Ki – kicsoda? Osztálytermi „Kérdezz! Felelek”
Egész évben egymás mellett vagyunk az osztályteremben, de vajon mennyire jól ismerjük egymást valójában? Osszunk ki kisebb papírlapokat a diákoknak és kérjük meg őket, hogy írjanak magukról 5 mondatot egymás után külön sorokba. Biztassuk őket, hogy ne olyan mondatokat írjanak, ami külső jegyekre utal, vagy például arra, hogy hol ülnek az osztályteremben, hiszen a cél nem az, hogy minél hamarabb kitaláljuk kiről van szó, hanem hogy valóban tesztelhessük, mennyire ismerjük egymást. Példaként olyan mondatokat lehet javasolni, melyek kedvenc könyvre, hobbira, iskolán kívüli elfoglaltságra vonatkoznak. Az 5 állítás megfogalmazása után a gyerekek a lapok aljára írják fel nevüket is. Az elkészült lapokat begyűjtjük és a Kérdezz! Felelek című társasjátékhoz hasonló módon játszhatunk velük. Valaki húz egy lapot és társainak elkezdi felolvasni az állításokat. Olvassuk fel mindet és lássuk, kitalálja-e az osztály, hogy kiről van szó!
Év végi Bingó – egymásról
Készítsünk Bingót aminek kockáiban számok helyett az osztály diákjaira vonatkozó állítások szerepelnek, mint például az alábbiak:
- nyáron van a születésnapja
- szereti a matekot
- balkezes
- szereti a rántott húst
- balatonon nyaral
- jobbkezes
- imád olvasni
- szereti a képregényeket
- szereti a számítógépes játékokat
- az iskolában evett minden nap
- 5 betűs a keresztneve
- szereti a kémiát
- orvos szeretne lenni
- dolgozni fog nyáron
- stb.
Minden gyerek megkapja a bingó lapot és az nyer, aki minél hamarabb minden egyes kockához beírja egy olyan osztálytársa nevét, akire igaz az állítás. Ingyenes bingókészítő oldalt itt találunk például, ezen a honlapon 25 sorba lehet írni a jellemzőket és aztán ezekből készít automatikusan nyomtatható bingót az oldal.
Évzáró ABC
Készítsünk ABC-t az idén tanult dolgokból! Pl.
- A – Abszolút érték
- B – Balassi Bálint
- C – cyberbullying
- stb.
A fentieknél nyilván sokkal jobb ABC-t tudnak összeállítani maguk a diákok, biztassuk őket, gondolják végig mit tanultak idén, nem csak a konkrét tananyagot illetően, hanem az együtt töltött idő tapasztalatait, az elsajátított készségeket, kompetenciákat is figyelembe véve. Írhatnak olyan dolgokat is, amiket nem a tanártól, hanem egymástól tanultak az iskola falain belül az adott tanévben.
Év végi lufizápor
A VAKÁCIÓ közeledtével az utolsó napokra alsós gyermekekkel (bár más korosztállyal sem elképzelhetetlen) felhelyezhetünk lufikat, amiket a napok végén egyenként kidurranthatunk. A lufi kidurrantása persze csak akkor történhet meg a nap végén, ha a gyerekek azt kiérdemlik. Ha az osztály jól viselkedett, a lufit közösen kidurrantjuk. Minden lufiban elrejt a tanár valamilyen „nyereménykupont” amit az osztály másnap felhasználhat. A nyereménykuponok a tanár és a diákok ízlését illetve az intézményi kereteket és a korosztályt figyelembe véve apró 1 napig (vagy 1 tanóráig) tartó engedékenységek lehetnek a tanár részéről:
- lehet rágózni
- közös filmezés
- olvasás az udvaron
- minden diák kiválaszthatja hol fog ülni egy napig
- stb.
Az ötlet innen származik!
Nyári bakancslista
Írjunk közösen nyári Bakancslistát, azokról a dolgokról, amiket mindenképpen meg szeretnénk csinálni a szünidőben. A bakancslista formátuma a diákok korosztályától függően többféle lehet. Kisebb gyerekekkel csinálhatunk origami sótartót színes rajzokkal és ragasztott figurákkal, felsős diákokkal pedig csinálhatunk komoly „felnőttes” listát is. Szeptemberben ezeket elővehetjük és megbeszélhetjük sikerült-e mindenkinek megvalósítania a terveit.
További ötletek a Pinteresten, az „end of the year activities” kulcsszóra akár, angoul. A fenti ötleteket fordította: Eriksson Zsófia.