Kezdőlap osztályfőnök

 Segítség a pénzkezelés oktatásához: egy hét a pénzügyi kultúra fejlesztéséért(x)

A pénzügyi tudatosságról szülőknek, tanároknak, diákoknak közösen érdemes tanulniuk. Többek között ebben nyújthat segítséget a Pénziránytű Alapítvány, mely különböző képzések, programok, illetve online tájékoztató és edukációs szolgáltatások révén járul hozzá a hazai pénzügyi kultúra otthoni és iskolai fejlesztéséhez. Beszélgetés a Pénziránytű Alapítvány vezetőjével, Szuromi-Kovács Ágnessel

Szuromi-Kovács Ágnes
Szuromi-Kovács Ágnes

Idén március 7-11. között zajlott le hazánkban a Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány által szervezett második magyarországi Pénz7 rendezvénysorozat, mely az iskolai tematikus hetek rendszeréhez illeszkedve nagyban hozzájárul az általános- és középiskolás diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztéséhez. A moderniskola.hu itt számolt be a program indulásáról.

A Pénz7 során a Pénziránytű Alapítvány korosztályonként testreszabott tananyagot és óraterveket bocsátott a csatlakozó iskolák rendelkezésére, melynek tanórai feldolgozását játékos szemléltető eszközök és önkéntes pénzügyi szakemberek is segítették. A fő hangsúly a pénzügyi tervezés fontosságának megértetése mellett a megtakarításokkal kapcsolatos alapismeretek átadásán volt. Szuromi-Kovács Ágnessel,a Pénziránytű Alapítvány vezetőjével a kezdeményezés általános céljairól beszélgettünk.

– A pénzügyi tudatosság szemléletének kialakítása során milyen szerep hárul a szülőkre?

– A szülők bevonása  különösen fontos, hisz a gyerekek sokat tanulhatnak az iskolában, de a legtöbb tudást alapvetően a szülőktől sajátítják el, otthonról hozzák. Minden gyerek számára meghatározó, hogy milyen mintát lát a családban. Ezért támogatjuk a szülőket abban, hogy ők maguk is beszélgessenek a gyerekekkel erről a témáról, kezdjék el felépíteni a gyerekek pénzügyi tudatosságát. Alapítványunk honlapján elérhető számos szülőknek szánt tartalom – érdekességek, tippek, tanácsok –, ezeket olvasóinknak nemcsak a gyerekeik, de saját fejlődésük érdekében is érdemes követniük. A weblapunkon található több, Magyarországon egyedülálló játék is, melyek szintén a felnőtt közönséget célozzák, és nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a szülők jobban be tudják osztani a pénzüket. Az online játékaink – kvízek, tesztek, háztartásvezetési- és költségvetési szimulációk – úgy szórakoztatják a felhasználókat, hogy közben fontos összefüggésekre is rámutatnak; tanítanak valamit a pénzhasználatról.

– Az idei a második magyarországi Pénz7. Milyen visszajelzéseket kaptak a pedagógusoktól tavaly, az első programsorozat lezárulta után?

– Nagyon pozitív jelzések érkeztek.  A hét lezárása után küldtünk a pedagógusoknak egy kérdőívet, melyben kikértük a véleményüket, és arról is érdeklődtünk, lenne-e igényük a program folytatására. Rendkívül magas számban érkeztek visszajelzések; a tanárok nagyon lelkesek voltak, és egyértelműen állást foglaltak amellett, hogy szeretnék, ha a kezdeményezés folytatódna.

– A pénzügyek területe nem könnyű téma a diákok számára. Vajon, a tanárokhoz hasonlóan, ők is várták a folytatást?

– A diákok nagyon érdeklődnek, nagyon megmozgatja őket a téma. Talán ez az egyik legjobb fokmérője a program sikerének, hiszen a gyerekek aktív részvétele azt mutatja: sikerült az ő nyelvüknek és érdeklődésüknek megfelelő óraterveket és tananyagot létrehoznunk.

– A pénz kezelésének oktatása azért sem egyszerű, mert nagy különbségek lehetnek az egyes diákok életkörülményei közt. A tananyagban hogyan kezelik ezt a problémát?

– Készítettünk egy részletes útmutatót a tanároknak,melyben kitértünk arra is, hogyan tudják a gyerekek lakóhelyéből, élethelyzetéből adódó különbségeket kezelni. Mindenhol mások a pénzügyi lehetőségek, ezért a tananyag viszonylag tág teret enged a pedagógusoknak arra, hogy a diákok körülményeihez igazítsák a feladatokat.

– Nem minden tanár rendelkezik a pénzügyi ismeretek átadásához szükséges felkészültséggel. Számukra milyen támogatást biztosítanak?

– Az idei Pénz7-re kifejezetten az ő érdekükben szerveztünk egy ötórás tanár-felkészítő programot.  A kurzus teljesítése öt kreditpontot ért, de ha valaki nem tudott eljönni, akkor az interneten elérhető anyagból egyénileg is felkészülhetett. Két tanárfelkészítést szerveztünk, melyeken összesen közel 200 pedagógus vett részt. Bár a Pénz7 már lezárult, a tananyag továbbra is elérhető az Alapítvány honlapján, így az érdeklődő tanárok bármikor felhasználhatják azt saját óratervükhöz. Középiskolás tanárok számára a Pénz7-től függetlenül is biztosít a Pénziránytű Alapítvány pénzügyi-gazdasági továbbképzést, melynek körét a tervek szerint ősztől az általános iskolás pedagógusokra is kiterjesztjük. A jelenlegi képzés 30 kreditpontot ér és teljesen ingyenes, a pedagógusoknak csak az utazás és a szállás költségeit kell állnia. A tanfolyam harminc órát vesz igénybe, és a moduláris felépítésnek köszönhetően az ismeretanyag kiválóan beilleszthető számos műveltségterület tanóráiba.

Előző cikkÁllami Számvevőszék: Miért nem eredményesek a pénzügyi kultúra fejlesztését célzó kezdeményezések?   
Következő cikk„A kezdeti lelkesedés a mai napig tart…”- Interjú Nemes-Nagy Erika, szegedi természetismeret-tanárral