Kezdőlap Digitális eszközök

MS és táblagépek -bejött az újítás!(X)

Táblagépes oktatás a Galgamácsai Fekete István Általános Iskolában

2014 tavaszán Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország oktatási csoportvezetője azzal a lehetőséggel keresett meg, hogy indítsunk egy pilotot, ahol a 6. osztály minden tanulója táblagépet használna, a tanóraiilletve azon kívült tanulásra.Kiegészítésként még a 4. osztályban is elkezdődhetne a program, itt két-három tanulóra jutna egy gép.Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, az osztályban tanító pedagógusok az órákra való felkészüléshez,és az órai munkához kell, hogy magasfokon használják a technológiát. A nyár folyamán 19 darab ASUS Transformer típusú táblagépet került az intézményhez, majd a tanév kezdetekor az ASUS Magyarország támogatásával további hatot, így az említett két osztály valamint a pedagógusok az oktatásban egy nagyon jól használható eszközhöz jutottak.

A felkészülés két irányban indult el a nyáron. Egyrészt az iskolai számítógépes hálózatot kellett fogadóképessé tenni a táblagépek számára, másrészt a pedagógusok ismerkedtek az új technikai eszközzel. A tanári felkészülést a Microsoft Innovatív Pedagógus program keretében segítette a tanárblog.hu oldal szerkesztője Nádori Gergely is.Azt az eszközt, mely lehetővé tette, hogy az osztály tantermében egy vezeték nélküli megoldással bármely tanulói és tanári gép monitorképét ki tudjuk vetíteni, a Galgamácsa Ifjúságért Alapítvány támogatásával szereztük be. Hozzáférést kaptunk még az Office365 felhő alapú szolgáltatáshoz is, ezzel gyakorlatilag minden feltétel adottá vált arra, hogy elkezdjük a XXI. századi oktatást iskolánkban.

Kezdetek- az első hónap

Az első hónap a gyerekek részéről az ismerkedéssel telt. Kézbe kapták a táblagépeket, elsajátították használatukat, ismerkedtek az Office365 portállal, és néhány olyan programmal, amit addig még nem használtak. Részükről óriási volt a várakozás és lelkesedés. Voltak, akik az első bekapcsolás után már rögtön testre szabták gépüket, programokat nyitottak meg, böngésztek és persze játszottak. A játékok esetében azonban egy nagyon szigorú határt húztunk. Iskolánkban már negyedik éve folytatjuk a komplex instrukciós program (KIP) szerinti oktatást, aminek egyik eleme a táblajátékok oktatása. A felsős évfolyamokon órarendbe építve tartunk táblajáték órákat, melyeken óráról órára új játékokkal ismerkednek meg, elsősorban a logikus gondolkodás fejlesztését megcélozva. Éppen ezért a táblagépeken csak ilyen jellegű logikai játékokat telepítettünk és adódó szabadidejükben csak ezekkel játszhatnak.

A táblagépek órai használata egy új lehetőséget ad arra, hogy a tananyagot a gyerekekkel elsajátíthassuk, megtaníthassuk. Ez a pedagógus részéről az eddigiektől eltérő óraszervezést igényel. Bár iskolánkban eddig is a módszerek széles skáláját használtuk, amit a KIP módszerrel tovább bővítettünk, a táblagépek használata még inkább bővíti lehetőségeinket. Arra törekszünk, hogy minden órán adjunk olyan feladatot, tevékenységet a gyerekeknek, amihez táblagépet használnak. Ez lehet egy tananyaghoz kapcsolódó információ keresésétől kezdve az oktatóprogramok, az Office programok használatán keresztül egy-egy kreativitást igénylő feladatig, melyhez esetleg angol nyelvű programot használnak, bármi. A lista, hogy mely programokat használhatják, szinte végtelen. A tanárblog.hu oldalon rengeteg, az oktatásban kiválóan használható segédlettel, programmal találkozhatunk. Hogy ezek közül melyiket tudjuk használni, az függ az óra jellegétől, a rendelkezésre álló időtől, a feladattól.

Felkészülés- példafeladatok

A pedagógusok felkészülése persze nem lett egyszerűbb. Vannak pedagógusok, akik nagyon sok programot néztek meg és ismerkedtek meg velük, hogy a gyerekeknek is meg tudják azokat mutatni, feladatokat adjanak az órán. A 4. osztály osztályfőnöke egyben informatika végzettségű tanító, aki az eddigi pár hónap alatt már rendszeressé tette az órai munkában a gépeket, sőt az osztály számára egy saját weboldalt hozott létre, ahol publikálják alkotásaikat. Páros és egyéni feladatokban is alkalmazták már, használták internetes keresésre, információszerzésre, szövegszerkesztésre, hangrögzítésre, fényképezésre, videó készítésre is.

Három példa a sok közül arra, hogy milyen feladatokat kaptak a gyerekek a 4. osztályban.

Egy mese elolvasása után kvízjátékot készítettek a történettel kapcsolatban a www.gyakorolj.hu  kvízkészítő weboldalon, majd egymás kérdéssorait tesztelték, véleményezték.

Egy új vers megismerése és megbeszélése után a vers egyes versszakaihoz csoportonként illusztrációkat készítettek egy rajzolóprogrammal, majd minden versszakot felolvasott egy-egy tanuló, amit hangrögzítővel rögzítettek. A rajzokból és a hangfelvételekből a MovieMaker videószerkesztő alkalmazás segítségével „rajzfilmet” állítottak össze.
Meghallgattak egy megzenésített verset, majd az eredeti verset letöltötték, s szövegszerkesztő programba beolvasva nyelvtani feladatokat végeztek a dokumentumon.

Álljon itt két további példa, hogy a 6. osztályban hogyan lehet alkalmazni a táblagépeket.

Természetismeret órán az éghajlati övek tanulásakor a CrosswordEclipse programmal készítettek keresztrejtvényt a fogalmakból és oldották meg.
A Mikulás nap közeledtével olyan feladatot kaptak, hogy készítsenek pl. a MovieMaker programmal egy beharangozó videófilmet.

Eddig jellemzően az új anyagrészek feldolgozásában használtuk ki a táblagépek előnyeit, a számonkérésben, ellenőrzésben jellemzően nem. Óra végi ismétléseknél az Office365-ben található excel felmérőt tudjuk erre a célra használni, de az ismerkedés a Socrative programmal valamint a OneNote programmal most történik.

Az eddigi rövid idő alatt a legnagyobb változást a gyerekek motivációjában látjuk. Egy-egy feladatot nagyobb lelkesedéssel oldanak meg, ha ahhoz lehet a táblagépeket használni. Az órán így figyelnek, dolgoznak, figyelmük aktív. A tudásukhoz vezető út változott elsősorban, azonban fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy otthoni tanulásra, motiváló családi háttérre továbbra is szükség van ahhoz, hogy a gyerekek kiemelkedő tudáshoz jussanak.

A táblagépekre nem egy „csodatévő” eszközként kell tekinteni, amitől több tudása lesz a gyerekeknek, hanem egy olyan eszközre, ami segítségével a gyerekek tanuláshoz való motivációját, hozzáállását tudjuk megváltoztatni, aktívvá tudjuk tenni az órai munkában, és a tanulásra nem egy unalmas, kínkeserves, kényszerű dologként fog tekinteni, hanem örömtelivé, élvezetessé fog válni számára és több sikerélménye lesz.

Alkalmas arra, hogy a gyerekek kreativitását felszínre hozza, a bennük lévő tehetséget kihasználja. Számukra a táblagép koruk egy természetes technikai eszköze, ők digitális bennszülöttek, akiknek magától értetődő az, hogy ezt használják. Azonban, hogy ne csak szórakozási eszköz legyen, hanem most tanulási eszköz, később pedig munkaeszköz, nekünk, pedagógusoknak sokat kell dolgozni, tanulni, változni, hogy mi is kiaknázzuk a táblagépes oktatásban rejlő lehetőséget. Ezen az úton iskolánk elindult és elkötelezett ennek bevezetésében, használatában.

Galgamácsa, 2014. december 8.
Kovács Zsolt, igazgató

A szerzőről

Kovács Zsolt, földrajz, biológia, informatika szakos tanár vagyok. 1998-ban kezdtem pedagógus pályámat, jelenleg a Galgamácsai Fekete István általános Iskola igazgatója vagyok. Iskolánkba 106 tanuló jár helyből és a két szomszédos településről.

Folyamatosan azon dolgozunk kollégáimmal, hogy a szülők azt érezzék, gyermekük jó helyen van. Hiszek abban, hogy egy kis vidéki iskolában is lehet nagy dolgokat véghezvinni, olyat, aminek a haszonélvezői a gyerekek lesznek.

Előző cikkMagyarok Karácsonya Ópusztaszeren
Következő cikkTöltse ki az NMHH kérdőívét a gyermekek tévézési szokásairól!(x)