaorientációs tevékenységét, kiemelten az MTMI-készségeket és -kompetenciákat támogató pályaorientációs szakmai módszertan átfogó megalapozása és fejlesztése című projektben, az Európai Unió vissza nem térítendő támogatásával valósul meg.