Kezdőlap Digitális eszközök

Twitter a tanórán és azon túl

Ismeri ön a Twittert? Szerette volna már használni, de nem tudja, hogyan kezdje hozzá? Hogy fér össze az oktatás és a Twitter? Milyen alkalmazások segítik a diákokat, hogy látványosabb legyen ez a fajta szociális média?Íme néhány tipp és kipróbált alkalmazás:

Twitter és eTwinning a szakképzésben

Szakiskolában tanító angoltanárként 2014. november 27. és 29 közt volt szerencsém részt venni Rómában az eTwinning Éves Konferencián, ami a szakmai fejlődésre újabb nagyszerű lehetőséget adott. Az eTwinning egy olyan program, ami az iskolák nemzetközi együttműködését segíti elő és teret biztosít projektek indításához. 

 A képzés intenzív volt, ezt már korábban is tapasztaltam. Korábbi tapasztalataimat az  iTECprogramban illetve a 10 nap a kiterjesztett valóságban című online eTwinning-kurzuson szereztem. Az iTEC- innovatív technológiák egy motiváló osztályterem szolgálatában”, innovatív megoldások és tevékenységek kialakítása, tesztelése témáról szól, a másik képzés pedig egy online eTwinning kurzus: 10 nap a kiterjesztett valóságban , oktatók: Bart Verswijvel (@BartVerswijvel) és Arjana Blazic (@abfromz )

 A jelen cikk témáját adó kurzuson egy online közösségi eszközzel, a  Twitterrel ismerkedtünk meg, és kaptunk tippeket arra, hogyan is lehet az oktatásban használni. Azzal az érzéssel jöhettünk ki, hogy ezért megérte ennyit utazni és olyan eszközöket tanultunk, amit már másnap be tudunk vinni az osztályterembe.

A hazánkban egyáltalán nem elterjedt Twitter, de annyira felkeltette az érdeklődésemet, hogy elhatároztam, mindenképpen kipróbálom valahogy. Hasonló közösségi oldal, mint  a Facebook, csak itt rövidebb szövegeket „tweetelhetünk”, amit egy adott témához kapcsolódó kulcsszóval láthatunk el (A „hashmark- jel segítségével: #) vagy személynek címezhetjük (ilyenkor a kukac-jelet használjuk: @). Ha a keresőbe beírunk egy kulcsszót (pl. #etwion), csak az adott téma (a kulcsszó)  tweetjei jelennek meg, így könnyen tudunk válogatni a hírek között.

Amint lehetett, neki is kezdtem a Twitter kipróbálásának az osztályteremben. Diákjaim közül a fiatal felnőttekkel,  a 14-es mechatronikai technikusokkal igyekeztünk bevonni a Twittert a már folyamatban levő eTtwinning projektünkbe.

Regisztráció után minden diák elkészítette több-kevesebb sikerrel az első tweetjét, amit közös kulcsszóval láttunk el. Kipróbáltuk, milyen keresni, hogy jelennek meg a tweetek és hogyan lehet a legegyszerűbben zenét megosztani.

Az alkalmazások linkjeinek gyűjteménye, az alábbi linken érhető el, melyet Bart és Arjana állított össze:

 

Hasznos eszközök

Regisztráció: twitter.com

Tinysong: keressünk rá kedvenc dalunkra és tweeteljük

VisibleTweets: a tweetek látványos összegyűjtése kulcsszó alapján

Paper.li: egy adott személyre vagy kulcsszóra kereshetünk rá, majd a keresési eredményből újságot hozhatunk létre.

Tagboard: kik tweetelnek egy adott témában, milyen az adott téma trendje és milyen töltetűek a kiírások?

Tweetbeam: ki tweetel egy adott témában és mit?

 

Egyéb tippek:

twiflie: selfie, amit twitterre töltünk fel


Tweetwhileyouaredancing: tweeteljünk miközben táncolunk

Tell a story in twitter: kulcsszó használatával chaten írjunk meg egy történetet közösen, úgy, hogy mindenki más szerepet kap. Mit mondanátok a szereplők helyében?

 

Miért használjuk?

Azok a pedagógusok, akik szeretik informatikai eszközökkel színesíteni az óráikat, sosem fáradhatnak el. A technológia világával igyekszünk lépést tartani és feladatunk, hogy a diákoknak segítsünk abban, hogy változatos eszközöket ismertetünk meg velük.

Problémák, buktatók?

Minden csoda 3 napig tart, ezt is megunják? Lehetséges. Nem kell mindig ezt használni, ki kell próbálni, a csoport összetételétől is függ. Van, aki azonnal ráérez, hogy most valami új, valami izgalmas dolog részesévé válik és kedvet kap hozzá. Van, aki annyira nem tud elszakadni a Facebook-tól, hogy nem is akar mást megismerni. Mindenképpen érdemes megmutatni nekik, van más szociális média a Facebookon kívül.

A szerzőről:

Tóth Éva vagyok, angoltanár. Ötödik éve tanítok a Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskolában, szakiskolai és OKJ-s osztályokban.

Tóth Éva cikkei az IKT-eszközök és az MS programok használatáról a szakiskolai angol-tanításban  illetve a szakiskolai jó gyakorlatokról lapunk online felületén olvashatók, ha a keresőbe a nevét beírják. 

Előző cikkMódszertani kutatások- az MTA támogatásával
Következő cikkOsztálykarácsony- gimnáziumban