Kezdőlap jó példák

A Biblia mint kommunikációs tankönyv

„A Biblia mint kommunikációs tankönyv ” címmel jelent a Vince Kiadó gondozásában Borbás Gabriella Dóra munkája . Az ELTE BTK nyelvész, teológus végzettségű adjunktusa a könyvet bemutatva elmondta: a kommunikációs folyamatról, a közlésről és befogadásról szóló kötet alkalmas tanári segédkönyvként, beszélgetésvezetők vezérfonalaként. Konkrét kommunikációs szituációkat elemez, így példaanyagként használva kommunikációs, etikai, erkölcsi tematikájú órákon, osztályfőnöki órákon is ajánlható.

A könyv anyaga az ELTE BTK kommunikációs kurzusain állt össze, így a felsőoktatásban ajánlott irodalomként is hasznos lehet.

A kiadó honlapján beleolvashatunk a könyvbe, és elolvashatjuk a lektorok véleményét is.

A sikeres kommunikációval foglalkozó könyvek szinte mind azt tárgyalják: hogyan győzzünk meg valakit, aki nem akarja, hogy meggyőzzük; hogyan érjük el, hogy valaki azt tegye, amit mi akarunk. Ezen módszerek csak addig lehetnek hatékonyak, amíg a beszédpartner rá nem jön, hogy becsapták és befolyásolták. A jézusi párbeszédek vizsgálata meglepő eredménnyel jár: Ő szinte minden esetben e bevett gyakorlattal és a modern kommunikációs tankönyvek tanácsaival ellentétesen jár el! Jézus módszere alapvetően más: szerinte senkit ne győzzünk meg! Hatékonyabb ugyanis annak biztosítása, hogy mindenki csak azt fogadja el és tegye, amit el akar fogadni és amit tenni akar. A rábeszélés többnyire azért sem hatásos, mert amikor erőltetjük, hogy partnerünk úgy beszéljen, viselkedjen, cselekedjen, ahogy szeretnénk, akkor gyakran megtapasztalhatjuk: a másik csak úgy képes reagálni, hogy éppen az ellenkezőjét fogja tenni annak, mint amit elvárunk tőle. A bibliai párbeszédek megfigyelésekor láthatjuk, hogy Jézus nemcsak nem él a rábeszéléssel, hanem másféle beszédhelyzetekben is egészen eltérően cselekszik, mint mi.

Az 1. fejezet bepillantást enged abba, milyen sok kommunikációs területtel, problémával foglalkozik a Biblia, s a későbbi fejezetekben találkozhatunk a témák részletes, egyre mélyülő kifejtésével. A Bibliából megtudhatjuk, hogyan kommunikál velünk Isten, és azt is, miként kommunikálhatunk mi Istennel; erről szól a 2. és a 3. fejezet. A 4. fejezetben 33 bibliai párbeszéddel ismerkedünk meg, amelyek az emberek közötti kommunikációt szemléltetik. A párbeszédek egy része a szokásos gyakorlatunkat tükrözik, bemutatják, hogyan nem működik; azaz tipikus párbeszédek, tipikus hibákkal. Más párbeszédek azonban nem a szokványos kommunikációnkat tükrözik, hanem eredményes stratégiát figyelhetünk meg bennük. Az 5. fejezet az ember belső kommunikációjáról szól, azaz a gondolkodásról és az érzelmekről, a nyelvhasználat és a lelki egészség összefüggéséről.

 

 

Lektori vélemények oktatóktól

„A témaválasztás telitalálat. Mai világunkban az ember–ember közti kommunikáció nagymértékben torzult, mindinkább csupán egymás legyőzésének igénye motiválja, így puszta hatalmi harccá degradálódott. Egymás közti kommunikációnk középpontjában mindig a saját akaratunk másikra erőltetése áll. Ebben a közegben ez a könyv üdítő felfrissülést jelent az olvasónak, mert sikerül láttatnia, hogy másképpen is lehetséges egymással érintkeznünk, mint ahogyan azt rendszerint tesszük. Tankönyv ez, a szó legtágabb értelmében: nem csupán intézmények falain belül használható eredményesen, hanem azokon kívül is. A könyv úttörő munka. Nem tudok arról, hogy a minden keresztény felekezet számára alapvető tekintélyt jelentő Bibliát, amely ugyanakkor kultúrtörténetileg is megkerülhetetlen dokumentum, ebből a nézőpontból feldolgozták volna. Sokféle kommunikációelméleti munka létezik mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalomban, de a Biblia kommunikációs elméletét még nem dolgozták fel.”

Dr. Horváth Orsolya

 

 

„Praktikus és hasznos ajándék ez a könyv: meghívó egy szokatlan, ám igen gyümölcsöző szellemi utazásra, mely a hatékony kommunikátort nem »rábeszélőgépként«, jóval inkább a béke, a tolerancia követeként mutatja be, példát mutatva ezzel a konfliktuskezelés és az önismeret területén utat keresők számára egyaránt. Rávilágít arra, hogy a Biblia mint többezer éves kulturális és szakrális kincs olyan ismereteket hordoz a mai ember számára, amelyeket a kortárs drogprevenciós és lelkigondozói gyakorlati munka messzemenően igazol. A szerző témaválasztása nyilvánvalóan nem véletlen. Nyelvészetből szerzett doktori (PhD) fokozata, teológiai diplomája és másfél évtizedes lelkigondozói tapasztalata birtokában, 17 év oktatói munkájára építve készítette el kéziratát. Rendkívül gazdag példaanyagra alapozza állításait: könyve ennek megfelelően egy értően annotált bibliai szöveggyűjteményként is értelmezhető.”

Dr. Szabó Tamás Péter

 

 

„A Biblia szövegét az alkotó és a befogadó között létrejövő, az információk átadását, valamint a kapcsolatok fenntartását lehetővé tevő nyelvi tevékenységként értelmezi, és elsősorban a hatékony, illetve az eredményes kommunikáció szempontjából elemzi. Ez a megközelítés egy merőben új, eddig nem alkalmazott nézőpontból történő vizsgálatot eredményez.

A szerző a Biblia kommunikációs színtereinek, a diskurzusok céljainak és stratégiáinak, a megértés és az értelmezés megalkotásának bemutatását a szövegben található interakciók minősége szerint végzi el. Bő példaanyaggal reprezentálva részletesen elemzi az Istentől az ember felé, illetve az embertől az Isten felé zajló kommunikáció lehetőségeit, sajátosságait, majd az emberek között kialakított diskurzusokra koncentrál. Mindezek vizsgálata során kiválóan irányítja a figyelmet arra a kérdésre, milyen tényezők befolyásolják e kommunikációs események megértési és értelmezési folyamatát. Mindezzel együtt a szerző egy olyan komplex elméleti keretet hoz létre, melyben a nyelvi tevékenység folyamatát előtérbe állító pragmatika, illetve a teológia háttérfelvetései összhangba kerülnek, egymást kiegészítve és támogatva keresik a választ arra a kérdésre, miként mehet végbe az információk átadása, a kapcsolatok fenntartása.”

Dr. Csontos Nóra

Előző cikkRendhagyó angolóra- Skype-pal száll a szó Balatonbolgárról New Yorkba
Következő cikk„Találkozzon tudósokkal”- pályázat középiskolásoknak, előadás