Küzdőjátéknak azokat a játékokat tekintjük, melyek során „az ellenfelek (párok vagy csapatok) puszta kézzel vagy valamilyen eszközzel, felszereléssel (pl. bot, kötél, öv) közvetlen vagy közvetett kontaktusban egymással érintkezve (folyamatos érintkezés, pillanatnyi érintés), test-test elleni küzdelemben az adott szabályok szerint a győzelem elérése érdekében viaskodnak.”
A szakértők szerint a következő területen különösen hasznosak:
- viselkedési minták, stílusok kialakítása az agresszivitás, bántalmazás és a konfliktusok elkerülése érdekében
- a félelem leküzdésében
- motoros képességek fejlesztése
- technikai és taktikai lehetőségek begyakorlásában
- küzdőjátékokat, küzdősportok alaptechnikáinak kulturált, sportszerű alkalmazásának kialakítása,
- a kudarcok elviselésének, feldolgozásának pszichikai lehetőségei
- sportszerűen felépített versenyzés és küzdelem kialakítása
Miért?
„A küzdőgyakorlatok alkalmazása során kreatívnak, találékonynak kell lennie az adott személynek, hiszen állandó döntési kényszerhelyzetben van tevékenysége során. Az anticipációnak és a tanult technikai repertoárnak függvényében kell kiválasztania a helyes megoldást, cselekvést.”
Következzék néhány játékötlet!
Érints, ha tudsz
Létszám: tetszőleges osztálylétszám, párokat alakítva.
A párok egymással szemben helyezkednek el küzdőállásban, vagy harántterpeszállásban. A játék célja, hogy a társ felsőtestének minél többszöri érintését végrehajtsuk a kézháttal, adott időn belül. A játékot az nyeri, aki többször tudta társát érinteni. Fontos, hogy a játék előre meghatározott területen belül történjen.
Változatok:
- a párok egymással szemben helyezkednek el támadóállásban, jobb kezükkel kézfogást alakítanak. A szabadon maradó kezükkel a testrészeket kell megérinteni. Minden egyes érintésért 1 pont jár, a játék végén a több pontot szerző játékos nyer. Aki elengedi a fogást, az 1 pontot levon az eddig szerzett pontjaiból.
- játszható úgy is, hogy a különböző testrészek érintésénél más-más pontértéket adunk. Pl. a fejtető megérintéséért 3 pont, a mellkas érintéséért 2 pont, stb.
Kakasviadal
Létszám: tetszőleges osztálylétszám, csoportokba alakítva.
A játékosok két egymástól jelentősebb távolságra található párhuzamos vonal mögött helyezkednek el. A két vonal között lesz a küzdőtér kijelölve egy kakassal. A kakas egy lábon állva figyeli a játékosokat. A játékosok adott jelre megindulnak egy lábon szökdelve, és a túloldali vonal mögé igyekeznek beérni. A kakas igyekszik az átjutást megakadályozni. Ha sikerül átérnie a játékosnak anélkül, hogy a kakas megérintené, akkor ügyes volt. Ha a kakas oly módon megérinti vagy összeütközik a társával, hogy kibillenti egyensúlyából és az egy lábon szökdelése megszakad, talajt érint a másik lába is, akkor az áthaladni szándékozó is kakassá válik. Így már ketten lesznek a kakasok, és így megy minden átjutási kísérletnél. A játék addig folytatódik, amíg egy játékos marad, aki a győztesnek járó címet kiérdemli.
Forrás: http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/indooroutdoor/index.html