Kezdőlap Digitális eszközök

    Miért sikeres a finn oktatás? – konferencia-beszámoló

    Mièrt sikeres a finnoktatás? - címmel tartott oktatási konferenciát a Magyar Pünkösdi Egyház 2016.11.24-èn. A fő kérdések: mit, miért, hogyan tanítsunk-tanuljunk? Ezek megválaszolásához együttműködésre van szükség, az iskola kultúrájának, a tanulói-tanári közösségnek, a kapcsolatoknak az újragondolására. . A konferenciáról szóló beszámolót Jánosi Ferenc, teológus, szervező küldte .

    Pekka Iivonen és Balicza Klára tolmács

     

    A finn oktatási rendszerről nagy vonalakban

    Áthelyezni a  hangsúlyt a tanításról a tanulásra- ez is elhangzott a konferencián.

    A  Magyar Pünkösdi Egyház Agapé gyülekezetében, Budapesten 2016.novemberében megtartott konferencia Pekka Iivonen, evangélikus lelkész, a Finn Nemzeti Oktatási Tanács szakértőjének előadásával kezdődött. Elmondta, hogy a finn oktatás a PISA felmérések szerint a legjobbak között van. Az ország népessége 5,5 millió fő, melyből 33,3% az egyetemi végzettségűek aránya. Persze ez nem jelenti azt, hogy már tökéletes lenne, hiszen vannak gyengeségek is, de céljuk a szemléletváltás: áthelyezni a hangsúlyt a tanításról a tanulásra.

    Az ország földrajzi helyzetéből adódóan nagy különbözőségek vannak a nagyvárosi és a gyéren lakott területeken levő iskolák létszámában, a teljesítményben azonban ez nem mutatkozik meg, egységesen jó az oktatási színvonal, alacsony az évismétlések száma (alapfokon 2-3%, középszinten 10%). Ennek egyik titka a magasan képzett, motivált tanárokban rejlik, akik örömmel és elhivatottsággal végzik munkájukat, megbecsülve érzik magukat, elégedettek és igen alacsony a pályaelhagyók száma. Pekka Iivonen elmondta, hogy nagyon büszkék a tanárképzésükre, minden pedagógusnak MA szintű diplomája van, emellett 2 év gyakorlati képzésben is részesülnek.

    Az iskolák 90%-a önkormányzati fenntartású. Korábban Finnországban is a poroszos stílusú, agyonszabályozott oktatás volt jellemző, a nagy, átfogó reform óta azonban több önállóságot kaptak a helyi iskolák, tantestületek. Kisebb fajta derültséget okozott, mikor elárulta, hogy 1945-ben volt ez a nagy átállás, és 25 évvel ezelőtt zajlott az utolsó nagy iskolajogi reform. Ma decentralizáció jellemzi a finn iskolarendszert. A diákok, családok véleményét, érdekeit igyekeznek egyre inkább figyelembe venni. Az előadó megemlítette, hogy szerinte az Európai Unió nagy részén ma pont az ellenkezője zajlik annak a folyamatnak, amit ők véghezvittek.

    részlet az előadás diáiból


    A Nemzeti Alaptanterv célja Finnországban nem az ellenőrzés, hanem a segítés. 3 év előkészítés után született meg 2014-ben a legújabb NAT, amiben több fejlesztési ötlet is helyet kapott, azonban nem kapkodtak a bevezetésével, csak 2016-ban kezdték el alkalmazni, felmenő rendszerben, tehát 2030-ban lesznek az első eredmények. Hosszútávú folyamatokban gondolkodnak, a lassú változások hívei.

    (Az ebédszünetben élénk beszélgetés folyt a konferencia résztvevői között arról, mennyivel jobbnak látják ezt a fajta megközelítést annál, amin ma az iskolavezetésnek és a pedagógusoknak át kell mennie a szinte havonta változó jogszabályok miatt. Ez az előrelátás és megfontoltság hiányzik ma nekünk.)

     

    Pekka elismerte, hogy a világ folyamatosan változik, az emberekre nagy hatással vannak a változások, ezért amennyire lehet, az oktatásnak alapot kell adnia arra, hogy a változó környezethez alkalmazkodva teremtsen értéket.

    A fő kérdések: mit, miért, hogyan tanítsunk-tanuljunk? Ezek megválaszolásához együttműködésre van szükség, az iskola kultúrájának, a tanulói-tanári közösségnek, a kapcsolatoknak az újragondolására. A finn iskolák egyik fontos jellemzője a nyitottság – szülők, egyházak, sportszervezetek, a civil szféra felé.

    részlet az előadás diáiból

    Előadásában Pekka Iivonen elmondta, hogy Finnországban többnyire alulról jövő kezdeményezések alapján vetődnek fel a változtatásra irányuló törekvések. Nagy energiát fektetnek abba, hogy meghallgassák, kivizsgálják ezeket a felvetéseket. A politika igen kevés szerepet kap az oktatás irányításában. Mindenütt szakemberek irányítják a munkát, és semmiképpen sincs az alárendelve a pártpolitikának. Kormányok ott is jönnek-mennek, azonban a hosszútávúan tervezett oktatásba nem szólnak bele.

    A tanfelügyelői rendszer – mint minőség-ellenőrzési eszköz – teljesen ismeretlen számukra. A szülői visszajelzések és az iskola önértékelése alapján ellenőrzik magukat az iskolák.

     

    Hittan oktatása Finnországban

    A második előadás során a finnországi hittan oktatásáról hallottunk, amely igencsak eltér a magyar gyakorlattól, ugyanis nem egyházi személyek, hanem az iskolában dolgozó tanárok végzik ezt, akiknek teológiai és pedagógiai végzettsége is van. A templomokban ezzel párhuzamosan folyik a hitoktatás. A statisztikák szerint a tanulók 92%-a evangélikus hittanra jár, ami persze inkább protestáns hittant jelent, ugyanis magába foglalja a baptista, pünkösdi és egyéb protestáns hátterű tanulók oktatását is. A hitoktatás céljai, reformja hasonló az alapvető oktatási célokhoz, reformokhoz. Fontos a közösségépítés, és lehetőséget biztosítanak a más vallásokkal való találkozásra. Az a véleménye a finneknek, hogy ismerni kell mások hitét is, a saját hit, a saját identitás megismerése mellett. Az iskolai hitoktatás teljesen független az egyházaktól.

    A hitoktatás teendői a hit megértése, a saját hit megismerése mellett az erkölcsös életre való nevelés is. A hittan tanterv sarokkövei: Biblia és más szent iratok megismerése, templomok és szent helyek megismerése, saját hitbeli fejlődés, – mindez az ökumenizmus és a vallások közötti párbeszéd jegyében.

    Délutáni előadások

    A délutáni első előadó, Virpi Paulento – aki nem pedagógusként, hanem evangélikus diakónusként volt jelen – az iskola és az egyházak együttműködését hangsúlyozta. A negatív általánosítások elkerülése fontos feladat. Nem kell mindenkivel egyetérteni, de igyekezni kell, hogy megértsük és tiszteljük a másikat. Amikor az egyházak, felekezetek együtt tudnak működni, akkor azzal különleges üzenetet tudnak megfogalmazni az egész társadalom számára, példát adnak a kívánatos hozzáállásról. Aki saját vallási identitásában megerősödött, az kész lesz más vallás, más felekezet megismerésére, azokkal való párbeszédre, együttműködésre.

    A harmadik előadó, Leevi Ahopelto már jól ismert személy országunkban, az elmúlt két évben számos alkalommal látogatott el Magyarországra, hogy különféle rendezvényeken beszámoljon szervezetének, az E-Compassion-nak Dél-Amerikában és Ázsiában végzett munkájáról. Leevi a nevelés oldaláról ragadta meg az oktatást: a gyermek érték, ajándék, a gyermekekben rejlik a társadalom jövője. A magyar történelmi-politikai helyzet ma olyan, mintha egy kagylóhéj bezárult volna a gyöngy körül, és nem látjuk az értéket. A tanár feladata ezeket a kagylókat kinyitogatni, az értékes gyöngyöket észrevenni.

    Az iskola az identitás fejlődésének a helye! – ez kulcsmondat a finn iskolarendszerben. A pedagógusok nem tantárgyat, nem tananyagot tanítanak, hanem gyerekeket, akiknek identitástudatához az iskolai oktatás-nevelés nagymértékben hozzájárul.

    Zárásként újra Pekka Iivonent hallhattuk, aki a finn tanulók értékelésről tájékoztatott minket. Bár az iskolák saját hatáskörben dönthetnek az értékelés módjáról, széles körben elterjedt a számokkal való értékelés mellett a szöveges értékelés. Minden egyes gyermeket elsősorban saját magához viszonyítanak, a korábbi teljesítményéhez, és nem a másik gyermekhez. Nagyon fontos, hogy legyen információnk az eredményességről, mert ez segít a tanulásirányításban (és ezt főleg helyi szinten értette) valamint a diákok tanulásra való ösztönzésében, és nem utolsó sorban elősegíti az önértékelést is. A „bizonyítványt” gyakran nemcsak a tárgyi tudásról állítják ki, hanem belefoglalják a viselkedésmódot, hozzáállást is. Igyekeznek, amennyire lehet a pozitívumokat kiemelni, ahelyett, hogy folyton nyomasztanák a gyermeket azzal, hogy mi az, amit még nem tud. Mivel nincs két egyforma tanuló, ezért igyekeznek egyénre szabott követelményeket megfogalmazni, egyéni célokat kitűzni. Fokozottan figyelembe veszik a tanulási nehézségeket, nyelvtudásbeli hiányosságokat (svéd anyanyelvűeknél, bevándorlóknál)

     

    Hasznos beszélgetések

    Ezt a napot nemcsak az előadások miatt tartottam érdekesnek, hanem amiatt is, hogy a hosszabb-rövidebb szünetekben a nagy számú és igen széles körből érkező szakemberek, pedagógusok, intézményvezetők beszélgethettek az őket érintő, mindennapi problémáikról, megoldásaikról.

     

    A beszámolót írta: Bozóné Csernus Emőke

    Okleveles teológus, pedagógus, keresztény szemléletű coach és vezető, hitoktató, a Pünkösdi Teológiai Főiskola pedagógiai tárgyakat oktató tanársegédje

    A konferencia szervezője , Jánosi Ferenc jutatta el lapunkhoz a beszámolót, és az a terv, hogy több cikket is készítünk e témában. A konferencia előadásainak anyagának felhasználásával, az előadáson elhangzott témák továbbgondolásával készülnek ezek a cikkek. Olvasóinktól várjuk a kérdéseiket.

     

    Jánosi Ferenc

    A MPE Ífjúság ès Családèpítő Szolgálat  országos vezetője

    Okleveles teológus – Lelkèsz addiktológiai konzultáns.
    Előző cikkDigitális Oktatási Napok – kerekesszékkel
    Következő cikkDigitális oktatásé a jövő -több, mint ezren látták közelről- ofi.hu