Mit keres a Vörös király és Patrik a matekórán?
„A válasz egyszerű: Figyelmet.
Szinte közhely, hogy a mai gyerekeket nehéz lekötni az iskolában. Unják a sulit, nem szívesen tanulnak, rosszalkodnak, beszélgetnek, nem figyelnek, és még sorolhatnám. „ Vajon miért? Mert tényleg unalmas az óra? Más érdekli őket a tananyag helyett? Mozognának egy kicsit a sok ücsörgés közben? Szeretnének inkább együtt tanulni – párban, csoportban? Kevés az inger, ami éri őket az órán? Ezt döntse el mindenki magában, természetesen akár sok más lehetőséget is hozzátéve. Szerintem a fent felsoroltak mindegyike hozzájárul, hozzájárulhat ahhoz, hogy se a gyerek, se a pedagógus ne érezze jól magát az órán.
Ezért is kihívás a mai gyerekeket tanítani
Az kétségtelen, hogy manapság sokkal több felkészülésre, nagyobb eszköztárra, változatosabb módszerekre, munkaformákra van szüksége a pedagógusoknak a gyerkőcök lekötése érdekében, mint akár 10 évvel ezelőtt is. Ennek sok-sok oka van, amiről a szakirodalom bőséges magyarázattal szolgál. Ezeken felül még egy nagy kihívással is szembe kell nézniük a jelen tanárainak. Ez az online, virtuális környezet, amiben már egész kicsi kortól részük van a ma iskolásainak, – megkockáztatom – óvodásainak.
Nehéz vele versengeni. De érdemes elgondolkodni azon, hogy versengés helyett szembeszállunk-e vele és harcolunk ellene, vagy megpróbáljuk valahogy ezt az igényt, ezt a – gyerekek számára – izgató, érdekes, harcos, mesés, villódzó, akciódús, mozgalmas hátteret becsempészni a tanítási folyamatba.
IKT- használat- nehézségek
Már hallom, ahogy most a gyakorló pedagógusok egy része felszisszen: „Tanulás IKT – esetleg online – támogatással? De hogyan?! Nincs okostábla! Nincs tablet! Nincs internet-hozzáférés a tanteremben! Gyenge a wifi! stb.” S sajnos igazuk van, ami nagyon szomorú valóság a XXI. században.
Akkor mégis hogyan lehet, lehetne – a fent említett tárgyi eszközök híján – élni a „varázslatos” online világ képi eszközeivel annak érdekében, hogy lekössük a tanítványokat?
Egy szuperfegyver: a „pépété”
A tankönyveket időnként félretéve olyan feladatok felkínálásával, ahol direkt vagy rejtve mindez megjelenik. Több járható út is van, de mivel a „trendi” dolgok mozognak, villognak, színesek, szagosak, hangokat adnak ki, s informatikai hátterünk korlátozott, ebben a helyzetben leginkább a Power Point-ok lehetnek segítségünkre. Szerencsére minden Microsoft Office rendszerben megtalálható ez az alkalmazás. Bár az elkészült tananyagok kivetítéshez így is szükséges némi technikai eszköztár: egy laptop és egy projektor, no meg egy viszonylag nagy falfelület.
Tanári ötlet-kincsestár: avagy mire jó a Facebookcsoport?
A Power Point formátumú bemutatókban- hétköznapi nevén „ppt-kben” rejlő lehetőségeket több kolléga is felismerte. Különféle, pedagógusok részére alakult Facebook csoportokban sok példát láttam már a mesés, gyerekekhez közel álló képi elemek felhasználására Power Point bemutatókban. Az „Ötletbörze az OFI újgenerációs tankönyveihez” csoport egyik adminisztrátoraként leginkább az itteni bejegyzéseket, megosztott munkákat követem figyelemmel. (Facebook csoport adminisztrátor: olyan személy, akinek jogosultsága és felelőssége is, hogy a közösségi oldalon (Facebook) a csoport működési szabályait betartsák, a csoportban a témával kapcsolatos feltöltések jelenjenek meg, a csoporttagok korrekten, szerzői jogokat tiszteletben tartva kommunikáljanak és egymással is jól bánjanak. Ehhez minden posztot, hozzászólást, képet, stb. meg kell nézniük, a csoport anyagait jól kell ismerniük. A szerk.)
Menő témák alsóban: online játékok, pörgettyűk a tanórán?
A rengeteg egyéb ötlet mellett itt is megjelentek már a gyerekek által kedvelt izgő-mozgó szerencsekerekek, pörgettyűk, fidget spinnerek, mesefigurák a taneszközökhöz kapcsolódva vagy tankönyvfüggetlenül feldolgozva egy-egy témát, leckét.
Jómagam legutóbb – tanítványaim kívánságára – a ClashRoyale online stratégiai játék figuráit használtam fel matematikaórákon, majd Spongya Bob és barátai következtek. A legújabb kívánság, hogy Rubik-kockás feladatokat is készítsek – lévén, hogy „gyerekeim” nagy rajongói a játéknak.
Trendi és pedagógiailag hasznos- hogyan?
Miért hasznos mindez – azon túl, hogy jól érezzük magunkat tanulás közben? Itt csak saját tapasztalataimat tudom leírni:
(a pontokba szedés a szerkesztés során alakult. A szerk. )
1.Sokkal többet olvasnak az óra folyamán – hisz a vetítőfelületen megjelenő utasítások csak egy ideig láthatók. Ha nem figyelnek, és nem olvassák el időben a feladatot, nem támaszkodhatnak arra, hogy „Úgyis előttem van a szöveg, majd elolvasom később!”
2.Fejlődik a szövegértésük – ugyancsak azért, mert az utasítást rövidebb ideig láthatják. Így kénytelenek koncentrálni és gyorsabban megérteni azt.
3.Izgalmas – mert adott tananyaghoz pontgyűjtő részt is kapcsolhatunk jutalmazásképp. A Spongya Bob órákon igazgyöngyöket, a ClashRoyae kihívásokon aranyat gyűjtöttünk. Az órák végén ötösre vagy piros pontra lehetett beváltani a kincseket.
4.A feladatok megoldási tempója is gyorsulhat – hisz a pontgyűjtés miatt sok feladatot szeretnének megoldani.
5.Koncentráltabb a figyelem – mert szeretnének minél több oldalt látni a feladatból. Vagyis kíváncsiak, ezért jobban dolgoznak, jobban figyelnek.
6.Mozgásra is adhat lehetőséget – amennyiben „okostábla” is van a tanteremben, az animált ppt-ket a gyerekek azon is irányíthatják. Ehhez pedig kihívhatjuk őket a táblához, ezzel megszakítva az ücsörgést. Okostábla híján a gyerekek a laptopon is megtehetik mindezt. (Ha mégsem akarjuk a gyereket felállítani óra közben, akkor adhatunk a kezébe vezeték nélküli egeret, amivel ő kattinthat a megoldásra vagy a következő dia megjelenésének érdekében.)
7.Jó a kedvük – erre a mellékelt fotón olvasható néhány gondolat tanítványaimtól, ami magyarázatul szolgálhat.
Egyszóval nekem bevált, hogy Tűzvarázslót, Lávakutyát, Tunyacsápot és Rubik Ernőt meghívom a matekórára.
Írta:
Dérné Veresegyházy Erika
tanítónő, tananyagfejlesztő, hivatalos Smart notebook oktató
Szalkszentmártoni Petőfi Sándor Általános Iskola