Kezdőlap jó példák

Szakiskolában is motivál – Tóth Éva esete az IKT-val

A legtöbb szakiskolában tanárként lelkesíteni, odafigyelésre, együttműködésre rávenni a diákokat külön művészet.. Tóth Éva innovatív pedagógus ebben kiemelkedik, IKT eszközökkel, pedagógiai módszereivel és személyiségével "varázsolja" el a kamaszokat. Hogyan? Ötletes és gyakorlatias és hasznos alkalmazásokat és attitűdöt lehet ebből a cikkből tanulni.---

Celebtanár – mostanában kezd terjedni ez a kifejezés, amit Fegyverneki Gergő, debreceni médiatanár használt talán először.  A meghatározás még képlékeny, de kétségtelen, hogy Tóth Éva,Ceglédi Szakképzési Centrum Nagykátai Ipari Szakközépiskola és Szakiskola angoltanára is nagyon népszerű leginkább tinédzser korú tanítványai körében, tanítás mellett sokat „szerepel”, kiállításokon ad elő, bemutatókat tart oktatási módszereiről, megoldásairól látványos Pinterest oldalt vezet egyedülálló szakiskolai ikt-használati megoldásairól. Online is gazdag életútja van: számos  cikket írt és fordított a moderniskola.hu-nak is, (köztük több kiemelkedően olvasott lett- a szerk.!)  Pinterest tábláit sokan nézegetik, de iskolai időn kívül is  oktat, felnőtteket is, diákjaival közösen szerepelt több innovatív pedagógiáról is szóló kiállításon.

Egy olyan iskolában tanít, ahol a közismereti tárgyak egyre kevesebb órában szerepelnek a tanrendben, az Ön tárgya (az eladó szakma kivételével)– angol nyelv- nem vizsgaköteles. Mégis nagyon jó eredményeket ér el, és talán a legfontosabb, hogy gondolkodni, tanulni is megtanítja diákjait. Elhivatott pedagógusnak látom, mit jelent ez Önnek és mit gondol a „celebtanárság” kifejezésről?

T.É.:- Első hallásra a celeb szó nem valami pozitív, hiszen a celebek nem feltétlenül érdemi munkával vívják ki ezt a címet, de sejtem mit takar:))! Nem azért csinálom amit teszek, hogy magamat népszerűsítsem, hanem hogy megmutassam, hogy szakiskolás diákok is képesek érdemi munkára, maradandót alkotni. Jelentheti a celebtanár azt is, hogy a pedagógust a diákok kedvelik, és ez nagyon fontos, mert akkor hajlandóak tanulni is.

  • A szakiskolások körében nem túl mélyek az internet-használati ismeretek, a tanulási módszerekkel sincsenek sokszor tisztában. Ön ezekre frappáns választ ad, az IKT eszközöket használva:

T.É.:- Valóban olyan hiányosságaik vannak sokszor, ami teljesen ellentmond annak, hogy ők digitális bennszülöttek lennének. Sajnos a szociális és kulturális hátrányok digitális hátránnyá is alakulnak, ami egyre nagyobb különbségeket teremt. A legfontosabb, hogy olyan készségeiket fejlesszük, melyeket a munkaerőpiacra kilépve tudjanak használni pl. hogyan kell emailt küldeni, csatolni egy dokumentumot. Ha már van okostelefonjuk, tudják is azt használni. Sokszor félünk valami újat bevezetni, mert tartunk attól, mi lesz, ha a diák előtt balul sül el a dolog-fontos, hogy lássuk, hogy ezek is olyan élmények, melyeket együtt élünk át velük és a lényeg, hogyan reagálunk ezekre. Nincsenek tisztában a tanulási módszerekkel, mert nem tanulnak, sőt sokszor ellenállnak. Ezért kell olyan köntösbe bújtatni a tananyagot, hogy észre se vegyék, hogy tanulnak.

tabletes

  • Több eszköz beszerzésében is jelentős szerepe volt, legutóbb egy SMART-tábla érkezett az Önök iskolájába. Milyen szerepe van ezekben a fejlesztésekben?

T.É.:- Az eszközök, melyeket most már tudok használni a tanóráim, mind a saját kezdeményezésemre kerültek hozzám. A jászfényszarui Samsung Zrt tavaly nyáron 6 db tablettel támogatott, a SteljesEvropad.o.o., a SMART Magyarországi disztribútorának támogatása pedig egy Smart interaktív tábla volt, mint “Példamutató SMART Oktató”-nak. Az eszközök megérkezése előtt is igyekeztem innovatív lenni, de ezekkel már ki sem kell mozdulnunk a teremből, vagy ha igen, akkor az eszközökkel tesszük azt és például Munzeekat keresünk a városban.  Nagyon hálás vagyok a támogatóimnak, akik megerősítettek abban, hogy mekkora szükség van a szakiskolai osztályok felzárkóztatására, és hogy ehhez minden lehetséges eszközt meg kell nekik adni.

smart

  • Nyelvtanárként mik a jelenlegi korszakban eszközök, szemléletek, amik segítik a tanítást és mik a legnagyobb segítségei ill. kihívásai ?

T.É.:- Szakiskolában a legfontosabb, hogy a diák lássa a gyakorlati hasznát a tanulásnak. Ezért csináljuk a projekteket: hogy ötvözzük a különböző tárgyakat a szakmájukkal. Hiába szeretnénk az összes igeidőt megtanítani a diákoknak, nekik nem erre lesz szükségük az életben és a korábbi hiányosságaikat kell pótolni. Mindig a diákok szintjét kell vennünk kiindulásnak és a saját képességeikhez mérten kihozni belőlük a legtöbbet. A kulturális tudás átadása is elengedhetetlen. Minden ünnepről tanulunk, át is éljük őket és ezáltal a kultúra, a nyelv is besurran az életükbe pl. Valentin napi szerelmes dalok hallgatása, húsvéti tojáskeresés, vagy hálaadáskor megnézni a TV-ben hogy az amerikai elnök tényleg megkegyelmez-e a pulykának. Nagy élmény volt, mikor 2016. januárjában cseh-magyar eTwinning találkozót rendeztünk, ahol a diákok vegyes cseh-magyar csapatokban versenyeztek és bizony próbára volt téve a nyelvtudásuk és a talpraesettségük is.

monika

 

  •   Fiatal kora ellenére gazdag az életpályája, számos elismert projekt fűződik nevéhez.  Hogy kezdődött a pályája, miért lett tanár?

T.É.:- Kisfiam születése előtt informatikai ügyfélszolgálatnál dolgoztam, itt szereztem azokat a felhasználói szintű ismereteket, amiket tanárként kamatoztatni tudtam. Amikor elkezdtem szakiskolában tanítani, azonnal éreztem, hogy ilyen típusú iskolában az átlagosnál nagyobb erőfeszítés és több munka kell, hogy a diákokat lekössem, motiváljam, ahhoz, hogy élvezetessé tegyem számukra az órákat. Kezdetben semmi kapaszkodóm nem volt, hol is kezdjem el az IKT használatot. Csak azt tudtam, hogy a szakiskolai tanulók is megérdemlik, hogy a pedagógus minden tőle telhetőt megtegyen azért, hogy a maximumot hozza ki belőlük a képességeik szerint. Az első segítséget a tanórai informatika használatára a Microsoft PIL Akadémián kaptam- sokat jelentett nekem, hogy olyan kollégákkal lehettem együtt, akik hasonlóan gondolkoznak, mint én. Rá kellett jönnöm, hogy a saját környezetemhez, saját eszközeimhez, de leginkább a saját diákjaim igényeihez kell igazodnom, hogy igazán minőségit tudjunk alkotni. Bár nem készültem tanárnak, örülök, hogy megtaláltam ezt a pályát, mert sokkal inkább érzem a hivatásomnak, mint munkának.

 

munzee

 

  •     Mit kapott a tanárképzésen és mi újra van azóta szüksége? Hogyan pótolja azokat az ismereteket, ami kimaradt akkor, és most szüksége lenne amire most saját magának kell felkészülnie?

T.É.:- Az ELTE PPK szakán végeztem el az angoltanári szakot, 2012-ben mellyel párhuzamosan már tanítottam is, és örültem, hogy amit hallottam megerősített abban, hogy jó úton haladok. Azonban az IKT eszközök folyamatos változása miatt elengedhetetlen az állandó képzés, online jelenlét, ebben a legtöbb kapaszkodót a TanárBlogtól kaptam. Nagyon sokat köszönhetek az Educationak és ezen belül kiemelten dr. Főző Attilának (aki irodavezető volt IKT Módszertani Irodánál, most oktatási projektkoordinátor IVSZ-nél), aki a projektoktatás rejtelmeivel ismertetett meg. Részt vehettem az IKT Műhely 2014 programban és azóta magam is oktattam már ilyen témájú kurzust dr. Buda András kollégámmal,aki a Neveléstudományok Intézetének igazgatóhelyettese Debrecenben. Az eTwinning programban való aktív részvétel is a folyamatos fejlődésre és kapcsolatépítésre ösztönöz. Szoktak hozzám más iskolákból járni órát látogatni, tanácsot kérni, ez nagyon jól esik: azt érzem, valakit érdekel, amit csinálunk, és a diákokat is ösztönzi.

 

verseny

  •     Ön évek óta osztályfőnök is. A munkavállalással kapcsolatos ismereteket, önismeretet, társas kapcsolatok építését és még számos készséget tudatosan fejleszti diákjaiban is. Hogy látja, milyenek a mai szakiskolás diákok?Hogyan látja a tanuláshoz való hozzáállásukat, motiváltságukat, motiválhatóságukat, tanulási módszereiket? Miben látja az Ön szemléletének sikerét velük kapcsolatban?

 T.É.:- Azok a tanulók, akik hozzánk kerülnek, a legrosszabb diáknak számítanak általános iskolában. Hozzá vannak szokva a sikertelenséghez, tele vannak rengeteg negatív tanulási tapasztalattal, hiszen róluk sok esetben már lemondtak. A mi munkánk leginkább abból áll, hogy megmutassuk nekik, hogy ők is értékes emberek, hogy emberszámba vegyük őket. Fontos, hogy ne lekezelően bánjuk velük, hanem a közös hangot megtalálva partnerként kezeljük őket és élménnyé tegyük számukra atanulást. Sajnos ők nem tanulnak otthon, különböző okok miatt (másodállás, otthoni körülmények, család), ezért  a tanórát, a tanulás színterét olyanná kell formálnom, hogy a diák szívesen vegyen részt az órán és ezáltal tanuljon is. Ehhez kell egy olyan tanterem, mint az enyém (a szegényes berendezés ellenére), ahol a plakátokat maguk a diákok csinálják: büszkék a munkájukra, és megtanulják azt is, hogy nem rombolunk, nem tesszük tökre mások munkáját. Osztályfőnökként nagyon fontosnak a csapatépítést, hogy közösen éljünk át élményeket, ilyen volt például a kirándulás a karácsonyi vásárba vagy egy nyári év végét ünneplő közös főzés.

Nem egyszerű a diákokat motiválni, de ha mi magunk sem motiváltan megyünk be a tanórára, hogy várjuk el tőlük az ellentettjét? Bár nézeteimmel nem ért mindenki egyet, szeretném azt hinni, hogy az eredményeink a diákjaimat és engem igazolnak.

szelfi

  •     Biztos sokszínűen éli az életét, de talán el tudja mondani, “átlagosan” hogyan telik egy napja?

T.É.:- Egy átlagos napon 6-8 órám van. Reggel, miután a kisfiamat elvisszük iskolába, elsőként érek be a tanáriba, fénymásolok, bebújok a termembe és még anyagokat keresek, tesztelem az eszközöket, aznap van-e wifi probléma stb.A szünetek sem mindig szünetek, mert ha az osztályom iskolában van, szünetben boldogítanak és az élet nagy dolgairól beszélgetünk. Ezt nagyon kiemelném: támogató légkörnek érzik a tantermet, ahova szívesen és jó kedvvel jönnek. Csak szakiskolai osztályokban tanítok, sok dupla vagy akár egymás utáni három órával. Ilyenkor van lehetőség projektezni, játszani is. Mindeközben adminisztrálokés az iskola facebook oldalát szerkesztem. A szalagavató, ballagás, vetélkedők megrendezésében is részt veszek minden évben, most épp mobil eszköz- központú angol versenyt szervezek. Mikor hazaérek, jön a tanulás a kisfiammal vagy a fordítás a Modern iskolának JA tanórákra főleg hétvégén készülök, hétközben igyekszem az esetleges hibákat kijavítani. Este szoktam az online életemet legaktívabban élni, ilyenkor osztok meg vagy töltök fel tartalmakat a különböző közösségi oldalakra. A projektjeimmel való haladást is ilyenkor teszem közzé a Pinterest oldalamon. Sorozatrajongóként este a férjemmel hódolunk ennek a szenvedélyünknek.

terem

 Egyetlen magánjellegűbb kérdést engedjen meg: mi az utolsó kép  a telefonján?

T.É.:-A kisfiam miközben Spongyabob Monopolyt játszik -:))

  •     Komoly kihívás lehet ma szakiskolában tanítani,  pedagógusként fejlődni és a diákokat is fejleszteni, szülőkkel együttműködni. Önnek mi a legmélyebb hatású tapasztalata e téren?

T.É.:-Köztudott, hogy a szakiskolában nehezebb a szülőkkel való kapcsolattartás, a szülői értekezleten jóval kevesebben vannak. Viszont amikor mégis kapok visszajelzést szülőtől, hogy a diák hazavitt valami tudást, amit a szülőknek is megmutatott otthon(pl. milyen volt a Skype az olasz partnereinkkel, vagy amikor QR kódokat keres otthon is), akkor érzem, hogy igenis számít, amit csinálok. Különösen fontos, hogy ki tudják fejezni, mi mindent köszönhetnek a szüleiknek, ezt szerettük volna kifejezni tavaly az osztályommal, mikor egy meglepetés anyák napi videóval leptük meg egy szülői értekezleten az anyukákat. Összehívtam a szülőket, elmondtam, hogy most meg kell mutatnom a digitális naplót, majd elindult a videó, amiben a diákok üzentek anyukájuknak. A videó végére bejöttek a terembe maguk a diákok egy-egy szál virággal és az én kisfiam is. Mindenki számára olyan élmény volt, amit sose fog elfelejteni. Kellenek a szerencsés véletlenek, hogy a megfelelő diák a megfelelő tanárral találkozzon az életben. Eddig két osztályom volt, most végez a második, és szerencsésnek mondhatom magam, hogy ezekkel a diákokkal hozott össze a sors: kicsit rosszak, a tanulás kihívás számukra, de amikor fontos, számíthatok rájuk. Szeretném hinni, hogy a közös munka által többre viszik majd az életben.

Tóth Éva és tanítványainak munkái a Pinteresten itt követhetők.

motazs

És végül, egy keretes írásban kérem, segítsen a pedagógusoknak, szülőknek, és ismertessen 10  számítógépes, okostelefonos, táblagépes programot, alkalmazást, amit középfokú oktatásban használni lehet?

  • Kahoot (mobil): online kvíz
  • Socrative(mobil): online tesztírás mobilon
  • Smart Notebook Software
  • Symbaloo: a számunkra hasznos linkek összegyűjtése egy helyre pl. projektmunka során hasznos
  • Padlet: ötletbörze, ötletek gyűjtése kollaboratívan
  • Szófelhő-készítő alkalmazások (Tagul, Tagxedo, Wordle)
  • Linoit: közös ötletelés virtuális cetlikkel
  • Kiterjesztett valóság: Quiver, Aurasma, QR kódok(mobil)
  • Gondolattérkép (Popplet, Coggle, SchematicMinds)
  • Mémkreálás-pl. http://memegenerator.net/ segítségével. Aktuális projekünkben a fogyókúrával kapcsolatban készítettünk ilyen mémeket.

 

Elérhetőség: evitoth84@gmail.com

Fotók: Tóth Éva gyűjteményének fotói

Előző cikkMi lesz ezen a héten a MI-programunk?
Következő cikkRobotika, kódolás, BBC, Bettshow