Kezdőlap hírmozaik

    A robotprogramozástól az I. világháborús lövészárokban tett virtuális kirándulásig – A 2018-as BETT kiállítás trendjei

    Az idei londoni Bett Show-n 50 tagú pedagógus delegáció vett részt hazánkból. A nagyszabású kiállítás betekintést engedett az oktatás jelenébe és jövőjébe bőséges motivációval ellátva mindazokat, akik a digitális oktatási eszközökben érdekeltek. Sőt! Azok számára is hasznosak lehet a kiállítás tapasztalatai, akik iskolájukban nagyobb eszközbeszerzést nem terveznek, csupán az oktatási trendekkel szeretnének tisztában lenni. Skultéty Zoltánné a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon tanárának, az eTwinning nagykövetének fényképes beszámolója következik.

    Voltak már a BETT-en korábban is? 

    Öt évvel ezelőtt jártam már a Bett-en, a European Schoolnet standján népszerűsítettük az eTwinning programot Kiss Mónika nagykövet-társammal és Nagy Reginával, Lekk Mónikával és Fodor Emesével, az Educatio munkatársaival. Szóval nekem nem az első alkalom volt, hogy eljuthattam a kiállításra, de ugyanúgy lenyűgözött, mint annak idején.

    Milyennek találták a magyar standot?

    A magyar stand hatalmas, rendkívül színes, ultramodern megjelenésű része volt a kiállításnak. A kiállítók sűrűn helyezkedtek el a standon, és mindig nagy volt a nyüzsgés körülöttük.

    Milyen termékek, alkalmazások nyerték meg leginkább tetszésüket? 

    Izgalmasak voltak azok a kis számítógépek, amelyeket a diákok saját maguk állítanak össze, mielőtt elkezdenék használni. A Kano gépét láttuk működés közben is, mivel  a csoportunk iskolalátogatáson is járt.

    A hp standján megcsodáltuk a legújabb számológépüket, amely 3D-ben is ábrázolta a testeket, függvényt rajzolt.

    Tetszett a Sprout Pro, amely számítógép, projektor, kamera, érintőpad, szkenner is, sőt 3D-s szkennelésre is képes.

    Iskolámban a következő tanévben digitális hetedik osztály indul, ezért érdeklődéssel figyeltem a tanulásszervező rendszereket is. Ebből is elég nagy volt a kínálat, számomra kuriózum volt az Egyesült Arab Emirátusok standján működés közben látni az ő LMS-jüket. Mi ettől függetlenül a Microsoft Class Notebook-ját használjuk majd.

    A STEAM village-ben számtalan micro:bit, Arduino és Raspberry Pi alapú projekttel találkoztam. Nagyon jó volt a sok új ötletet látni, és az otthoni megvalósításukon gondolkodni.

    Rengeteg robotot hoztak a kiállításra különböző cégek, kisebbeknek, nagyobbaknak valókat, különböző programozási nyelveken programozhatókat. Bámulatos volt a sokszínűségük!

    Nagyon tetszettek még a 3D-s nyomtatók. Iskolám is most fog nyomtatót vásárolni, szakkört indítunk majd, ezért nagyon hasznos volt tanulmányozni a lehetőségeket, az angol iskolákban használt tanmeneteket. Magyar cég is volt kinn, a Craftbot három különböző nyomtatóját állította ki.

    Milyen trendekkel találkoztak, milyen irányba halad az oktatás? 

    A robotprogramozás továbbra is  mindenhol nagyon népszerű, úgy láttam. Nagyon hangsúlyos a maker szemlélet, a különböző alkatrészekből összeszerelhető gépekből több típus is volt a kiállításon. Nagyon tetszett az ily módon összeszerelt 3D-s nyomtató is.

    Mennyire felelt meg a jövő iskolájáról alkotott elképzeléseiknek a meglátogatott kiállítás?

    A kiállítók sokszínűsége mind azt sugallta, amit már tudunk egy ideje: a diákok nem passzív résztvevői az oktatás folyamatának. A programozásnak, algoritmikus gondolkodás fejlesztésének nagyon nagy szerepe van, a XXI. századi készségek fejlesztését is számtalan megoldás támogatta.

    Mit tartanak feltétlenül követendőnek, hazai környezetbe is adaptálhatónak a  kiállítás koncepciójából? 

    A diákok aktív részvételét, a készségfejlesztést, a programozás tanítását célzó projektek itthon is megvalósíthatók és meg is valósulnak. Sok munka vár még ránk, de szégyenkeznünk nem kell.

    Volt esetleg olyan is, amit egyáltalán nem tudnak elképzelni iskolájukban?

    Nagyon tetszettek a VR-szemüvegek. Az Avantis Education standján egy I. világháborús lövészárokban is szét lehetett nézni, de nehezen tudom elképzelni, hogy nálunk nagyon elterjednének ezek a szemüvegek. A magyar fejlesztésű VR Math után azonban fáj a szívem, nagy segítség lenne matematika órán.

    Történt változás szemléletükben, munkamódszerükben a londoni út óta?

    Még csak egy hét telt el a kiállítás óta. Volt olyan érzésem az Excel csarnokban, hogy fel sem tudom dolgozni ezt a sok impulzust. Kell egy kis idő, amíg mindent átgondolok, átnézem a lehetőségeket, megnyitom a honlapokat és megpróbálom átlátni, hogy mit is tudok használni a látottakból. Inspirációból nem volt hiány.

    Milyen módon osztották meg tapasztalataikat a kollégákkal?

    Február 5-én a félévi tantestületi értekezleten osztom meg élményeimet kollégáimmal, február 15-én és 28-án pedig a Református Pedagógiai Intézet által szervezett szakmai napokon beszélek a tapasztalataimról.

    Skultéty Zoltánné a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonban tanít informatikát, angolt és matematikát, eTwinning nagykövet az Észak-Magyarország Régióban. Január 23-26 között annak az 50 tagú pedagógus delegációnak a  tagja volt, akik a londoni Bett Show-n jártak.

    Korábbi cikkünk a témában:

    “A kódolás kiszabadult a számítógéptermekből..” Beszámoló – BETT-Show’18

     

    Előző cikk„MIT TEHET A MAGYARTANÁR, HA A DIÁKOK NEM OLVASNAK?” – KONFERENCIA A MAGYARTANÁROK EGYESÜLETE SZERVEZÉSÉBEN
    Következő cikk„5 tulajdonság, ami valakit a Világ Legjobb Tanárává tehet” + videó!– Interjú a magyarul is tudó finn Jukka Sinnemäki-val, a Global Teacher Prize várományosával