Horváth Ádám digitális oktatási szakértő és Major Gábor, a Maker’s Red Box ügyvezető igazgatója, az EdTech Magyarország képviseletében a workshop első felében megtartott prezentációjában felvázolta a jelen munkaerőpiaci kihívásait.
Milyen trendek hatnak jelenleg a szakképzésre?
A munkaerőpiacon egyre inkább előtérbe kerülnek a digitális kompetenciák, a monoton és például sorozatgyártáson alapuló területeken a mesterséges intelligencia és a robotika hamarosan átveszi majd a főszerepet. Kijelenthető, hogy a különböző munkakörök kompetenciaelvárásai átalakulnak és a szakmai kompetenciák illeszkedéséhez szükséges lesz a képzések tartalmának frissítése. Minél fejlettebbek a digitális megoldások, annál kevésbé kellenek majd például programozási készségek a robotika és a mesterséges intelligencia térnyerésével, de a szabályok megalkotásához egyre elkezd nőni az alapkompetenciák mint például az értő olvasás jelentősége.
A készség-elvárások megváltoznak a robotika és a MI fejlődésével: a kreativitás és a technológiai írástudás iránti igény nő, míg a szenzoros és manuális készségeké csökken.
Szakképzés 4.0 irányai:
- Digitális kompetenciafejlesztés
- Tárgyalkotás, szerszámhasználat
- Komplex, interdiszciplináris projektek
Az előadás következő részében szó volt az új tanulási terek használatáról, mint például: a magyarországi STEAM oktatási terek
- Városi élményközpontok
- Székesfehérvár, Mohács
- 3 Digitális élményközpont
- 6 Digitális tudásközpont
- Szakképzés
- Digitális Közösségi Alkotóműhelyek
- Köznevelés
- HighTechSuli program – 34 tanterem
- Tankerületi pilot: Dunakeszi, Baja, Kóspallag, Fehérgyarmat
- KK fejlesztés 180 kistelepülésen
- Székesfehérvári Okos Iskola program
És mi a helyzet a robotika szerepével a szakképzésben?
Miben lehetünk jobbak a robotoknál? A robotok ismert problémákra létező megoldásokat kínálnak, ezáltal széles használati körben képesek komplex rutinfeladatokat végrehajtani, amíg az ember képes egy nem létező megoldást taláni egy új problémra is, komplex problémamegoldást és a kreativitását alkalmazva.
A robotika és a munkaerőpiac esetében elmondható, hogy a robotok száma gyorsabban nő, mint azoké, akik kezelni tudják őket. Miközben a robotok munkahelyeket szüntetnek meg számos új, magasabb képzettséget igénylő munkahelyet teremtenek. Az új munkakörök ezáltal új szakmákat és szakmai képzést igényelnek.
Milyen munkaerőpiaci ranglétrát alakíthat ki a robotok megjelenése? Erre adhat a magyarázatot a munkaerőpiaci robot-szendvics:
A workshop kezdetén elhangzott előadás egyértelmű üzenet volt, hogy a termelékenység növeléséhez minden ágazatban alkalmazni kell a robotikát és a MI-t. Ennek a folyamatnak az első lépése lehetne a KKK-k, PTT-k kiegészítése, valamint a robotika és MI tananyag beépítése a szakmai képzésekbe.
A műhelymunka további részében a meghívott résztvevők testközelből megismerkedhettek a FANUC robotok működésével és ízelítőt kaptak a 3D nyomtatás gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban is.
Köszönjük a gondolatébresztő workshopon való részvétel lehetőségét!
Az EDU&FUN központról további információt itt találunk: https://www.edufunbudapest.hu/