Reneszánsz gyerekek? Irodalom, művészet, történelem..és robotika
Versenyeink célja, hogy a résztvevők a természettudományok, az irodalom, a történelem, a matematika, a művészetek, az idegen nyelvek vagy éppen a technika, robotika köréből, játékos formában mérjék össze ismereteiket, alkotókészségüket, környezettudatosságukat.
Munkamódszerek változatossága
A verseny során az izgalmas, játékos feladatok megoldása, a könyvtári és internetes kutató-gyűjtő munka, az IKT eszközök tudatos és célszerű alkalmazása mellett a csoportmunka,- a feladatmegosztás, a közös munkavégzés kompetenciáit is fejleszthetik a versenyzők.
A különböző témaköröknek köszönhetően a más-más érdeklődésű gyermekek mind megtalálhatják a számukra izgalmas, élvezetes feladatokat, s valamennyiük közös munkájaként küldhetik be a feladatsorok megoldásait.
Központi téma: az emberiség korszakai
Minden évben más központi téma köré épülnek a feladatok. Az idei verseny témája az emberiség történelmének-kultúrtörténetének egy-egy korszaka: az antik birodalmak kora, a középkor és a reneszánsz világa, az ipari forradalom és a polgárosodás évszázadai és a 20-21. század korszaka volt.
Rejtvényes, kutatós, kreatív feladatok- alkalmazásokkal – csoportban
A levelezős komplex, matematika, angol, technika és robotika feladatlapok ezeket a korszakokat dolgozták föl rejtvényes, kutatós, kreatív feladatokkal.
A feladatsorok összeállítása során a versenyző csapatokat (és tanáraikat) különböző online rejtvények és IKT alkalmazásával megoldható feladatok elé is állítottuk. Volt olyan feladat, amelynek kiindulópontjaként egy megzenésített Balassi vers, a Hídember című film vagy az Egyszer volt az ember című rajzfilmsorozat egy-egy részlete vagy a Khan Academy egy-egy leckéje szolgált, amelyekhez YouTube linkeken keresztül jutottak el a gyerekek. Más esetekben magát a feladatot oldhatták meg a csapatok internetes alkalmazás segítségével (pl. learninapps.org, szófelhő készítő, online puzzle kirakó, mathplayground.com, stb).
Ezekkel a feladatokkal nem titkolt szándékunk volt a digitális kompetenciák fejlesztése, az informatikai eszközök sokszínű alkalmazási lehetőségeinek bemutatása.
Kincskeresős-portyázós kihívás – bevették a Várat?
A versenyek döntőjén kincskeresős-portyázós kihívás várta az ország minden részéből érkező versenyző csapatokat. A Budapesti Történeti Múzeum múzeumpedagógusaival együttműködésben kidolgozott és lebonyolított versenyen a Vármúzeumban és a Budai Vár területén kellett a csapatoknak térkép segítségével megtalálniuk az egyes állomásokat, ahol QR-kódok mögé rejtett feladatok várták őket. A döntő feladataiban így összekapcsolódott a kézzelfogható és a virtuális világ, a történelmi emlékek felfedezése és a verseny témáihoz kapcsolódó feladatok.
A dobogós csapatok kedvezményes táborozást nyertek a nyári Abacusan Tehetségtáborokba, ahol a robotika, természet, művészet állnak a középpontban.
Kapcsolódó cikk:
A 2015/16-os ABACUSAN Bajnokságot a Nemzeti Tehetség Program támogatta az NTP-TV-15-0157 és az NTP-TV-15-0135 projekt keretében.
A cikket írta: Sugár Sára és Büti István az Abacusan Stúdió vezetői, a program szervezői, felelősei fotók: a szervezők
Támogatók: