Kezdőlap Digitális eszközök

Tanító ? Erre jó a Facebook- csoport! Avagy tanítók és tananyagok a közösségi oldalon

Tudásmegosztó online hálózatot hoztak létre alsó tagozaton tanító pedagógusok a Facebook-segítségével.  Különböző tantárgyakat tanítók számára létrejött zárt csoportokra felfigyelt e sorok írója, a moderniskola.hu főszerkesztőjeként, és kérte, mutassák be az csoportokat a kollegáknak is. Az ötletekben, információkban gazdag, szakmai minőségben értékes Facebook-csoportok működéséről, az ahhoz való csatlakozás részleteiről és hogyan-járól is írnak ebben a cikkben, aminek végén megismerhetők természetesen ők is. A szerk.

Sok jó és rossz hír terjed  Facebook oldalakról.

medium_facebook.png

  Sokan nem tudják, hogyan és mi mindenre használható.

  Részben sok régi ismerőst találhatunk meg ilyen módon, de távoli helyeken dolgozó, élő barátainkkal is könnyen kapcsolatba kerülhetünk. Szerezhetünk új ismerősöket.

  Mi most egy másik oldalát szeretnénk bemutatni kedves kollégáinknak.

  A Facebook közösségi oldalon működhetnek csoportok. Általában valamilyen témát érintve indul el egy-egy új csoport. Nincs korlátozás, bárki létrehozhat ilyet. Ezt tettük mi is, érezve az igényt. Először csak kettőt, majd sorra nyitottuk az újakat. Jelenleg a teljes alsó tagozaton folyó nevelő – oktató munkát lefedik a csoportok, mert tantárgyakhoz kapcsoltuk, illetve a munkánk során felmerülő egyéb területek szerint hoztuk létre azokat. Szeretnénk ezekkel segíteni kollégáink minél színvonalasabb munkáját.

Miért jöttek létre a csoportok?

Célunk, hogy minél tovább megőrizzük szellemi termékeink minőségét, segítsük pedagógus kollégáink szakmai fejlődését, és lehetőséget teremtsünk a szakmai eszmecserére, az egymástól való kérdezésre, szakmai fórumra, a tanítás – oktató – nevelő munkánk – során felmerülő problémák megvitatására.

Szeretnénk lehetőséget adni arra, hogy ha a kollégáknak valamilyen témában nincs ötlete a megvalósításra, akkor innen meríthessenek. Szeretnénk felhívni a figyelmet a változásokra – egy-egy új törvény, rendelet megjelenésekor – mely szakmánkat érinti. Fontosnak tartjuk, hogy a pedagógusok hangulatát javítsuk, ez a mentális hozzáállásban sokat jelent, és segít a kiégés ellen

Minden csoport külön linken érhető el, a linkre kattintás után lehet jelentkezni, vagy a bal felső sarokban lévő kereső mezőbe “Emberek, helyek vagy dolgok keresése” kell a keresett csoport nevét beleírni. Az adminok, akik a csoportokat létrehozó, koordináló pedagógus kollégák, kizárólag pedagógusokat vesznek fel a csoportokba.

Miután felvettük a pedagógust tagjaink közé, a Facebook felületén, bal oldalon láthatóvá válik, hogy mely csoportokban vált taggá. A névre kattintva jut az általa választott közösség oldalára.

1.kép, balra: A bal oldalon válik láthatóvá a csoport neve

2.kép, jobbra: a keresőmező itt van

A hírfolyamban, időrendben (mindig a legfrissebb legfelül) jelennek meg a megosztott tartalmak. Ezeket éppúgy lehet lájkolni, és lehet kapcsolódó hozzászólásokat írni, mint a saját oldalunkon.

A borítókép alatt további lehetőségek közül lehet választani:

A “Fájl” feliratra kattintva új dolgot tölthetünk fel, ez lehet doc, PDF vagy egyéb típusú fájl, pl. feladatlapok, gyakorlatsorok megosztására. A fotóinkat is feltölthetjük, ehhez a “Fényképek” fülre kell kattintani, és a fotó(ka)t itt tudjuk megosztani a többiekkel, akár albumokba rendezve; pl, a rajz – technika csoportban a szép gyermekalkotásokat, sablonokat. A “Tagok” fül alatt láthatók a csoport tagjai. Az “Események” fül alatt bármilyen pedagógiai program meghirdethető. A tagok meghívhatók erre. 

3.kép, jobbra: milyen lehetőségek vannak a csoportban? 

A „Beszélgetés”:

Ez maga a hírfolyam. Itt jelenik meg az összes feltöltés, alatta hozzászólás és lájkolás lehetséges. A hozzászólásokban fontos eszmecserék folynak tankönyvekről, technikai lehetőségekről, módszertani ötletekről. Ezzel is bővítjük a tanításhoz szükséges kompetenciáinkat. Bárki feltehet kérdéseket pedagógiai témában, sok hasznosítható ötletet kap másoktól. Pozitív megerősítést kaphatunk, ha egy kérdésben elbizonytalanodunk, vagy új lendületet egy jó ötlet kapcsán.

Tartalmak a Facebook-csoportokban

A pedagógusoknak sokféle tanítási ötletet ajánlanak. Rengetegféle módszer működik. Mi azt gondoljuk, hogy a legeslegfontosabb, hogy mindenki a saját egyéniségének megfelelőeket adaptálja. Akkor tud hiteles személyiség maradni. Nem taníthat mindenki egyformán, és unalmas is lenne, ha így lenne. Éppen ezért fontos a folyamatos önképzés a pedagóguspályán. Egy-egy új ötlet, módszer megismerése mindig új lendületet tud számunkra adni. Öröm számunkra, hogy a szakma tekintélyes képviselőiből többen már tagjaink között vannak.   

Remélhetőleg, egyre több olyan segédanyag kerül fel, amik a mindennapos tanítást segítik, és amik szakmai tudásunkat felfrissítik, bővíthetik pl:  tanmenet, óravázlat, prezentáció/ppt, információ, ajánlott weboldal, program.

Megosztjuk egymással a  tanítást segítő eszközeinket pl. jó alkalmazásokat, jó gyakorlatokat, más pedagógiai témájú oldalakat, módszertani ötleteinket. Már eddig is hihetetlen mennyiségű tudást osztottak meg a kollégák!

Értékek egy tanár számára a Facebook-csoportokban

Pezseg az élet, beszélgetések folynak, eszmecserék pedagógiai kérdésekről. Teljesen gyakorlatorientált, élő kapcsolatot jelent határon belüli, sőt határon kívüli tanítók között. Ha valakit egy téma jobban érdekel, privát beszélgetésben folytatja az eszmecserét, így kapcsolati tőke épül, hálózat alakul.

Szabályok, melyek megvédik a feltöltőt és a tartalmat is

Törekszünk arra, hogy a kollégák szellemi termékei ne kerüljenek illetéktelen kezekbe. Zártak a csoportok, a pedagógusok és a gyerekek személyiségi jogaira is ügyelnünk kell. Mindeközben osztunk meg  olyan cikkeket, melyek fontosak lehetnek a szülők számára is pl. gyereknevelés, olvasás gyakorlása, …, ezeket bátran visszük tovább, hogy a szülők szemléletét is formálni tudjuk. Arra kértük, a tagokat, hogy ha csak tehetik, írják oda a megosztott tartalmakhoz, hogy honnan származik! A forrásmegjelölés nagyon fontos, hiszen ha valamelyik kolléga szeretné felhasználni (pl. a minősítési folyamatban – szaktanácsadás, portfólió, tanfelügyelet – vagy bemutató elkészítésekor), akkor a plágium gyanúját el kell kerülni. Azért osztjuk meg egymással az anyagainkat, hogy a kollégák a tanításban szabadon felhasználhassák, csupán annyit kell tenniük, hogy odaírják, honnan, kitől, melyik oldalról származik. Feltöltéskor illetve lementés esetén is legjobb, ha a felhasználni kívánt anyag nevében benne van, vagy odaírjuk.

A hivatkozás jogi, etikai kérdés és fontos! Kértük a kollégákat, hogy írják oda – ha megosztanak velünk valamit -, ha ismerik a forrást, de ha nem, akkor azt is jelezzék.

Mivel mindenki ingyenesen tevékenykedik, ezért az oldal érdekében elvárjuk az egymás iránti tiszteletet. Nem lehet kérdőíveket feltenni és reklámozni az oldalon. Ez eltéríthetne céljainktól.

Használati javaslat

  A megosztott tartalmakat a kollégák lementhetik a saját gépükre, esetleg egy másik tárhelyre. Fontos, és a kezdeteknél problémát okozott, hogy néhányan a Facebookon a saját oldaluk hírfolyamára mentették el a számukra hasznos dolgokat. Tisztáznunk kellett, hogy az ott nem biztonságos, hiszen a saját oldalon megosztott dolgok láthatósága sokaknál “Nyilvános” (kis földgömb jel) – mindenki láthatja, vagy az “Ismerősök” (emberek jel) – ismerőseink, tehát még mindig sokan láthatják, illetéktelenül. Zárttá tettük a csoportokat, és felhívtuk a kollégák figyelmét erre a problémára, így a megosztott tartalmak nem kerülhetnek illetéktelen kezekbe.

Kétféle lehetőség van a mentésre, egyik a “Letöltés” gomb használata, ekkor a saját gépünkre menthetjük az anyagot.

4.kép, jobbra : a letöltés lehetősége is  megvan

Érdemes azonnal témák szerinti mappákba rendezni letöltés után a saját gépünkön.

A másik a “Megosztás” gomb, de kizárólag akkor oszthatjuk meg a csoport tagjainak gyűjtését, ha az nyilvános oldalról származik. A kollégák névvel feltöltött fotói, dokumentumai nem oszthatóak meg. Megosztáskor választhatunk, hogy hol jelenjen meg az adott cikk, vagy egyébként is nyilvános anyag.

Keresési lehetőség

A borítókép alatt jobb oldalon lévő kis ablakba “Keresés ebben a csoportban” be lehet írni a keresett téma kulcsszavát, pl. sablon, és a nagyítóra vagy az Enter gombra kattintva, kiválogatva láthatóak a témában feltöltött anyagok, hozzászólások.

Másik lehetőség a “Fájlok” közti keresés: szintén a borítókép alatt jobb oldalon látható a “Fájlok” felirat. Erre kattintva a feltöltött fájlok listáját írja ki a gép.

Harmadik mód: a “Fényképek” fülre kattintva az összes fotó látható, egyrészt albumokba rendezve, pl. a rajzos csoportunkban TÉL, TAVASZ…, másrészt ömlesztve.

5.kép, balra:  a „kereső-mező”

 

További tervek

Szeretnénk olyan további ötleteinket megvalósítani, mint a workshop-ok, blog vezetése, internetes konferenciák szervezése, és még ki tudja, mit hoz a jövő. A pedagógusok igényeit is szem előtt kell tartani. Pl. a workshopok-ban vidéken is sok lehetőség van. Nem kell mindig mindennek a fővároshoz kapcsolódnia. Szakmai Műhelyek jöhetnek így létre. Reméljük még sok taggal bővülünk, és sok olyan hasznos tartalommal, amiért megéri itt tagnak lenni. Együtt többek vagyunk!

Melléklet:

A csoportok elérhetőségei

Matematikatanítás alsó tagozaton.

medium_matek.png

Ebben a csoportban elsősorban a matematika tantárgyhoz kapcsolódó tartalmakat osztjuk meg egy-egy tanítási feladathoz, témakörhöz kapcsolódóan, de a versenyekre készülők és a felzárkóztatásra szorulók feladataival is foglalkozunk. Rengeteg interneten elérhető feladat és játék linkje került már fel a hírfolyamba. Nagy erénye, hogy hetente kigyűjtjük az új ajánlott oldalakat és abc szerint rendezve, vagy osztályonként válogatni lehet a már megjelölt internetes ajánlások közül. Feladatlapok, fotók egy-egy tanítási ötlethez, melyet kollégánk továbbgondolva adaptálhat. Megtalálhatunk itt dalokat, melyek a számolás tanulásához segítenek, vagy versikét a számíráshoz. Vannak olyan szakmai gyűjtemények, melyek segítik a matematikai tehetségek gondozását. Módszertani eszközök sokasága is fellelhető pl. a számegyenesek különböző fajtáit is megtalálhatjuk.

Magyartanítás alsó tagozaton

medium_magyar.pngA magyar nyelv és irodalom az írás, olvasás, fogalmazás nyelvtan tanítását egyaránt felöleli. Mindezek előkészítése, megtanítása és gyakoroltatása  feladatunk. Az íráshoz szükséges finommozgás kialakítása, az olvasáshoz szükséges analizáló-szintetizáló képesség nélkülözhetetlen. A szövegértés és a helyesírás begyakorlottsága a későbbi tanuláshoz is fontos. Gyakorlatok, játékok, feladatok kerültek feltöltésre  ezeken a területeken is. Ebben a csoportban is heti rendszerességgel gyűjtjük témamegjelöléssel a már korábban ajánlott oldalak elérhetőségét osztályszintre is lebontva.

Környezetismeret tanítás alsó tagozaton

medium_kori.png

A csoport létrejötte a környezetismeret tantárgy alsó tagozaton történő tanítását hivatott segíteni. Érdekes kísérleteket bemutató oldalak, a környezetünkről és a természetvédelmről szóló írások, cikkek, tanítási ötletek sorakoznak itt. A növény- és állatvilággal, az élettelen környezet változásaival éppúgy foglalkozunk, mint az emberi test, a higiénia és a mentálhigiénia kérdéskörével.

 

 

Testnevelés tanítás alsó tagozaton

medium_testneveles.png

A csoport azzal a céllal jött létre, hogy azok, akik korábban, vagy jelenleg testnevelés tanításával foglalkoztak, vagy foglalkoznak, egymásnak tanácsokat tudjanak adni, jó ötleteiket megosszák, és közkinccsé tegyék. Találhatunk itt tanmeneteket, játékgyűjteményeket, a különböző testnevelési mozgásanyaghoz kapcsolódó szakmai nyelvezetet felfrissítő didaktikai olvasnivalókat. A szakmai nyelvezet és rajzolás, a felmerülő problémák, mely szerint a tanteremben is kell testnevelés órát tartani, és ezt hogyan tudjuk megoldani, ez mind-mind előforduló téma.

 

Ének-zenetanítás alsó tagozaton

medium_enek.png

A csoport azzal a céllal jött létre, hogy azok, akik korábban, vagy jelenleg ének – zene tanításával foglalkoztak, vagy foglalkoznak. egymásnak tanácsokat tudjanak adni, jó ötleteiket megosszák, és közkinccsé tegyék. Van olyan kolléga, aki remek ppt-ket készített, van, aki a tanítási ötleteit osztotta meg. Megtalálhatók a linkajánlások olyan oldalakról, ahonnan gazdag zenei anyagot hallgathatunk diákjainkkal.

 

 

IKT-s eszközök alkalmazása alsó tagozaton

medium_ikt.png

A csoportba várjuk mindazokat, akik igyekeznek lépést tartani a rohanó világ fejlődésével és már alkalmazzák vagy alkalmazni szeretnék az infokommunikációs eszközöket az alsó tagozatos gyerekek oktatásában. Egy olyan táblázat segíti a tagokat, amiben csoportosítva találhatók általános ismereteket nyújtó írások, blogok az eszközökről, alkalmazásokról, valamint a tanítás során jól felhasználható játékok, feladat- és játékkészítő programok sora, virtuális osztályok létrehozását segítő oldalak, és azok linkjei. Ebben a csoportban az IKT-val még csak ismerkedők éppúgy jelen vannak, mint az alsó tagozaton informatikát oktató kollégák.

Nevelés–oktatás alsó tagozaton

medium_neveles_oktatas.png

A csoport témája nevelés – oktatás a kisiskolás korban, ebbe beleértve a közösségépítést is. Műsortervek, ünnepek, előadások, nem konkrétan tantárgyhoz kapcsolódó problémafelvetések tárhelye. Pedagógiai témájú cikkeket osztunk meg, és a minket érintő törvényi változásokat, változtatásokat is itt követjük nyomon.

 

 

 

Rajz-Technikatanítás alsó tagozaton

medium_rajz_technika.png

A csoport létrejötte a rajz – technika (vizuális kultúra – életvitel technika/gyakorlati ismeret) tantárgy alsó tagozaton történő tanítását hivatott segíteni. Új technikákkal ismerkedhetünk meg, különböző témakörök feldolgozásához kaphatunk segítséget. Igyekszünk összegyűjteni az újdonságokkal foglalkozó kreatív oldalakat, melyekről  már sok anyag került fel, melyet szívesen használnak a kollégák. Rengeteg tanító megosztotta már diákjai munkáját is velünk. Ezekből mindig tanulhatunk, épülhetünk.

Erkölcstantanítás alsó tagozaton

medium_erkolcstan_0.png

A csoport létrejötte az erkölcstan tantárgy alsó tagozaton történő tanítását hivatott segíteni. Szó van a családról, az ünnepeinkről, hagyományainkról, szűkebb és tágabb környezetünk értékeiről. A gyermekek ön- és társismeretét segítő játékok, és a beszélgetések indításához jól alkalmazható képsorozatok adhatnak ötleteket.

 

 

Angoltanítás alsó tagozaton

medium_angol_0.png

A csoport azzal a céllal jött létre, hogy azok, akik korábban, vagy jelenleg angol nyelv tanításával foglalkoztak vagy foglalkoznak, egymásnak tanácsokat tudjanak adni, jó ötleteiket megosszák, és közkinccsé tegyék. Sok linkajánlat segíti az angol nyelvet tanító pedagógusokat.

 

Délutáni tevékenységek alsó tagozaton

 

Szabadidős tevékenységekkel és a tanulási technikák begyakorlásával foglalkozó csoport. Nem csupán a délutáni időszak, hanem a teljes szabadidő, önálló tanulás is ide tartozik. Itt található meg a tanulást megszakító pihentető mozgásos énekek, versek gazdag arzenálja. A tanulási idővel kapcsolatos tapasztalatok kerülnek megosztásra, összevont csoportokkal kapcsolatos témákat vitatunk meg. Programjavaslatokat is tesznek a kollégák.

A cikket írták és a csoportokat gondozzák a következő pedagógusok: 

Bemutatkozunk:

Csörgő Ottilia Zita tanító vagyok, matematika és báb szakkollégiummal, intézményvezetői pedagógusi szakvizsgával, NILD tanulási technikák terapeuta, FST tréner, a Budapest XVIII. Kerületi Eötvös Loránd Általános Iskolában dolgozom. Minden évfolyamon, az alsó tagozat minden területén dolgoztam. 25 éve kezdtem tanítani. A permanens önképzés híve vagyok.

Mottóm: “Jól csak a szívével lát az ember!„(Exupery) és „Okozz örömet, had legyen boldogabb, a másik, kinek lényéből az öröm rád visszasugárzik!”(Tóth) Elérhetőségem: ottiliacsorgo@gmail.com, also.tagozaton  kukac gmail.com  

 

 

 

Fürész-Mayernik Melinda vagyok, matematika-angol szakos tanító, Móron a Radnóti Miklós Általános Iskolában dolgozom,  jelenleg a 21 hónapos kislányommal vagyok itthon. A kisgyermekkori angol nyelvi nevelést szívügyemnek tekintem, honlapomon a játékos angol nyelvi fejlesztéshez adok tanácsokat, ötleteket, letölthető segédanyagokat, mind szülőknek, mind pedagógusoknak.

Elérhetőségem: www.angolkalauz.hu; info kukac angolkalauz.hu

 

Vastagné Szűcs Gabriella tanító vagyok, gyógypedagógia – báb szakkollégiumi képesítéssel. Hajdúsámsonban a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában tanítok 25 éve. Az alsó tagozat minden évfolyamán és területén dolgoztam. Közel 15 éve vagyok munkaközösségvezető, így szakmai tudásommal nem csak a kollégáknak, de az iskola- vezetésének is tudok segíteni. Nagyon sok pályázatban, pályázat írásban veszek részt. Jelenleg harmadikosokat fogok tanítani, tantárgy csoportos megosztásban.

Mottóm: „Mindenkit meg lehet tanítani írni, olvasni, számolni, csak szeretet, türelem és kitartás kell hozzá.”

Elérhetőségem: szucsig kukac gmail.com

 

Mataisz Zsuzsanna tanító, drámapedagógus 

A Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában tanítok 28 éve, osztálytanítóként. Negyedikeseim vannak az idén. Fontosnak tartom a folyamatos megújulást, újabb módszerek megismerését, a kommunikációt más kollégákkal.

Mottóm:

“Én azt hiszem, annál nincs nagyobb öröm, mint valakit megtanítani valamire, amit nem tud.” (Móricz Zsigmond)    

 

medium_lenard.jpgLénárd Lászlóné (Kati) vagyok, az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Rákóczitelepi Tagintézményben tanítok immár 28 éve. Az alsó tagozat minden évfolyamán és minden területén dolgoztam. Ősztől másodikosokat fogok tanítani tantárgycsoportos (magyar, környezetismeret, erkölcstan, rajz, technika, informatika) formában, illetve részt veszek osztályom egész napos benntartózkodásának délutáni tevékenységeiben. Nevelő-oktató munkám egyik legfontosabb területének a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását, esélyegyenlőségének növelését tartom.

Mottóm: Hiszem, hogy mindenki jó valamiben.

 

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan születik meg egy tudásmegosztó közösségi hálózat?

 

Előző cikkIndul a tanév: a KLIK-tartozás-rendezés és a pedagógusminősítés számai is napirenden
Következő cikkCzunyiné: Nyitott és szakmai beszélgetésre van szükség