Kezdőlap jó példák

Hogyan tanít egy pedagógus hátrányos helyzetben?

Egy instruktor tapasztalatai

 

 Fiatal, de az oktatás terén nagyon tapasztalt pedagógus-szerzőnk egy érdekes területről, a hátrányos helyzetű, sokszor gyermeki szintű intelligenciával rendelkező felnőttek oktatásáról ír. Tanulságos bármely pedagógus vagy iskolavezető számára ez az írás, osztályfőnökök érdeklődésébe is ajánlom. A cikkben  megismerhető egy kurzus néhány eleme,  ahol a résztvevők életkora és speciális helyzete miatt számos pedagógiai módszert, tanulásszervezési eljárást be kellett vetnie az eredményekhez.

 

“- Tanítottam és oktattam a közoktatásban, a felsőoktatásban és a felnőttképzésben is. Gyakorló pedagógusként számos tapasztalatot szereztem, különböző módszereket próbáltam ki. Jelenleg a felnőttoktatásban dolgozom, ahol társadalmi felzárkóztató képzéseken látok el instruktori feladatokat.

 

Megfelelő kapcsolat kialakítása és motiváció

Mint minden csoport indulásakor az első feladat az egymással való ismerkedés, a kapcsolatok elmélyítése, a közös célok megfogalmazása és a csoportszabályok kialakítása. Tapasztalataim azt mutatják, ahogy a közoktatásban, úgy a felnőttképzésben is a pedagógus munka sikerességét és a tanulók teljesítményét a tanárok és diákok közti kapcsolat (csoportlégkör) minősége befolyásolja a legnagyobb mértékben. Csak akkor válik pozitív élményforrássá a tanár, ha nem frusztrálja vagy gátolja szükségletrendszerüket. Ez az empátiás megértés viszont elsősorban a tanár személyiségétől függ. A jó kapcsolat kialakítása kiemelendő, hiszen az őszinte érdeklődés, a bizalom, a kölcsönös és egyenrangú tisztelet nélkül nem lesz hatékony a tanítási-tanulási folyamat. Ez minden sikeres tevékenységnek az alapja. Ezt követi a pedagógus részéről a legfontosabb teendő: a motiváció és annak folyamatos fenntartása.

 

Jelenlegi munkám során találkozom olyan emberekkel, családokkal, akik súlyosan hátrányos helyzetűek, mélyszegénységben élnek és kilátástalannak látják a helyzetüket (például nem csak az anyagi okok miatt, hanem a családtagok alkohol-, és a drogproblémái). Ezeknek az embereknek az is nagy segítséget jelent, ha valaki meghallgatja a problémáikat. Folyamatosan próbálom figyelembe venni aktuális állapotukat is: röviden megbeszéljük, hogy mi a problémájuk, közösen megoldást keresünk rá. Úgy vélem, ha át tudják élni, érzik, hogy törődöm, foglalkozom velük, hogy figyelek rájuk és hozzám bármikor fordulhatnak problémáikkal, mert megértem őket, azt akarom elérni, hogy mindenképpen megszerezzék a szükséges tudást – amihez természetesen nekik is erőfeszítéseket kell tenniük – igyekezetüket dicsérettel ismerem el, munkájukat reálisan próbálom értékelni, akkor még a gyengébben teljesítők is rávehetők arra, hogy a tanórákon aktívan részt vegyenek, és otthon elkészítsék a házi feladatot vagy önállóan gyakoroljanak. Mindezekkel tudtam tekintélyt szerezni tanítványaim előtt. A tananyag során fontosnak tartom a mindennapi életben hasznosítható ismeretek gyakorlását, hiszen például egy jól megírt, esztétikus önéletrajz is nagy segítséget jelenthet.

Konfliktusok, kilátástalanság, kommunikáció

Számtalan konfliktust előidéző tényező van, amely megzavarhatja a tanulást. Bármilyen típusú képzésen is történik az oktatás, biztosan szerepel a tananyagban olyan is, melyet a tanulók már tudnak, evidens számukra. Tapasztalataim szerint itt alakulnak ki elsősorban konfliktusok, hiszen úgy érzik, mások előítéletesek, lenézik őket és úgy gondolják, hogy nem rendelkeznek megfelelő értelmi képességekkel, hogy ezt is leírták a tananyagban. Ennek a sértődékenységnek, túlérzékenységnek szerintem az az oka, hogy teljesen kilátástalannak tartják a helyzetüket, és nem látják a kiutat, illetve a pozitív gondolkodás teljes hiánya is megjelenik. Ezeknél a konfliktusoknál megjelenik az agresszívitás is és vad vitatkozás kerekedik belőle. A legfontosabb a konfliktusok megelőzése, így elsőként az erőszakmentes kommunikáció elsajátíttatása (a higgadtság, megfelelő hangerő és egymás meghallgatása)  a cél.

 

Tanulás és tanulásszervezés

Tanulásszervezés szempontjából a különböző online pedagógusközösségekben és pedagóguskonferenciákon gyakran hallhatjuk azt az elvárást, hogy a pedagógusok tudatosan használják a legmodernebb, legtrendibb online és offline tananyagokat, alkalmazásokat és taneszközöket. Manapság már kihívásnak hihetnénk azt a tanítási-tanulási folyamatot, ahol csak offline taneszközök állnak a pedagógus rendelkezésére. Az általam tanított csoportokban (N=20 fő, 18-60 év közötti, általános iskolai végzettséggel rendelkezők) offline taneszközökkel dolgozunk, mivel az elsődleges cél az alapkompetenciák elsajátítása. (Nagyon elenyésző azok száma, akik rendelkeznek okostelefonnal és internethozzáféréssel. Számukra online tanulóközösséget hoztam létre, hogy bármikor el tudjanak érni, ha szükséges.)

 

Aktivizáló felnőttoktatás: csoportmunka, lapbook, olló- ragasztó

 

Aktivizáló felnőttoktatási módszereket alkalmazok, hogy minél hatékonyabban meg tudják szerezni és el tudják sajátítani a tananyagot. A tanfolyam során végzett tevékenységeiket, a feladatmegoldásokat, és a különböző produktumaikat elhelyezték a tanulói portfóliójukban: lapbook formájában, így látszik a sok-sok belefektetett munka. Tapasztalataim szerint a csoportmunka tetszik számukra a legjobban, mivel mindenki elmondhatja véleményét és abban tevékenykedhet, amiben ő a legjobb a csoportban, így általában csoportokban szoktunk dolgozni. Nagyon fontos, hogy minden feladat után reflektáljunk egyénenként, a csoport és az instruktor munkájára is. Az alsó tagozatban használatos digitális taneszközök használata is megfelelő segítséget nyújtana az alapkompetenciák elsajátítatásához (pl.: olvasás, helyesírás, matematikai alapműveletek).

 

A különböző Web 2.0-s alkalmazásokkal létrejövő produktumokat offline készítik el tanítványaim. Mindehhez szükség van csomagólópapírra, íróeszközökre, ollóra és ragasztóra. Többségében az offline gondolattérkép- és az idővonal készítése szokott a legjobban tetszeni. Például a lakhelyük látnivalóinak, nevezetességeinek, intézményeinek, stb. összegyűjtése gondolattérkép segítségével.

 

Felnőttek: hogyan segít és miben gátol a tapasztalat?

 

A gyerekekhez képest a felnőttek már rendelkeznek élet- és munkatapasztalattal, így ezeket a tapasztalatokat hasonlítják össze a tananyagokkal. Ha megegyeznek, segítik a tananyag elsajátítását és a meglévő tudás építését, de épp ellenkezőleg, gátolhatják is a tudásszerzést. Például tapasztalják, hogy a különböző médiumokban megjelenő reklámok számtalan élelmiszert ajánlanak, melyek nem feltétlenül egészségesek. Az egyik cél az egészséges élettér – az egészséges életmód és táplálkozás témája, ezen belül annak felismerése, hogy meg tudják különbözteti az egészséges és egészségtelen élelmiszereket. Csoportmunkában dolgoztak, mely elosztása aszerint történt, hogy saját bevallásuk szerint egészségesen vagy egészségtelenül élnek. A projekthez szükség volt ollóra, ragasztóra, íróeszközökre, csomagolópapírokra. A legegyszerűbb és legolcsóbb módot választottam a téma bemutatására, ezért a kérésem az volt, hogy mindenki hozzon otthonról különböző ingyenes reklámújságokat, szórólapokat, melyekre már nincs szükségük. Az elkészült plakátokat gyurmaragasztóval rögzítettük a táblára és mindkét csoport kiselőadást tartott. A feladat befejezéseként itt is a megszokott reflektálás történt. Elsőként a létrehozott produktumokról reflektáltak. Ha a feladat megoldása során a kompetenciákat nézzük, akkor kiemelendő az anyanyelvi kommunikáció. A csoportmunka során minden alkalommal hatékony volt a feladatmegoldás, mivel a tanulók megfelelően tudtak kommunikálni és együttműködni egymással. Meghallgatták egymás ötleteit, véleményét és közös döntésre sikerült jutniuk. Problémák nem szoktak felmerülni ezen projekt kapcsán. Végül, a feladat lezárásaként reflektáltak saját munkájukra, illetve a társak és az instruktori munkám értékelésére is sor került. Tapasztalataikra hagyatkoztak és sikerélményben volt részük, hiszen az élettapasztalatuk megegyezett a tananyaggal.

 

 

 

Sok türelemmel, megértéssel, elfogadással, bíztatással mindenkiből ki lehet hozni a legjobbat és azt, hogy rendelkezzenek az alapkompetenciákkal. Viszont továbbra is keresnem kell még újabb módszereket és lehetőségeket, melyekkel mindenki számára tudom biztosítani a sikerélményt és így a fejlődését. Ennek következtében nem érzik kényszernek a tanulást, és teljesíteni tudják a követelményeket. Ez pedig nemcsak számukra, hanem számomra is sikerélményt, örömet jelent.

 

Tóth Renáta

műszaki szakoktató, informatikatanár, felsőoktatási szakértő

ygeneracios@gmail.com

Előző cikkFontosak vagyunk (tényleg)
Következő cikkOrszágos Szaktanácsadói Konferenciát rendeztek Tihanyban