Kezdőlap jó példák

Intézményi önértékelés – átvehető a szabályzat, Önnek mi a véleménye?

Bonyolult rendszer, óriási teher – megoldották

Megkezdődtek a pedagógusminősítések, melynek a jövőben szerves része lesz az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó eredményeinek elemzése – írta lapunknak Polyákné Gajdos Katalin, a budapesti Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója.  Ehhez szükség van tehát intézményi önértékelésre. Vezetők körében régóta kérdés, hogy mit is kell majd tartalmaznia. Az áprilisi jogszabályváltozások és az OH által közzé tett útmutatók, kézikönyvek egyértelművé tették a feladatot. Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy ez egy bonyolult rendszer, és óriási plusz terhet ró nem csak a vezetőkre, hanem minden pedagógusra.

 

Névjegy

Polyákné Gajdos Katalin

Matematika-fizika-számítástechnika szakos pedagógus

Mestertanár, szakértő és intézményvezető

Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest

Szakmai tapasztalataimról röviden:

Tiszavasváriban, a Váci Mihály Gimnáziumban dolgozta 18 évig, ahol 9 évet ig.helyettesként tevékenykedtem. 2003 óta vagyok a jelenlegi munkahelyemen, 2006-tól az informatika szakmacsoport vezetője, majd 2011-től intézményvezető lettem.
Mindkét munkahelyen tagja voltam a minőségirányítási csoportnak

Szakmai hozzáértéssel, alapossággal

Iskolánkban már év eleje óta foglalkozunk a témával, kóstolgatjuk, értelmezzük a sokszor tudományosan megfogalmazott szempontokat. Létrehoztunk egy minden munkaközösséget lefedő csoportot és tekintve, hogy most tartok az igazgatói megbízásom 4. évében, a vezetői értékelésre koncentráltunk. Nem szerettem volna olyan kérdőíves felmérést, melyhez egyedül állítom össze a kérdéseket. Alapul vettük a tanfelügyeleti ellenőrzés dokumentumait, szempontrendszerét. Majd a 20/2012-es és 326/2013-as rendeletek módosítását követően szükségét láttuk egy helyi szabályozásnak. A munkacsoport vezetője egy olyan kolléga, aki minőségirányításban jártas, vele konzultálva készült el ez a szabályzat.(Hat oldal, .pdf formátumú dokumentum.)

Az OH által szervezett intézményvezetői továbbképzésen nyilvánvalóvá vált számomra, hogy lényegesen előrébb tartunk, mint az iskolák többsége. Ez motivált arra, hogy megosszam a csoportban a saját Önértékelési szabályzatunkat, mely még korrekcióra, kiegészítésre szorul, de már jó alapot adhat a munka elkezdéséhez. A kollégáktól nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, jól használhatónak tartották, s most év végén minden apróság nagy segítség.

A szabályzat összefoglalja a jogszabályokban, OH kiadványokban megfogalmazott feladatokat, rendszerbe szedi az értékelés szempontjait és módszereit, valamint részletezi a teljes folyamatot.

Ajánlom elsősorban a vezető társaimnak, és az értékelést vezető csoport tagjainak gondolatébresztés céljából, lehet ötleteket meríteni belőle, testre szabni az iskola sajátosságait figyelembe véve. A szabályzat általános és középiskolák mindegyikében használható. A speciális iskolákban valószínűleg más kell, de kiinduló alapként szerintem ott is megfelelő.

További terveik – várják a visszajelzéseket

Hangsúlyozom, hogy még nincs teljesen készen, és szívesen fogadok minden nemű észrevételt. Címünk: iskola@verebelyszki.hu

Jelen pillanatban még mindig a vezetői területek szempontjaival foglalkozunk és összeállítjuk a kérdőívek és az interjúk kérdéseit, valamint az elvárás-rendszert. A nyár folyamán előkészítjük az iskolai dokumentumok felülvizsgálatát, hogy ősszel a munkatervbe beépíthessük. Valamint elkészítjük a kérdőíveket online kitöltésre és kiértékelésre (hisz informatika az egyik szakterületünk), majd ugyanezt megtesszük a pedagógus és intézményi értékelésnél is.

írta: Polyákné Gajdos Katalin

Előző cikkOsztálykirándulásra is – Értékes Pécs projekt- járt már itt ?
Következő cikkJövő év végére minden állami iskolában lesz internet